Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 09:06

8
آذر
باردار شده‌ام موهايم چه خواهند شد؟

باردار شده‌ام موهايم چه خواهند شد؟

پیش از شروع رنگ كردن، مقداری از رنگ را روی چند تار مو و تكه‌ای كوچك از پوست سر امتحان كنید.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

افزایش رشد موهای سر در بارداری

در 9 ماهه بارداری موهای یك زن در بهترین حالت خود قرار دارد. مو‌ها پر‌پشت‌تر و تار‌های‌شان ضخیم‌تر می‌شود. در واقع، در این ماه‌ها و در دوران شیر‌دهی، میزان ترشح هورمون استروژن افزایش یافته و باعث بروز این تغییرات در موهای سر می‌شود. در حالت عادی برای حفظ بافت موها و ضخامت آنها، موها در یك چرخه زمانی خاص رشد می‌كنند و سپس می‌ریزند؛ اما در 9 ماهه بارداری این چرخه به تاخیر می‌افتد.

در چرخه عادی رشد مو در هر زمان تقریبا 90 درصد از موها فعالانه رشد می‌كنند و در حدود 10 درصد از آنها در فاز «استراحت» به سر می‌برند و رشد آنها متوقف می‌شود.

تغییر بافت موها در حاملگی

بسیاری از زنان می‌گویند كه بافت موهای آنها طی بارداری تغییر كرده است؛ به طوری كه اگر موهای صاف داشته‌اند، حالا موهایی فرفری دارند و اگر موهای‌شان پیش از حاملگی فرفری و مجعد بوده، حالا صاف شده‌است. همچنین زنانی كه موهای‌شان به طور عادی چرب است، از افزایش چربی آن شكایت دارند و كسانی هم كه موهای خشك و شكننده داشته‌اند، حالا از خشكی و شكنندگی بیشتر آنها در عذاب هستند.

رنگ كردن مو در دوران بارداری

خوب است بدانید كه هر تار مو برای اینكه تغییر رنگ دهد باید مواد شیمیایی موجود در رنگ مو را كامل جذب كند و برای اثر كردن رنگ مو، به ناچار این مواد شیمیایی با پوست سر تماس مستقیم خواهند داشت كه می‌توانند توسط جنین جذب شوند. به همین علت اگر موهای خود را در 9 ماه حاملگی رنگ می‌كنید، زود به زود این كار را نكنید و فواصل رنگ كردن‌ را افزایش دهید. بهترین راه برای این كار مشورت با پزشك متخصص است. بسیاری از آنها استفاده از رنگ‌های گیاهی طبیعی را كه عاری از مواد شیمیایی هستند، توصیه می‌كنند كه حنای خالص یكی از آنهاست.

نكته دیگر راجع به تغییر رنگ مو در بارداری این است كه به خاطر تغییرات هورمونی در این دوران، ممكن است آن رنگ مویی كه همیشه پیش از بارداری مصرف می‌‌كردید و نتیجه دلخواه را می‌گرفتید، دیگر مانند قبل عمل نكند و رنگ دلخواه شما از آب درنیاید. پس بهتر است به آرایشگری مراجعه كنید كه در این كار مهارت كافی دارد و می‌تواند موهای‌ شما را به رنگ دلخواه‌تان درآورد. اگر می‌خواهید موهای‌تان را خودتان در خانه رنگ كنید، ملاحظاتی هستند كه حتما باید آنها را رعایت كنید.  حتما در فضایی كار كنید كه هوای آن به درستی تهویه می‌شود و قبل از شروع كار حتما دستكش به دست كنید.

پیش از شروع رنگ كردن، مقداری از رنگ را روی چند تار مو و تكه‌ای كوچك از پوست سر امتحان كنید تا مطمئن شوید پوست و موی شما به آن حساسیت ندارد. همچنین، استفاده از رنگ‌های نیمه‌دائم كه حاوی مواد شیمیایی كمتری هستند، ترجیح دارد. هنگام خرید رنگ مو مندرجات و تركیبات روی جعبه را به دقت بخوانید و محصولی را انتخاب كنید كه میزان آمونیاك و پراكسید آن كمتر از بقیه باشد.

هرچه رنگ كمتر روی سر بماند بهتر است؛ چون كمتر جذب پوست سر می‌شود و احتمال ایجاد مشكلات بالقوه نیز كاهش خواهد یافت. رنگ مو را بیش از زمان مورد نیاز روی موها نگه ندارید و در آخر موها و پوست سرتان را با آب فراوان كاملا بشویید.

آیا واقعا رنگ كردن مو در دوران بارداری برای جنین خطرناك است؟

مقدار ناچیزی از مواد شیمیایی موجود در رنگ موها جذب سیستم بدن می‌شوند. اگر هنوز درباره مضر یا بی‌خطر بودن این كار برای جنین‌تان شك دارید، خوب است تا پایان سه‌ماهه نخست بارداری كه جنین در آن بیشتر از هر زمان دیگری آسیب‌پذیر است، صبر كنید.

درباره رنگ موهای گیاهی

با اینكه گفته می‌شود این نوع رنگ‌ها بی‌خطر هستند و مصرف آنها در حاملگی ترجیح دارد، در ساخت بسیاری از آنها مواد شیمیایی مورد استفاده در رنگ‌های دائم یا نیمه‌دائم و فرآورده‌های آرایشی هم به كار می‌رود.

روی دیگر سكه، تغییرات مو در بارداری

اگر باردار و در انتظار تولد فرزندی هستید و از داشتن موهایی پر‌پشت و زیبا لذت می‌برید، ممكن است از رویش موهای زائد روی نقاطی چون بالای لب، چانه، گونه‌ها، گردن، پشت، سینه‌ها و شكم در عذاب باشید. آندروژن یا هورمون‌های جنسی عامل اصلی رشد این موهای اضافی هستند و افزایش میزان كورتیزون در خون هم به ایجاد این حالت  كمك می‌كند.

زنان باردار معمولا در سه‌ماهه اول حاملگی متوجه رشد این موها می‌شوند. ممكن است این موها در زنانی كه پوست تیره‌تر دارند بیشتر قابل مشاهده باشد؛ ولی در زنانی هم كه پوستی روشن دارند و بور هستند، این موهای سیاه ظاهر می‌شوند. در برخی افراد هم موهای پاها یا بازوها كلفت‌تر و تیره‌تر می‌شود.

با این موهای زائد چه كنیم؟

كارهایی كه می‌توانید برای خلاص شدن از شر این موهای اضافی و ناراحت‌كننده انجام دهید محدود هستند. یادتان باشد كه تا پایان حاملگی از كرم‌های موبر استفاده نكنید. در عوض، می‌توانید آنها را با موچین بردارید یا اینكه از مومك استفاده كنید.

به خاطر افزایش جریان گردش خون در این 9 ماه، پوست شما حساس‌تر شده و اگر از مواد شیمیایی گوناگون و قوی برای از بین بردن موها استفاده كنید، ممكن است به آنها واكنش حساسیتی دهد و حتی روی جنین شما تاثیر منفی بگذارد. اگر پس از زایمان این موهای زائد همچنان باقی ماندند و از بین نرفتند، به پزشك متخصص پوست مراجعه كنید.

 

برچسب ها: موهای زائد، تغییر مو در حاملگی، افزایش رشد مو در بارداری، رنگ كردن مو در بارداری، رنگ موهای گیاهی، بارداری و مو تعداد بازديد: 909 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز