Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 09:54

20
شهریور
دیابـت‌حاملگی (1)

دیابـت‌حاملگی (1)

بخش اول- دیابت حاملگی نوعی دیابت است كه به طور ناگهانی در دوران بارداری بروز می‌كند. در این بیماری قندخون بسیار بالاتر از حد معمول است. بدن گلوكز را برای تأمین انرژی مصرف می‌كند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

دیابت حاملگی نوعی دیابت است كه به طور ناگهانی در دوران بارداری بروز می‌كند. در این بیماری قندخون بسیار بالاتر از حد معمول است. بدن گلوكز را برای تأمین انرژی مصرف می‌كند؛ ولی مقدار زیاد گلوكز در خون می‌تواند بسیار مضر باشد؛ به خصوص در زمان حاملگی كه می‌تواند به جنین آسیب بزند.

چنانچه مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2 هستید و تصمیم دارید باردار شوید، حتماً با پزشك خود مشورت كنید.

 چه عواملی موجب بروز دیابت بارداری می‌شود؟

تغییرات هورمونی و افزایش وزن تغییراتی هستید كه در حاملگی‌های سالم رخ می‌دهند؛ ولی ساخت هورمون انسولین را، كه وظیفه آن انتقال قند موجود در خون به درون سلول است. در بدن مختل می‌كنند. در این حالت بدن انرژی را از غذایی كه مصرف می‌كند به دست نمی‌آورد.

 چه زمانی باید آزمایش دیابت حاملگی را انجام داد؟

تشخیص اینكه چه موقع احتیاج به انجام آزمایش دارید. بر عهده پزشك‌تان است كه البته بستگی به میزان احتمال ابتلای شما دارد. اگر احتمال ابتلا به دیابت فرد زیاد باشد، پزشك با اولین ویزیت، درخواست انجام آزمایش خون می‌دهد و اگر جواب طبیعی باشد، مجدداً در هفته 24 تا 28، آزمایش بعدی انجام خواهد شد.

اگر احتمال ابتلا به دیابت در حد متوسط باشد، پزشك  در هفته 24 تا 28 درخواست آزمایش خواهد كرد. اگر احتمال ابتلا به دیابت پایین باشد، شاید پزشك اصلاً بیمار را برای آزمایش نفرستد.

 احتمال ابتلا به دیابت حاملگی چقدر است؟

برای اینكه از احتمال ابتلای خود آگاه شوید، هر كدام از موارد زیر را كه در مورد شما صدق می‌كند، یادداشت كرده و با پزشك‌تان مطرح كنید. سابقه خانوادگی، سن (25 سال یا بیشتر)، اضافه وزن، سابقه ابتلا به دیابت حاملگی و یا به دنیا آوردن نوزادی با وزن بیشتر از 4 كیلوگرم، ابتلا به دیابت پنهان (وضعیتی كه در آن قند خون بالاست، ولی نه به حدی كه به عنوان دیابت تشخیص داده شود).

در صورت داشتن اضافه وزن، سابقه دیابت حاملگی، سابقه دیابت خانوادگی و یا دفع گلوكز از ادرار، احتمال ابتلا به دیابت در فرد زیاد خواهد شد. در صورت داشتن یك یا چند مورد از موارد بالا احتمال ابتلا به دیابت در حد توسط است و در غیر این‌صورت احتمال كمی وجود دارد.

 آزمایش

در این نوع آزمایش، بیمار یك لیوان شربت گلوكز می‌نوشد و بعد از یك ساعت قند او تست می‌شود. این آزمایش را در هر ساعت از روز می‌‌توان انجام داد و اگر نتیجه آن بیشتر از حد طبیعی باشد، پزشك آزمایش‌های بعد را انجام خواهد داد.

 تشخیص دیابت حاملگی

دكتر نتیجه آزمایش قندخون بیمار را بررسی كرده و بنا به میزان خطر ابتلا انجام یك یا چند آزمایش دیگر را تعیین می‌كند. اندازه‌گیری قندخون ناشتا و یا به صورت تصادفی در ساعات نامشخصی از روز. پزشك از بیمار می‌خواهد كه به مدت هشت ساعت هیچ چیز به جز آب نخورد تا قندخون ناشتای او را اندازه‌گیری كند و یا در طول روز، یك یا چند بار قندخون را اندازه‌گیری می‌كند.

این نوع آزمایش می‌تواند دیابت حاملگی را در بعضی از خانم‌ها نشان دهد؛ ولی برای تایید و دیابت حاملگی به آزمایش‌های دیگری هم نیاز است.

 دیابت حاملگی چگونه روی جنین تاثیر می‌گذارد؟

 دیابت حاملگی در صورتی كه كنترل یا درمان نشود، می‌تواند اثرات زیرا را روی جنین بر جای گذارد:

چاق و درشت شدن جنین و تولد با چربی بالا كه می‌تواند زایمان را سخت و خطرناك سازد.

افت قندخون بلافاصله پس از تولد

 مشكلات تنفسی

چنانچه مبتلا به دیابت بارداری هستید، پزشك  آزمایش‌های زیر را روی جنین شما انجام خواهد داد:

اندازه‌گیری ضربان جنین كه چگونگی رشد او را تشخیص می‌كند. تعداد ضربات و حركات جنین با تست استرس كه چگونگی فعالیت و فاصله بین حركات او را مشخص می‌كند. برای داشتن زایمانی خوب و به دنیا آوردن نوزادی سالم، حتما با پزشك خود همكاری كنید.

ضمناً همواره به یاد داشته باشید كه احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در شما و جنین‌تان، تا پایان عمر، درصد بالایی خواهد داشت...

 

 

برای خواندن بخش دوم- دیابـت‌حاملگی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: دیابت بارداری، دیابت، بارداری، انواع دیابت، دوران بارداری، دیابت حاملگی، دیابت و بارداری تعداد بازديد: 780 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز