Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 04:25

28
اسفند
جنبه های معنوی نوروز

جنبه های معنوی نوروز

خیلی از خانواده‌ها لحظه تحویل سال را در زیارتگاه معصومین(ع) و در جوار حرم اهل بیت(ع) و در كنار قبور شهدا با حالات خاص و دعا و نیایش آغاز می‌كنند. خوب است در این لحظات ناب دعا برای تعجیل و ظهور مولایمان صاحب‌الزمان(عج) دست به دعا برداریم.

تحریریه ماهنامه آشپزباشی

 

در طلیعه بهار هر سال و در آغازین روزهای سال جدید، همواره دعای روح‌بخش تحویل سال نو را می‌خوانیم و می‌شنویم و زبان جان را با فرازهای نورانی این دعای شریف مترنم می‌سازیم، حال نیكو است كه در معنای این دعای دلنشین بیندیشیم و جان و دل خویش را با حقایق و لطایف آن زینت بخشیم. این دعای كوتاه سرشار از معارف بلندی است كه چونان چشمه زلال بر ستبر دل‌های شیفته معنا جاری می‌گردد و جهانی را از اسرار جلوه‌گر می‌سازد.

خیلی از خانواده‌ها لحظه تحویل سال را در زیارتگاه معصومین(ع) و در جوار حرم اهل بیت(ع) و در كنار قبور شهدا با حالات خاص و دعا و نیایش آغاز می‌كنند. خوب است در این لحظات ناب دعا برای تعجیل و ظهور مولایمان صاحب‌الزمان(عج) دست به دعا برداریم.

انسان‌‌هائی كه خاطراتی مطلوب از دوران كودكی دارند، اصولاً افرادی سازگارتر و به لحاظ روانی سالم‌ترند. به‌علاوه همیشه از داشتن آن خاطرات و مرور ذهنی آنها انبساط خاطر پیدا می‌كنند. برعكس كسانی كه خاطرات بدی از دوران كودكی دارند، همیشه آنچه به ذهشان خطور می‌كند، نامطلوب و نازیباست.

 

آنها دچار اختلالاتی از قبیل خشم، تنفر و عصیان می‌شوند. یكی از خاطرات خوب و مثبتی كه كودكان می‌توانند همیشه در ذهن داشته باشند، مراسم عید نوروز است. عطرشكوفه‌ها و گل‌‌های بنفشه، جیك‌جیك پرندگان، سفره هفت‌سین با عطر سنبل و زیبائی تخم مرغ‌های رنگ‌شده، رفتن به خانه مادربزرگ و پدربزرگ و عیدی گرفتن از دست آنها و بسیاری از آداب دیگر رنگ تازه‌ای به زندگی كودك می‌دهد.

این قبیل مراسم نه تنها خاطره‌ای خوش در حافظه كودك به جا می‌گذارد بلكه در رشد عاطفی و اجتماعی او تأثیر بسزائی دارد.یكی از سنت‌های شایسته در اسلام بسیار مورد سفارش قرار گرفته است و در ایام نوروز رونقی خاص دارد. صله ارحام و دید و بازدید اقوام و آشنایان است.

ایام نوروز با تعطیل شدن اكثر مشاغل و اداره‌ها فرصت خوبی برای دید و بازدیدهای فامیلی و گرم كردن این كانون‌ها فراهم می‌آید. در عصر حاضر كه سختی‌های معیشت و مضایق ناشی از فشار زندگی بر مردم، عرصه دید و بازدیدها و احوالپرسی به سبك گذشته تنگ شده است و غالب مردم درگیر جفت و جور كردن امورات شخصی خود هستند.

عید فرصتی مغتنم برای تجدید دیدارهاست،‌ این فرصت را ارج می‌نهیم و غنیمت می‌شماریم این موقعیت عظیم كه یادگار نیاكان ما است را با توصیه‌های دینی تلخیص كرده و حس نوع‌دوستی، احترام و پیشی گرفتن در دیدارها و تكریم نزدیكان و آشنایان را بیشتر تمرین كنیم، در واقع این روزها بهانه‌ای برای رفع كدروت‌ها و كینه و محبت به یكدیگر است. 

به‌طور یقین از جمله سودهای دنیوی صله رحم، رونق در ثروت و روزی است. چنان‌كه امام صادق(ع) در حدیثی از حضرت رسول(ص) نقل می‌كند كه هركس خوش دارد خدا عمر او را دراز كند و روزی‌اش را توسعه دهد، باید صله رحم را به جا آورد. همچنین از آثار دیگر صله رحم می‌توان به دفع بلا و آسانی حساب اشاره كرد.

 

برچسب ها: عید نوروز، مراسم عید نوروز، دید و بازدید نوروزی، جنبه‌های معنوی نوروز، آئین نوروزی تعداد بازديد: 1241 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز