Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:39

21
فروردین
10 روش برای كاهش استرس در دوران بارداری

10 روش برای كاهش استرس در دوران بارداری

مهم‌ترین كاری كه می‌توانید برای كودك‌تان انجام دهید، مراقبت از جسم، روح و ذهن‌تان است. از آنهایی كه دوست‌شان دارید، بخواهید كه همراهی‌تان كرده و شما را تشویق و دلگرم كنند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

دوران بارداری، دوران پرهیجان هر مادری است. ذهن شما مرتبا در حال برنامه‌ریزی برای ورود عضو جدید خانواده است و در حال تجربه به دنیا آوردن معجزه بزرگ حیات هستید. همچنان كه كودك شما در درون شما رشد می‌كند، شما نیز حالات و روحیات بسیار متفاوتی را احساس می‌كنید.

احتمالا از نظر فیزیكی دچار برخی ناراحتی‌ها می‌شوید و می‌دانید كه در این دوران جسم‌تان فقط به شما تعلق ندارد. اما اگر می‌خواهید آرامش فكری بیشتری در دوران بارداری داشته باشید، باید این خبر خوش را به شما بدهیم كه راه‌های سریع و آسانی وجود دارند كه به شما راحتی و آرامش بیشتر می‌دهند و همزمان با رشد جنین، شما نیز احساس بسیار دلنشینی خواهید داشت.

با این روش‌ها شما به راحتی استرس‌های مربوط به این دوره غلبه كرده و آرامش درونی خود را به فرزندتان منتقل می‌كنید. این روش‌ها عبارتند ز:

1- به جسم‌تان گوش كنید: جسم شما دستخوش تغییرات بسیاری می‌شود. همزمان با بزرگ‌تر شدن جنین، احساس خستگی بیشتر می‌كنید. در چنین مواقعی بهتر است بدن خود را به چرت زدن عادت دهید. این خواب‌های كوتاه، دنیایی از آرامش برای شما و فرزندتان به همراه دارد.

2- به هر آنچه كه هوس می‌كنید اهمیت دهید، اما بسیار محتاط باشید: با پشت سر گذاشتن ماه‌های نخستین بارداری، كم‌كم سنگین‌تر می‌شوید و میل به خوردن غذای بیشتری دارید. اگر میل‌تان افزایش یافته، غذاهای مقوی بخورید تا كودك‌تان نیز از خواص آنها بهره‌مند شود؛ مثل: ماست، پنیر و میوه‌جات اگر میل‌تان به خوردن غذاهای شیرین است، هرگز میانه‌روی را از یاد نبرید.

3- تمرین‌ها و حركات فیزیكی را فراموش نكنید: برخی از ورزش‌ها در این دوران بسیار مفیدند؛ مثل: پیاده‌روی، شنا و یوگا. یوگا در دوران پس از زایمان، كمك بسیاری به كاهش دردهای ناشی از زایمان می‌كند. همچنین با كمك یوگا می‌توانید از بار استرس این دوران بكاهید و ارتباط عمیق‌تری با فرزندتان برقرار كنید.

4- به حرف‌ها و تفسیرهای مثبت اطرافیان فقط لبخند بزنید و از كنار حرف‌های منفی با بی‌تفاوتی رد شوید: گاهی اوقات آنها حرف‌های امیدواركننده و دلگرم‌كننده‌ای می‌زنند و زمانی هم ندانسته احساسات شما را جریحه‌دار می‌كنند. حرف‌های منفی و دلسردكننده را از خود دور كرده و اصلا ذهن‌تان را مشغول آنها نكنید.

5- به احساسات خود توجه كنید: همچنانكه كودك‌تان در درون شما بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود، احساسات شما نیز دستخوش تغییرات بسیاری می‌گردد. ممكن است یك روز احساس شادی مضاعف كنید و روز دیگر زودرنج و حساس باشید. این مسأله، امری طبیعی است.

همزمان با رشد جنین، هورمون‌های بسیاری در بدن شما ترشح می‌شوند. اگر احساس شادی می‌كنید، این حس را با آنها كه دوست‌شان دارید، تقسیم كنید. اگر كج خلق و زودرنج شده‌اید، به خودتان یك استراحت یا زنگ تفریح بدهید. كمی پیاده‌روی كنید و از هوای تازه استفاده كنید، یا اینكه دراز بكشید و یك چرت كوتاه بزنید.

6- اگر نیاز به كمك كسی دارید، حتما درخواست كمك كنید: ممكن است احساس ناراحتی كنید و یا نتوانید وسیله‌ای را جابه‌جا كنید. كمك خواستن در این‌گونه مواقع نشانه خودخواهی شما نیست. به یاد داشته باشید كه شما موظف به حفظ سلامت خود و كودك‌تان هستید. بیشتر مردم از اینكه بتوانند كاری برای شما انجام دهند، لذت می‌برند.

7- به چیزهای خوب در مورد جسم‌تان، فكر كنید: مطمئنا سنگین شدن وزن‌تان را به راحتی می‌توانید احساس كنید. بسیار طبیعی است كه شما در این دوران از نواحی ران، سینه و شكم چاق شوید و علاوه بر آن، صورت و پاهای‌تان باد كند. اما به جای آنكه به این چیزها اهمیت دهید، بهتر است به نكات مثبت، مثل ضخیم شدن موها و مقاومت بیشتر ناخن‌ها فكر كنید.

8- از این زمان خاص لذت ببرید: ممكن است نه ماه دوران بارداری به نظرتان بسیار طولانی بیاید، اما به یاد داشته باشید كه نه ماه در برابر تعداد ماه‌های زندگی‌تان بسیار كوتاه است و به زودی تمام خواهد شد و بعدها به سختی می‌توانید خاطرات مربوط به این دوران را به یاد آورید. این تجربه خوشایند را با جان و دل پذیرا باشید و این هدیه بزرگ را در آغوش بگیرید.

9- زمانی را به ارتباط با كودك‌تان اختصاص دهید: این تمرین ساده را حتما انجام دهید. یك بالش زیر‌تان بگذارید و به شكل ضربدری بنیشینید. یك دست خود را روی قلب‌تان و دست دیگر را روی شكم‌تان بگذارید عمل دم و بازدم را به آرامی انجام دهید و همزمان به چیزهای مثبت و خوب فكر كنید.

10- به احتیاجات خود توجه كنید: مهم‌ترین كاری كه می‌توانید برای كودك‌تان انجام دهید، مراقبت از جسم، روح و ذهن‌تان است. از آنهایی كه دوست‌شان دارید، بخواهید كه همراهی‌تان كرده و شما را تشویق و دلگرم كنند. به همسرتان بگویید كه چه احساساتی را تجربه می‌كنید و دستش را روی شكم‌تان بگذارید تا او نیز گرمی این معجزه را در درون شما احساس كند. به خاطر داشته باشید، شما هرگز تنها نیستید.

 

برچسب ها: زایمان، دوران بارداری، استرس بارداری، رشد جنین، دردهای زایمان، روش کاهش دردهای زایمان، ورزش دوران بارداری تعداد بازديد: 980 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز