Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 19:28

22
خرداد
بارداری سالم (1)

بارداری سالم (1)

آهن برای حفظ سطوح کافی خون جهت رشد جنین و جفت ضروری است.

دکتر سلطانعلی محبوب

 

 

 

یک رژیم غذایی سالم برای بارداری سالم ضروری است. تغذیه مناسب از این لحاظ اهمیت دارد که مادر باردار می‌تواند از تامین مواد مغذی لازم برای رشد کودک اطمینان حاصل کند.

رژیم غذایی در بارداری

انرژی: انرژی مورد نیاز در افراد مختلف متفاوت است. افزایش نیاز به انرژی در سه ماهه اول بارداری 100 کیلوکالری و در سه ماهه دوم و سوم 300 کیلوکالری می‌باشد.

اسید فولیک: فولات یا اسید فولیک برای افزایش حجم خون مادر و کاهش خطر نقص لوله عصبی کودک لازم است. رژیم غذایی به تنهایی قادر به تامین فولات مورد نیاز نیست؛ به همین دلیل به همه زنان توصیه می‌شود سه ماه قبل از لقاح تا سه ماه پس از بارداری روزانه 400 میکروگرم مکمل فولات مصرف کنند.

آهن: آهن برای حفظ سطوح کافی خون جهت رشد جنین و جفت ضروری است. از آنجا که بیشتر زنان به اندازه کافی ذخیره آهن برای تامین نیازها ندارند، معمولا دوز 30 میلی‌گرم در روز طی سه ماهه دوم و سوم توصیه می‌شود. مصرف غذاهای غنی از آهن، مانند گوشت قرمز، ماهی، مرغ، میوه های خشک، غلات کامل نان و غلات غنی‌شده با آهن نیز می‌تواند از کم‌خونی فقر آهن پیشگیری کند.

کلسیم و ویتامین D: کودک کلسیم مورد نیاز برای سلامت استخوان‌ها و دندان ها را از مادر تامین می‌کند. بسته به سن، مصرف 1000-1300 میلی‌گرم کلسیم و 200 واحد بین‌المللی ویتامین D توصیه می‌شود. مصرف روزانه چهار تا شش وعده غذاهای غنی از کلسیم می‌تواند این نیاز را برطرف کند.

غذاهای غنی از آهن جهت پیشگیری از کم‌خونی فقر آهن

مصرف غذاهای غنی از آهن می‌تواند برای پیشگیری از کم‌خونی فقر آهن در زنان مفید باشد. نوع منبع آهن نیز در جذب آهن مهم است. منابع حیوانی دارای آهن هم هستند و درصد جذب بالایی دارند؛ در حالی‌که منابع گیاهی اغلب حاوی آهن غیرهم می‌باشند که جذب آن از آهن هم کمتر است.

جگر گاو و گوسفند و مرغ، گوشت‌ها، ساردین و میگو از مهم‌ترین منابع آهن هم هستند.  غلات صبحانه، لوبیا و عدس پخته، کنسرو لوبیا، سیب زمینی پخته با پوست و ماکارونی غنی‌شده از منابع مهم آهن غیرهم است.

هشدار: به دلیل محتوای بالای ویتامین A که برای جنین مضر است، زنان باردار باید از خوردن مقادیر زیاد جگر خودداری کنند.

برخی مواد غذایی، از جمله ویتامین C و گوشت، جذب آهن را افزایش می‌دهند.

از مهم‌ترین عوامل افزایش‌دهنده جذب آهن غیرهم می‌توان به مواد زیر اشاره کرد:

1) گوشت‌‌ها: ماهی و مرغ

2) میوه‌ها: پرتقال، طالبی، توت فرنگی، گریپ فروت و غیره

3) سبزیجات: کلم براکلی، گوجه فرنگی، آب گوجه فرنگی، سیب زمینی، فلفل سبز و قرمز

4) حبوبات و سبوس

5) محصولات سویا ...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- بارداری سالم- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رژیم غذایی سالم، بارداری، تغذیه در بارداری، بارداری سالم، اسید فولیک، رژیم غذایی در بارداری، بارداری و رژیم تعداد بازديد: 893 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز