Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 19:06

17
بهمن
توصيه‌های مهم به مادران

توصيه‌های مهم به مادران

وقتی کودک گریه می‌کند او را بغل نکنید. دچار کمردرد می‌شوید. اگر هر بار که کودک گریه می‌کند به او توجه کنید او لوس می‌شود. باید از همین حالا به او نشان دهید که باید به حرفهای‌تان گوش دهد.

مجید هنرور

 

گاهی والدین جوان با انواع نصایح بمباران می‌شوند و رشته کار از دست‌شان در می‌رود. افراد بزرگ‌تر و با تجربه می‌گویند:

 وقتی کودک گریه می‌کند او را بغل نکنید. دچار کمردرد می‌شوید.  اگر هر بار که کودک گریه می‌کند به او توجه کنید او لوس می‌شود.  باید از همین حالا به او نشان دهید که باید به حرفهای‌تان گوش دهد.

حالا دیگر وقت گرفتن او از شیر است.  ما چند بچه بزرگ کرده‌ایم، اما، کارهایی که شما می‌کنید را انجام نداده‌ایم. گاهی والدین از شدت این توصیه‌ها دچار مشکل شده و گاهی نیز توصیه‌های به کار برده شده جواب نمی‌دهد.

بسیاری از والدین وقتی این توصیه‌ها را با نظر متخصص مقایسه می‌کنند، تفاوت‌های فاحشی می‌یابند. برای مثال، متخصصان می‌گویند وقتی کودکان به‌ویژه، در دوران نوزادی گریه می‌کنند، باید بلافاصله به آنها توجه کرد تا موجب امنیت خاطر و آرامش کودک شود و این کار به هیچ وجه موجب لوس شدن کودک نمی‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که هر کودکی با دیگری تفاوت دارد و حتی عادت‌های کودکان با یکدیگر متفاوت است و نمی‌توان یک نسخه را برای تمام کودکان به کار برد.

از طرفی دانش امروز نسبت به یک نسل گذشته بسیار پیشرفته شده و برخی مسائل که در گذشته رایج بوده حالا اصلا کاربرد ندارد.

برای مثال، در گذشته به کودکان انواع آب میوه یا مایعات دیگر داده می‌شد؛ اما، امروزه ثابت گردیده که تنها ماده مورد نیاز کودک تا 6 ماهگی شیر مادر است و از آنجایی که شیر مادر در ابتدا غلظتی کمتر دارد، تشنگی کودک را نیز برطرف می‌کند و نیازی به دادن آب نیست.

حتی اگر مادرتان نکاتی را درباره کودک به شما توصیه کند، بهتر است بشنوید. اما، در مورد عملی کردن آن با یک متخصص مشورت كرده یا از مراجع و کتاب‌هایی که امروزه وجود دارند، بهره‌مند شوید.

در ضمن تنها خود شما هستید که به خوبی از ویژگی‌های خود و کودک‌تان آگاهی دارید و بهتر می‌توانید مصلحت او را تشخیص دهید.

در این بخش نکاتی را به شما می‌گوییم که در موقع روبه‌رو شدن با توصیه‌های اطرافیان رعایت كنید تا هم کاری به ضرر فرزندتان انجام ندهید و هم آرامش لازم را داشته باشید:

شنونده باشید

به محض شنیدن توصیه‌ها آنها را نادیده نگیرید. زیرا، مطمئن نیستید که درست هستند یا غلط و از طرفی بیشتر آنها از سوی عزیزان و افرادی که به شما علاقه دارند، مطرح می‌شود. درباره آنها فکر کنید و تصمیم بگیرید.

 وضعیت را درک کنید
بكوشید خوش‌بین باشید. دیگران خیر و صلاح شما را می‌خواهند، تنها نمی‌خواهند بپذیرند که شما دیگر کودک نیستید و خودتان توانایی تصمیم‌گیری دارید.

 خود را کنترل کنید

پذیرفتنی است که گاهی این توصیه‌های مداوم از تحمل شما خارج شود؛ اما، سعی کنید تا خود را کنترل کرده و واکنش شدید و منفی از خود نشان ندهید. موضوع بحث را عوض کنید، گاهی برای پایان دادن به نصایح یکی از بهترین راه‌ها تغییر موضوع مورد بحث است.

در این موارد می‌توانید درباره مساله دیگری بپرسید. برای مثال، بپرسید «راستی در این سن چه اسباب بازی‌هایی بهتر است؟» به جای این‌که بگویید «من به شیوه خودم به فرزندم غذا می‌دهم و نیازی به دانستن نظر شما در این باره ندارم.»

قاطعانه و مؤدبانه عمل کنید

بگذارید دیگران بدانند شما درباره مسائل کودک‌تان سر درگم نیستید، (حتی اگر در مواردی هستید). می‌توانید از دیگران به خاطر توصیه‌های دلسوزانه‌شان تشکر کنید؛ اما، بگویید که شیوه برخورد با کودک خود را می‌دانید.

اطلاعات خود را افزایش دهید

از مقالات و مطالب در ارتباط با مسائل فرزندتان استفاده کنید و آگاهی‌های خود را افزایش دهید. در این صورت اگر کسی درباره فرزندتان اظهار نظر کند و بدانید که نظر وی درست نیست، می‌توانید با استناد به کتاب یا تحقیقات دانشمندان آن را نفی کنید. با وجود این، خاطرنشان کنید که امروزه تغییراتی در شیوه رفتار یا تغذیه کودکان به وجود آمده است.

برچسب ها: تغذیه کودک، توصیه به مادران شیرده، توصیه های مهم به مادران، توصيه‌های به مادران‬‎ تعداد بازديد: 702 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز