Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 09:58

27
تیر
آداب با فضیلت عید غدیر

آداب با فضیلت عید غدیر

غدیر، به عنوان یکی از اعیاد پرمنزلت، علاوه بر نماز و زیارت و دعا خواندن، دارای اعمالی است که باید به هر یک از آن توجه ویژه‌ای شود.

امام جعفر صادق (ع) فرمودند: «فضیلت عید غدیر بر عید فطر و قربان و جمعه مانند برتری ماه بر ستارگان است.»

همچنین، امام ششم شیعیان فرمودند: «خداوند در این روز، دو برابر آن چه در ماه رمضان، شب قدر و شب عید فطر آزاد می‌کند، می‌رهاند.»

برخی از اعمال روز عید غدیر خم به حدی با فضیلت هستند که حتی از ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر هم بیشتر هستند. از اینرو، علاوه بر نماز، روزه، زیارت، دعا و... به برخی از آداب و اعمال مهم روز عید غدیر می‌پردازیم که باید به هر یک از آن‌ها توجه ویژه‌ای شود.

افطاری دادن

حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «کسی که مومن روزه داری را در عید غدیر افطار دهد، مانند این است که صد هزار پیامبر (ص) و صدیق و شهید را افطاری داده است.» 

برادر شدن

عقد برادری، یکی از آداب روز عید غدیر است که بدین صورت بیان شده است:
یکی از دو نفر، دست راست خود را بر دست راست دیگری می‌گذارد و می‌گوید: « و اختیک فی الله و صافیتک فی الله و صافحتک فی الله و عاهدت الله و ملائکته و رسله و انبیائه و ائمة المعصومین (ع) علی أنی إن کنت من اهل الجنة والشفاعة و أذن لی بأن أدخل الجنة لا ادخل‌ها الا و أنت معی.»

بیزاری جستن

امام صادق (ع) فرمودند: «در روز غدیر از کسانی که به اهل بیت (ع) ستم کردند بیزاری بجو.»

پوشیدن لباس پاکیزه و نو

امام صادق) فرمودند: «در روز عید غدیر لازم است مومن پاکیزه‌ترین و فاخرترین لباس خود را بپوشد.»

تبریک و تهنیت

امام رضا (ع) فرمودند: «هنگام برخورد با یکدیگر بگویید:«الحمدالله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمومنین.»

تبسم
امام رضا (ع) فرمود: «روز غدیر، روز تبسم به روی مومنین است. کسی که در این روز به روی برادر مومنش تبسم کند، خداوند، در روز قیامت نظر رحمت به او می‌افکند، هزار حاجتش را برآورده ساخته و قصری از در سفید برایش بنا می‌کند و صورتش را زیبا می‌سازد.»

توسعه زندگی
امام رضا (ع) فرمودند: «خدای متعال در مال کسی که خدا را عبادت کند و در روز غدیر بر خانواده و برادران ایمانی اش توسعه دهد، فزونی پدید می‌آورد.»

حمد
پیامبر (ص) فرمودند: «یکی از سنت‌ها این است که مومن، در روز غدیر، صدبار بگوید: الحمدلله الذی جعل کمال دینه و تمام نعمته بولایة امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع).»

دید و بازدید

امام رضا (ع) فرمودند: «کسی که در روز غدیر به دیدار مومنی برود، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد و قبرش را وسیع می‌سازد؛ هر روز هفتاد هزار فرشته قبرش را زیارت کرده و به او بشارت بهشت می‌دهند.»

زینت کردن

امام رضا (ع) فرمودند: «روز غدیر، روز زینت است، کسی که برای روز غدیر زینت کند خداوند همه گناهان کوچک و بزرگش را آمرزیده، فرشتگانی به سویش می‌فرستد تا حسنات او را بنویسند و تا عید غدیر سال بعد بر درجات او بیفزایند.»

شادی کردن

امام جعفر صادق (ع) فرمودند: «روز غدیر، روز خوشحالی و شادی است.»

شکرگزاری کردن

امام علی (ع) فرمودند: «در روز غدیر، خدای را بر آن چه به شما ارزانی داشته (نعمت ولایت) شکر کنید.»

انجام عمل صالح

روایت شده است که کردار نیک در روز غدیر، با عمل هشتاد ماه برابری می‌کند؛ و نیز روایت شده که کردار نیک در این روز، کفاره شصت سال است.

قضای حوائج مومنان

امام صادق (ع) فرمودند: «در عید غدیر، حاجت‌های برادرانت را برآور.»

کمک کردن

امام علی (ع) فرمودند: «باید در روز غدیر، ثروتمند به تهیدست و توانا به ناتوان کمک کند.»

برچسب ها: عید غدیر، عید ولایت تعداد بازديد: 190 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز