Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 14:38

20
شهریور
دیابـت‌حاملگی (2)

دیابـت‌حاملگی (2)

بخش دوم- دیابت حاملگی نوعی دیابت است كه به طور ناگهانی در دوران بارداری بروز می‌كند. در این بیماری قندخون بسیار بالاتر از حد معمول است. بدن گلوكز را برای تأمین انرژی مصرف می‌كند.

 

 دیابت حاملگی چه تأثیری روی مادر دارد؟

معمولا خانم‌های مبتلا به دیابت حاملگی، هیچ علائمی ندارند؛ ولی دیابت حاملگی می‌تواند:

 سبب افزایش فشارخون در دوران بارداری می‌شود.

 منجر به چاق شدن جنین و زایمان سزارین می‌گردد.

نكته مثبت اینكه، دیابت حاملگی به احتمال قوی بعد از زایمان از بین می‌رود؛ ولی احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده وجود دارد. ضمناً امكان ابتلا به دیابت حاملگی در بارداری‌های بعدی زیاد است. بعضی از خانم‌ها برایشان این سوال پیش می‌آید كه شیردهی بعد از ابتلا به دیابت حاملگی خوب است یا خیر؟

شیردهی برای تمام نوزادان مفید تشخیص داده شده است؛ حتی نوزادانی كه مادران آنها مبتلا به دیابت حاملگی هستند.

 درمان دیابت حاملگی

درمان دیابت حاملگی یعنی حفظ قندخون در حد طبیعی با یك برنامه غذایی مناسب. با متخصص تغذیه و یا پزشك دیابت خود مشورت كنید تا برنامه‌ غذایی درست و سالمی برای شما و جنین‌تان پیشنهاد كند. (داشتن یك برنامه غذایی صحیح می‌تواند قندخون را در حد طبیعی كنترل و مشخص كند كه چه موقع چه میزان مواد غذایی در هر وعده مصرف شود). انتخاب زمان و مقدار بسیار مهم است.

 كنترل قندخون

 مصرف شیرینی‌جات را محدود كنید.  حجم غذا را در سه وعده اصلی كم كرده و در عوض یك تا سه میان وعده غذایی در روز داشته باشید.  فیبرهای غذایی مانند میوه، سبزی‌ها، حبوبات، غلات و نان را به وعده‌های غذایی خود اضافه كنید.

 ورزش

در میان ورزش‌ها، شنا و پیاده روی به كنترل قندخون كمك بسیاری می‌كند. از پزشك خود بخواهید ورزشی را كه برای‌تان مناسب است به شما معرفی كند. چنانچه در حال حاضر ورزش می‌كنید. بپرسید چه ورزش‌های دیگری را هم می‌توانید انجام دهید. انسولین (در صورت نیاز) بعضی از خانم‌هایی كه مبتلا به دیابت حاملگی هستند، احتیاج به تزریق انسولین پیدا می‌كنند.

بنابراین با داشتن یك برنامه غذایی درست و سالم همراه با انجام تمرینات ورزشی می‌توانید قند خود را در حد طبیعی نگه دارید. پزشك‌تان نحوه تزریق انسولین را به شما خواهد آموخت. تزریق انسولین هیچ ضرری برای مادر و جنین ندارد؛ زیرا نمی‌تواند از طریق رگ‌های خونی به او انتقال یابد.

بعد از زایمان چگونه می‌توان متوجه شد كه دیابت برطرف شده است؟

6 تا 12 هفته بعد از تولد شیرخوار خود برای تست قند خون‌تان اقدام كنید؛ زیرا در اغلب موارد، دیابت حاملگی بعد از تولد شیرخوار از بین می‌رود. ولی در هر حال، احتمال ابتلا به دیابت حاملگی در بارداری‌های بعدی و یا دیابت نوع 2 زیاد خواهد بود.

چگونه می‌توان از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری كرد و یا آن را به تعویق انداخت؟

سعی كنید به یك وزن ایده‌ال برسید و آن را حفظ كنید. حتی اگر وزن‌تان بیشتر از حد ایده‌آل است، كم كردن 5 تا 7 درصد از آن می‌تواند بسیار مفید باشد. برای مثال، اگر وزن شما 90 كیلوگرم است، با كاهش 4 تا 6 كیلو می‌توانید امكان ابتلا به دیابت را كاهش دهید. دست‌كم روزی نیم‌ساعت ورزش كنید؛‌ مثل شنا، پیاده‌روی، نرمش‌های سبك و...

برنامه غذایی مناسبی برای خود تنظیم و سعی كنید بیشتر از حبوبات، میوه و سبزی استفاده نمایید. چربی و كالری را در برنامه غذایی خود كاهش دهید. بدین منظور یك متخصص تغذیه می‌‌تواند به شما كمك كند. از پزشك خود بخواهید مرتباً قندخون شما را آزمایش كند.

خانم‌هایی كه مبتلا به دیابت حاملگی هستند، حتماً باید قندخون خود را هر یك تا دو سال یك‌بار آزمایش كنند.  تشخیص به‌موقع دیابت یا دیابت پنهان می‌تواند از بروز عوارض قلبی جلوگیری كند. در صورتی كه شیرخوار از شیر مادر تغذیه می‌كند و وزن مناسبی داشته باشد، احتمال ابتلا به دیابت در او بسیار كم خواهد بود.

 

 

برای خواندن بخش اول- دیابـت‌حاملگی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: دوران بارداری، فشار خون بارداری، مشكلات تنفسی، تشخیص دیابت حاملگی، درمان دیابت حاملگی، قند خون بارداری تعداد بازديد: 666 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز