یک کارشناس مسائل دینی با اشاره به ویژگیهای مطلوب در زمان ظهور گفت: در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) در سراسر دنیا شاهد گسترش عدالت، فراوانی نعمت و شکوفایی عقل خواهیم بود. در واقع با حضور ایشان دولت کریمه شکل میگیرد، دولت کریمه، آن دولتی است که دیگر در آن فقیر، بیکاری و فساد وجود ندارد، ظالمان و ستمگران در آن نمیتوانند حق مظلوم را استثمار کنند و ثروت خود را چند برابر کنند، در آن دولت دیگر آمریکا و اسرائیلی وجود نخواهد داشت تا در حق مظلوم ظلم کنند.
حجتالاسلام مهدی یعقوبی گیلانی ـ مدیر موسسه منبر آسمانی ـ در گفتوگو با ایسنا، در مورد اهمیت استفاده از ابزارهای هنری برای نشان دادن شخصیت منجی عالم و آنچه در آخرالزمان اتفاق خواهد افتاد، اظهار کرد: در کمپانی فیلمسازی هالیوود در سال بیش از ۷۰۰ فیلم برای سراسر دنیا ساخته میشود که ۶۰ درصد فیلمها درباره آخرالزمان است. اما آیا میدانستید فیلمهای آخرالزمانی هالیوود جزو ۵۰ فیلم برتر و پرفروش سینمای جهان تا به امروز هستند. فیلمهایی مثل آواتارا، بتمن، مرد عنکبوتی و پیشگوییهای نوستراداموس و ... .
فیلمهای آخرالزمان و مهدویت
این کارشناس مسائل دینی یادآور شد: مهمترین ابزارهای فرهنگسازی در جوامع بشری ابزار رسانه و هنر است. این ابزارها به قدری تأثیرگذارند که توانایی رشد و ارتقای جامعه و یا استحاله آن را دارا هستند. ابزارهایی که سالهاست دشمنان اسلام توانستهاند نهایت بهرهبرداری در جهت اهداف ددمنشانه و خصمانه خود را داشته باشند، اما جبهه حق به طور شایسته و بایسته نتوانسته از این ابزارها برای تقویت جبهه خود در راستای مهدویت و امر ظهور استفاده لازم را داشته باشد.
حجتالاسلام یعقوبی گیلانی تاکید کرد: در حالی که رکود پرفروشترین فیلمهای کشورمان را فیلمهای زرد شکل میدهند، اکنون ژانرهای آخرالزمانی رکورددار سینمای غرب هستند.
به گفته وی پرداختن به مهدویت و زمینهسازی امر ظهور جزو اهداف عالی مسئولان نظام باید باشد و عدم پرداختن به آن از خیانتهای عظیم و سهمگین است.
ریشه سستی در یاریرسانی به امام عصر
این کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: اینکه سینمای غرب دراینگونه مسائل خیلی جلوتر از ماست شکی در آن نیست زیرا آنها در این زمینهها واقعا هزینههای هنگفتی میکنند که شنیدن ارقامش تعجببرانگیز است اما سوال این است چرا ما شیعیان ظهور و فرج مولایمان حضرت ولی عصر(عج) را جدی نگرفتهایم و خیلی آرام آرام داریم قدم برمیداریم. البته جواب سوال این است که ما هنوز معنای انتظار را به خوبی درک نکردهایم.
۲ مدل انتظار
حجتالاسلام یعقوبی گیلانی در ادامه تصریحکرد: انتظار به دوگونهی انتظار ناکارآمد و انتظار کارآمد تقسیم میشود؛ انتظار ناکارآمد که اولین نوع انتظار است، انتظاری است که متاسفانه خیلی از افراد جامعه ما را درگیر خود کرده است و حتی روی خواص هم اثر گذاشته است. این نوع انتظار برگرفته از دو نوع تفکر ترویج اباحهگری برای تعجیل در ظهور و ترویج انفعال و گوشه گیری در زمان ظهور است.
وی خاطرنشان کرد: در یک کلام این مدل انتظار به منتظر امام عصر(عج) میگوید: آقای منتظر سر جایت بنشین، از تو کاری بر نمیآید، اینقدر جامعه بهم ریخته است که کاری از دست بزرگتر از تو هم بر نمیآید. فقط و فقط یک نفر میتواند گرهها را باز کند و آنهم خود حضرت حجت میباشد پس فقط یک گوشه بنشین و دعا کن حجت خدا بیاید. رشته کار از دست همه در رفته است.
در انتظار تابستان و طلوع خورشید
این کارشناس مسائل دینی ابراز کرد: آنانی که تمام وجودشان را انتظار فعال و کارآمد فراگرفته است به این دسته با یک مثال جواب می دهند و می گویند این حرف شما درست نیست زیرا همه ما در زمستان منتظر رسیدن فصل بهار و تابستان هستیم ولی با این حال هیچ کدام در زمستان در سرما به سر نمی بریم و سعی می کنیم با روشن کردن یک وسیله گرمایشی مثل بخاری خود را گرم نگه داریم و یا مثلا هرشب منتظر هستیم تا خورشید طلوع کند و روز جدیدی را شروع کنیم ولی با این حال شب را در تاریکی به سر نمی بریم بالاخره در خانه چراغی را روشن می کنیم یعنی این درست نیست که بگوییم خود آقا بیاید تا کارها را درست کند بلکه ما به استقبال او می رویم و برای یاری او قدم بر میداریم و خود را در زمستان و تاریکی قبل از ظهور حبس نمی کنیم و نمی گوییم که ما چرا چراغ روشن کنیم و یا بخاری را راه بیاندازیم.
حجتالاسلام یعقوبی گیلانی ادامه داد: منتظران حقیقی به دنبال تغییر وضع موجود و قدم برداشتن برای رسیدن به وضع مطلوب یعنی زمان ظهور حضرت ولی عصر(عج) میباشند. حتما سوال میکنید مگر چه اتفاقی میخواهد در زمان ظهور بیافتد که این منتظران سر از پا نمیشناسند و شبانهروز در حال فعالیت هستند.
۳ ویژگی مطلوب در زمان ظهور
گسترش عدالت
وی اظهار کرد: اولین ویژگی زمان ظهور که با آمدن حضرت حاصل می شود گسترش عدالت است، به این معنا که با ظهور حضرت تمام دنیا از عدالت واقعی برخوردار میشود، عدالت یعنی هرچیزی را جای خود قراردادن است اگر مقداری در معنای عدالت تفکر کنیم متوجه می شود چه آثار و برکاتی در عدالت نهفته است که با ظهور حضرت نمایان می شود، عدالت است که موجب ریشه کن شدن فقر، بیکاری، فساد، اختلاس، ربا و دزدی میشود با عدالت است که دولت کریمه محقق میشود.
دولت کریمه
این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: در دعاهایی که در ماه مبارک رمضان خوانده میشود به خداوند میگوییم «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَةٍ کَرِیمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ / خداوندا آرزومند دولت کریمه از جانب تو هستیم تا بوسیله آن اسلام و اهل آن عزت یابند؛ نفاق و اهل آن ذلیل شوند».
حجتالاسلام یعقوبی گیلانی گفت: دولت کریمه آن دولتی است که دیگر در آن فقیر، بیکاری و فساد وجود ندارد، ظالمان و ستمگران در آن نمی توانند حق مظلوم را استثمار کنند و ثروت خود را چند برابر کنند، در آن دولت دیگر آمریکا و اسرائیلی وجود نخواهد داشت تا در حق مظلوم ظلم کنند.
فراوانی نعمت
وی تصریح کرد: دومین ویژگی زمان ظهور امام زمان(عج) نازل شدن برکات آسمان و زمین است؛ به گونهای که در روایت از پیامبراکرم(ص) نقل شده است که فرمودند، تَتَنَعَّمُ أُمَّتِی فِی زَمَانِهِ تَنَعُّماً لَمْ یتَنَعَّمْ مِثْلَهُ قَطُّ الْبَرُّ مِنْهُمْ وَ الْفَاجِرُ یُرْسِلُ السَّمَاءَ عَلَیهِمْ مِدْرَاراً وَ لَا تَحْبِسُ الْأَرْضُ شَیئاً مِنْ نَبَاتِهَا/ امت من در زمان ظهور به گونه ای از نعمتهای الهی برخوردار میشود که انسانهای خوب و بد دنیا، چنان موقعیتی را هرگز به خود ندیدهاند. آسمان با کمال سخاوت باران خویش را فرو میریزد و زمین گیاهان خود را میرویاند و همه جا سبز و خرم و آبادان خواهد شد. در زمان ظهور دیگر فقر و مریضی وجود نخواهد داشت.
این کارشناس مسائل دینی یادآور شد: در بین روایاتی که درباره آثار و برکات زمان ظهور نقل شده بود یک روایت خیلی برای بنده مسرتبخش و آرامشدهنده بود و آن روایتی است که رسول اکرم(ص) فرمودند: در زمان ظهور مردم دنبال کسی میگردند که از آنها [صدقهای] و هدیهای را بپذیرد، زکات مالشان را جدا میکنند، لکن کسی را نمییابند که آن را بپذیرد؛ زیرا همه به واسطه فضل الهی بینیاز شدهاند.
حجتالاسلام یعقوبی گیلانی افزود: در روایتی دیگر امام باقر(ع) فرمودند، مَنْ أَدْرَک قائم أَهْلَ بَیتِی مِنْ ذِی عَاهَةٍ بَرَأَ وَ مِنْ ذِی ضَعْفٍ قَوِی / هر بیماری که عصر حضرت قائم را درک کند، بهبودی خواهد یافت و هر ضعیف و ناتوان جسمی در آن زمان نیرومند و قوی خواهد گشت.
شکوفایی عقل
وی بیان کرد: سومین ویژگی زمان ظهور کامل شدن عقلها است، امام باقر (ع) میفرمایند «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَی رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم / وقتی قائم ما قیام کند، خداوند، دست او را بر سر بندگان قرار میدهد و از این طریق عقل آنان را جمع میکند و عقلهایشان به کمال میرسد».
مدیر موسسه منبر آسمانی افزود: با کامل شدن عقل بسیاری از مشکلات مردم حل میشود زیرا ریشه خیلی از مشکلات ما در زندگی به دلیل کمبود عقل است اگر عقلها کامل شود دیگر حرص و طمع معنا ندارد، دیگر معنا ندارد یک نفر صاحب چند خانه و چند حقوق باشد ولی جوانی حتی پول نداشته باشد یک خانه اجاره کند.
حجتالاسلام یعقوبی گیلانی ادامه داد: در اصل با کامل شدن عقل، زندگی انسان ها زندگی توحیدی می شود، ابزارهای دنیا برای آنها ساده و سهل میشود، زهد وارد زندگی آنها می شود و زاهدانه زندگی می کنند، البته نه به این معنا که ترک نعمتهای دنیا کنند و فقط به عبادت بپردازند. زیرا اینگونه تفکر مربوط به رهبانیت است که در مسیحیت مطرح شده است.
وصیتنامه شهید حمیدرضا اسداللهی
وی اضافه کرد: مدتی قبل در وصیت نامه یکی از شهدای مدافع حرم به نام شهید حمیدرضا اسدالهی که در سال ۹۴ در سوریه به شهادت رسید جملهای را نوشته بود که خیلی تاثیرگذار و عبرت آموز بود؛ این شهید بزرگوار جملاتی را در وصیت نامه خود بیان می کند که دل هر انسانی را می لرزاند؛ توصیه می کنم حتما همه پدر و مادرها برای یک بار هم شده است این وصیت نامه را بخوانند و مقداری در آن تفکر کنند.
این کارشناس مسائل دینی تاکید کرد: برای انسان تعجبآور است که یک پدر که تازه صاحب فرزند شده است چگونه وصیت مینویسد برای عزیزترین افراد خود و چه توصیههایی برای آنها دارد؛ این پدر دلسوز و مهربان در قسمتی از وصیت نامه خود خطاب به فرزندانش که در سن چهارسالگی و سه ماهگی بودند اینطور وصیت می کند: «محمدجان! زندگی نکن برای خودت، زندگی کن برای مهدی؛ درس بخوان برای مهدی؛ ورزش کن برای مهدی. محمدجان! وصیت اصلی من به تو تبعیت کامل از ولیفقیه است. سعی کن خودت را از جهات علمی، معرفتی و جسمانی آماده نصرت امام کنی».