Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 15:18

23
آذر
تكرار ممنوع!!!

تكرار ممنوع!!!

اگر بخواهید برخی از كارهای تكراری نوروز را حذف كنید و به جای آنها كار بهتری را جایگزین كنید، چه پیشنهاداتی دارید؟

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

چند دقیقه با خود فكر كنید و بگویید اگر بخواهید برخی از كارهای تكراری نوروز را حذف كنید و به جای آنها كار بهتری را جایگزین كنید، چه پیشنهاداتی دارید؟ من این سوال را از افراد مختلف پرسیدم و اینك می‌خواهم بهترین جواب‌ها را برایتان بازگو كنم. پس توجه كنید:

شیرینی‌ها و آجیل‌های تكراری ممنوع!

هر سال عید وقتی به منزل اقوام می‌رویم، با شیرینی‌ها و آجیل‌های تكراری و تقریبا ثابتی در همه خانه‌ها از ما پذیرایی می‌شود. بیایید امسال فرم و نوع شیرینی و آجیل را كمی تغییر دهیم. می‌توانیم از شیرینی‌های ارزان‌تر ولی متفاوتی از مهمان‌ها پذیرایی كنیم. می‌توانیم به جای اقلام ثابت آجیل نوروزی، برخی اقلام جدید را جایگزین كنیم.

سال گذشته به منزل دوستی رفته بودم كه به جای آجیل معمولی از دو ظرف كوچك كه در یكی سویا و در دیگری تخمه آفتابگردان بود از ما پذیرایی كرد. هر دو خوش طعم بودند و چون ابتكار در انتخاب آنها وجود داشت بیشتر مورد توجه همه مهمان‌ها قرار گرفتند. متاسفانه بیشتر ما از آجیل‌هایی استفاده می‌كنیم كه ظاهر آنها درشت‌تر و قیمت آنها گرانتر باشد. این كار نه تنها مقرون به‌صرفه نیست بلكه برای سلامت بدن هم مضر است، واقعا نیازی به انواع مغز‌ها در آجیل‌های نوروزی نیست.

سُك‌سُك‌های نوروزی ممنوع!

دید و بازدیدهای نوروزی را به انجام وظیفه‌های بیست دقیقه‌ای تبدیل نكنیم. وقتی به دیدن خانواده‌ای می‌رویم به این فكر باشیم كه حال و هوای آنها را دریابیم، آنها را درك كنیم، نقاط مشترك خود با آنها را پیدا كنیم و از رفتار و منش همدیگر چیزهای مثبت و سازنده بیاموزیم. وقتی فقط به فكر انجام وظیفه‌ای به نام سر زدن نوروزی هستیم، درست مثل بازی گرگم به هوا به در خانه‌ای می‌رویم و سُك سُك می‌كنیم! 

هنوز سلام نكرده، خداحافظی می‌كنیم و اصلا نمی‌فهمیم كسی كه به دیدنش می‌رویم واقعا در چه وضعیت و شرایطی است و آیا ارتباط عمیق‌تری می‌تواند بین ما برقرار شود یا خیر؟ هر آدمی گنجینه‌ای از محبت، تجارب، افكار جالب و جدید و حس‌ها و حالات ارزشمند است كه شناخت آنها می‌تواند برای هر یك از ما درس زندگی باشد. فرصت دید و بازدید‌های نوروزی می‌تواند فرصتی برای درس گرفتن و ارتباط سازنده برقرار كردن باشد. این فرصت را كلیشه‌وار به هدر ندهیم.

غرغرهای تكراری ممنوع!

مشكلات و مسائل روزمره را تبدیل به غرغرهای ثابت نكنید. مسلما در تمام طول سال هر یك از ما با انواع مسائل و مشكلات خانوادگی، شغلی، اجتماعی و فرهنگی روبرو هستیم اما این مسائل نباید مبدل به غرهای تكراری بشوند و هر سال در ملاقات با دوستان و اقوام تكرارو تكرار شوند!

تقریبا هر سال از گرانی، آلودگی هوا، قیمت ارز و سكه و ارزاق، برنامه‌های تلویزیون و موارد مشابه صحبت‌هایی می‌شود كه بیشتر جنبه انتقادی دارند. وقتش رسیده كه موضوعات جالب‌تر و مفیدتری را در مهمانی‌های نوروزی باب كنیم. از انرژی مثبت، به كار بردن كلام مثبت و سازنده، از اخبار علمی جدید یا گیاهان و خوراكی‌های دارویی موثر و از هر چیزی كه به درد مخاطب بخورد یا آموزنده و شادكننده باشد صحبت كنیم. 

مقایسه كردن ممنوع!

امسال بدون این كه بعد از هر دید و بازدید نوروزی خودتان را با خانم صاحبخانه، با آقای خانه یا با فرزندان آنها مقایسه كنید، به دید و بازدید بروید! همینطور هم از مقایسه لوازم و اثاث منزل و چیزهایی كه نو شده یا همچنان كهنه باقی مانده‌اند، پرهیز كنید. هركسی هر چه دارد یا ندارد، به ما مربوط نیست. تنها چیزی كه به ما مربوط است معاشرت و دیدار و پرسیدن حال و شرایط اطرافیانمان است.

متاسفانه یكی از كارهایی كه در فرهنگ ما جا افتاده برآورد كردن هزینه‌ها و مخارج دیگران است! كاری بیهوده كه نه چیزی بر دانش و معلومات ما می‌افزاید و نه انسانی است، چرا كه معمولا به غیبت و بدگویی و افكار و گفتار بیهوده منجر می‌شود. بهترین كار این است كه به جای زل زدن به لوازم زندگی دیگران و برآورد قیمت آنها، به خود آنها نگاه كنیم و از آنها چیزهایی بیاموزیم. 

چشم و هم چشمی در عیدی دادن ممنوع!

رقابت در دادن هدیه و عیدی به فرزندان اقوام را كنار بگذارید. واقعا هر قدر كه در ته دل دوست دارید به دیگران  عیدی بدهید. نگذارید عیدی دادن تبدیل به یك دغدغه فكری برای شما بشود و به یاد داشته باشید كه بهترین عیدی محبتی است كه به مهمانان‌تان دارید و البته هر قدر این محبت، اصیل‌تر و حقیقی‌تر باشد، زیباتر و به یادماندنی‌تر هم خواهد شد.

این را هم بگویم كه چشم هم چشمی در هر زمینه كار مذموم و ناراحت كننده‌ای است. به جای بالیدن به وسایل و لوازم و امكانات مالی خود، به جوهرهای درونی‌تر خود ببالید كه زوال یافتنی هم نیست.

خوردن و خوابیدن بیش از حد ممنوع!

گرچه تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای استراحت و تفریح است اما این فرصت را با خوردن و خوابیدن بیش از اندازه هدر ندهید. به جای آن، وقت بیشتری را با خانواده، همسر و فرزندانتان سپری كنید، بیشتر به دامان طبیعت بروید و با خانواده‌تان بازی كنید و با هم خوش باشید. بهار از راه می‌آید؛ اما متاسفانه بسیاری از ما همه وقتمان را جلوی تلویزیون و در حال خوردن بیش از اندازه و تا ظهر خوابیدن‌های افراطی تلف می‌كنیم و در ایام نوروز كسل و بی‌حوصله‌تر از همیشه می‌شویم.

الگو و شیوه زندگی خود را در تعطیلات نوروزی، تغییر دهید و زمان بیشتری را به گردش و لذت بردن از طبیعت بهاری و فعالیت‌های بدنی مفرح اختصاص دهید.

 

برچسب ها: تعطیلات نوروزی، آداب نوروز، رسوم ایرانیان، خوراکی های نوروز، چشم و هم چشمی تعداد بازديد: 874 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز