Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 16:25

2
بهمن
برای سفید شدن پوست صورت چه ویتامینی بخوریم؟

برای سفید شدن پوست صورت چه ویتامینی بخوریم؟

هرکجا مشکلی در بدن خود می‌بینید، ممکن است پای کمبود ویتامین‌ها در میان باشد. برای سفید شدن پوست و حذف لک‌های تیره از صورت می‌توان از برخی از ویتامین‌ها کمک گرفت مثل ویتامین C، ویتامین E و….


 عوامل مختلفی در تیره به نظر رسیدن رنگ پوست تاثیر دارند؛ مثل افزایش سن، عدم مراقبت صحیح از پوست در برابر نور خورشید، سیگار کشیدن، تغذیه نامناسب و … به منظور سفید شدن پوست صورت برخی از ویتامین‌ها تاثیرگذارند؛ مثل ویتامین C، E و … در این مقاله با ویتامین سفید کننده پوست صورت آشنا خواهید شد.

ویتامین C، ویتامین سفید کننده پوست صورت

به گزارش مثبت سبز، مهم‌ترین ویتامین سفید کننده پوست صورت بدون شک ویتامین C است. هم به صورت موضعی می‌توانید از ویتامین C جهت روشن کردن پوست صورت استفاده کنید و هم در قالب مکمل و قرص. برای درمان مشکلات پوستی مثل آکنه، هایپرپیگمانتاسیون و لک‌های تیره روی پوست استفاده از ویتامین سی یکی از بهترین گزینه‌ها است.

اگر می‌پرسید چرا ویتامین سی، ویتامین سفید کننده پوست است باید بگوییم که این ویتامین باعث افزایش تولید کلاژن در پوست می‌شود. کلاژن نوعی پروتئین است که اجزای پوست را محکم در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. با افزایش سن، سطح کلاژن در بدن کاهش می‌یابد. همچنین سال‌ها قرار گرفتن در معرض نور آفتاب می‌تواند منجر به تجزیه کلاژن در بدن شود.

ویتامین سی این قابلیت را دارد که ساخت کلاژن در بدن را افزایش دهد و چین و چروک‌های پوستی را کم کند. همچنین این ویتامین با مهار آنزیم تیروزیناز که مسئول تولید ملانین (رنگدانه پوست) است، لکه‌های تیره پوست را کاهش داده و رنگ پوست را روشن‌تر می‌کند.

همچنین می‌توانید با این هدف از قرص ویتامین سی استفاده کنید. در بسیاری از انواع سرم پوست نیز اغلب از ویتامین سی استفاده می‌شود تا پوست روشن‌تر و سفیدتر به نظر برسد.

ویتامین E برای روشن شدن پوست صورت

همچون ویتامین C، ویتامین E نیز خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. در صورتی که به صورت موضعی از ویتامین E استفاده کنید، این ویتامین با جذب اشعه ماورا بنفش خورشید، آسیب ناشی از نور خورشید را کاهش می‌دهد. خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین E موجب می‌شود تا بتوان از این ویتامین به عنوان ویتامین سفید کننده پوست صورت نام برد.

این ویتامین همچنین پوست را مرطوب نگه داشته و از تحریک آن جلوگیری می‌کند. در روغن‌های گیاهی، آجیل و دانه‌ها، سبزیجات برگ‌دار سبز و برخی از غلات به وفور می‌توانید ویتامین E را بیاید. 

ویتامین A برای روشن کردن پوست صورت

به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین A از آن در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست مثل سرم‌ها، کرم‌های ضد آفتاب و مرطوب کننده‌ها استفاده می‌کنند. تاکنون نام رتینوئیدها را شنیده‌اید؟ رتینوئیدها نوعی ویتامین A هستند که به طور گسترده در داروهای موضعی و خوراکی ضد آکنه کاربرد دارند. ویتامین آ همچنین احتمال آسیب به کلاژن پوست را کاهش داده و پیری را به تعویق می‌اندازد.

جلوگیری از آفتاب سوختگی از دیگر مزایای ویتامین A است. به همین دلیل می‌توانیم ویتامین آ را بهترین ویتامین سفید کننده پوست بدانیم. برای جبران کمبود ویتامین آ در بدن می‌توانید از قرص ویتامین A استفاده کنید. همچنین در سبزیجات و میوه‌های زرد و سبزیجات برگ‌دار سبز ویتامین آ را به وفور می‌توانید بیابید.

ویتامین B3 و سفید شدن رنگ پوست

در دنیای محصولات مراقبت از پوست، ویتامین B3 یک عنصر جادویی است. این ویتامین از جمله ویتامین‌های محلول در آب بوده و در بدن ذخیره نمی‌شود. بنابراین از طریق رژیم غذایی یا به صورت موضعی جهت سلامت پوست باید آن را به بدن برسانید. ویتامین ب3 به شکل نیاسینامید به پوست کمک می‌کند تا رطوبت خود را بازیابی کرده و صاف و روشن به نظر برسد.

همچنین مطالعات نشان می‌دهد که اشکال موضعی ویتامین ب۳ می‌تواند به کاهش علائم پیری کمک کند. علائم آکنه غیر التهابی را نیز به کمک این ویتامین می‌توان بهبود بخشید.

از آنجایی که این ویتامین به هیدراته شدن پوست و ترمیم لایه‌های محافظ پوست کمک می‌کند، در بهبود رنگ پوست و سفیدتر به نظر رسیدن آن نیز می‌تواند موثر واقع شود. با خوردن آجیل، دانه‌ها، سبزیجات و گوشت می‌توانید مقادیر مناسبی از ویتامین ب۳ را به پوست برسانید.

ویتامین K برای رفع تیرگی پوست

دیگر ویتامین سفید کننده پوست صورت ویتامین K است که در درمان بسیاری از مشکلات پوستی تاثیر دارد. کمبود ویتامین کا نادر است اما در صورت تغذیه نامناسب دور از انتظار نیست که فردی کمبود این ویتامین را داشته باشد. از بین بردن جای زخم، رفع لک‌های تیره، بهبود حلقه‌های سیاه زیر چشم و کاهش سیاهی زیر چشم از مزایای ویتامین K است. به همین دلیل در بسیاری از کرم‌های دور چشم از ویتامین K استفاده می‌شود.

کاهش تورم و کبودی پوست از دیگر مزایای ویتامین K است. اگر می‌خواهید کمبود ویتامین کا نداشته باشید، به مقدار کافی این مواد غذایی را استفاده کنید، سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج و کاهو، کلم بروکلی، ماهی، کلم و تخم مرغ.

برچسب ها: پوست، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین B3، ویتامین K تعداد بازديد: 65 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز