Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 09:40

26
خرداد
اشک مصنوعی؛ موارد مصرف و عوارض جانبی آن

اشک مصنوعی؛ موارد مصرف و عوارض جانبی آن

اشک مصنوعی، قطره­های چشمی بوده که بدون نسخه در دسترس هستند و می­توانند به‌عنوان اولین درمان برای خشکی چشم و رفع ناراحتی­های خفیف از آنها استفاده کرد.

از همین رو اگر چشم­های شما در محیط­های خشک، دودی، بادخیز یا در اثر خستگی تحریک شده­اند، ممکن است به این دارو نیاز داشته باشید.

حساسیت چشم و برخی از مشکلات جزئی که در اغلب موارد برای افراد پیش می­آید، لزوم مصرف این محصول را بیشتر نشان می­دهد.

از همین رو در ادامه مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی در مورد نحوه مصرف این ماده، عوارض احتمالی و انواع آن را در اختیار شما قرار دهیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

اشک مصنوعی چیست؟

به­طور کلی از این ماده دارویی برای روان­کردن چشم­های خشک و کمک به حفظ رطوبت در سطح بیرونی آنها استفاده می­شود.

به نقل از دکتر علیرضا پیمان اشک مصنوعی برای رفع خشکی چشم که می­تواند ناشی از کهولت سن، داروهای خاص، یک وضعیت پزشکی یا جراحی چشم و بر اثر عوامل محیطی باشد، مناسب خواهد بود.

این محلول به­عنوان یک داروی بدون نسخه در دسترس عموم قرار می­گیرد و نمی­توان گفت نوع یا برند خاصی وجود دارد که برای هر نوع عارضه چشمی مناسب باشد، بر همین اساس باید نمونه­های مختلف آن را امتحان کنید تا بفهمید که کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

برخی از اشک­های مصنوعی علاوه ­بر روان­کردن چشم­ها، باعث بهبودی مشکلات آنها نیز می­شوند، برخی دیگر از نمونه­های این ماده برای کاهش تبخیر اشک مناسب هستند.

این محصول دارویی همچنین ممکن است حاوی عوامل غلیظ­کننده باشد و از این طریق کمک می­کند تا محلول برای مدت طولانی­تری روی سطح چشم شما بماند.

انواع اشک مصنوعی

به­طور معمول 2 دسته از این ماده دارویی وجود دارد که افراد متناسب با نوع عارضه چشمی که به آن مبتلا شده­اند، می­توانند یکی از این نمونه­ها را تهیه کنند.

قطره چشم با مواد نگهدارنده

این نوع اغلب در بطری­های چند دوز عرضه می­شود و حاوی مواد نگهدارنده‌ای است که پس از بازشدن بطری از رشد باکتری­ها جلوگیری می­کند.

مواد نگهدارنده­ای که در این نوع از اشک­های مصنوعی وجود دارد ممکن است چشم شما را تحریک کند، به­خصوص اگر خشکی چشم متوسط یا شدید داشته باشید.

قطره چشمی بدون مواد نگهدارنده

این نوع، مواد افزودنی کمتری دارد و به­طور کلی در صورتی که نیاز داشته باشید از این محصول بیش از 4 بار در روز استفاده کنید یا چنانچه خشکی چشم متوسط یا شدید داشته باشید، استفاده از نمونه­های بدون مواد نگهدارنده برای شما مناسب است.

این را هم در نظر داشته باشید که قطره­های چشمی بدون مواد نگهدارنده ممکن است در ویال­های تک‌دوز عرضه شوند، اشک­های مصنوعی امکان دارد به حالت ژل نیز وجود داشته باشد که این نمونه­ها احتمال دارد باعث تاری دید موقت شوند.

نحوه استفاده از اشک مصنوعی

این دارو فقط برای استفاده در چشم است و نباید با دهان برخورد داشته باشد، بهتر است برای اطلاع درست از نحوه مصرف آن دستورالعمل­های روی برچسب را دنبال کنید.

قبل و بعد از استفاده دست­ها را بشویید، سر را کمی به عقب خم کنید و پلک پایین را با انگشت اشاره خود به سمت پایین بکشید تا حالت کیسه­ای تشکیل شود.

سعی کنید نوک قطره چکان را با چشم، نوک انگشتان یا هر سطح دیگری لمس نکنید، سپس تعداد قطره­های تجویزشده (معمولا یک یا 2 قطره) را در چشم بریزید.

برای چند لحظه چشم را به­آرامی ببندید تا قطره­ها با چشم تماس پیدا کنند، بهتر است داروی خود را در فواصل منظم استفاده کنید.

از طرف دیگر نیز باید این نکته را در نظر داشت که دارو را بیشتر از زمان تجویزشده مصرف نکنید، در مورد استفاده از این دارو در کودکان نیز با پزشک اطفال صحبت کنید.

در حالی که این دارو ممکن است در کودکان زیر 6 سال برای شرایط مختلفی استفاده شود، اقدامات احتیاطی را در نظر بگیرید.

در ضمن اگر فکر می­کنید بیش از حد از این دارو مصرف کرده­اید، فورا با مرکز کنترل مسمومیت یا اورژانس تماس بگیرید. نکته قابل توجه این است که چنین دارویی فقط برای شما تجویز شده و آن را با دیگران به اشتراک نگذارید.

چه چیزی ممکن است با اشک مصنوعی تداخل داشته باشد؟

یکی از موارد احتیاط برای مصرف اشک مصنوعی این است که اگر از قطره­های چشمی دیگری همراه با این دارو استفاده می­کنید، زمان تقریبی برای مصرف هر کدام را با فاصله 5 دقیقه در نظر بگیرید.

رعایت فاصله زمانی بین مصرف داروها، تضمین می­کند که قطره­های چشمی با یکدیگر تداخل نداشته باشند. اگر هم­زمان از قطره و پماد چشمی استفاده می­کنید، بهتر است 10 دقیقه قبل از مصرف پماد، قطره را در چشم خود بریزید تا مصرف هم­زمان آنها برای شما اختلال ایجاد نکند.

در نظر داشته باشید که بهتر است فهرستی از تمام داروها شیمیایی، گیاهان دارویی یا مکمل­های غذایی که استفاده می­کنید به پزشک خود بدهید.

از طرفی اگر سیگار می­کشید، مشروبات الکلی می­نوشید یا از مواد غیرقانونی استفاده می­کنید، به آنها بگویید، چرا که ممکن است بعضی آیتم­ها با داروی شما تداخل داشته باشند.

در ضمن هنگام استفاده از این ماده دارویی باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

در مورد نحوه استفاده و موارد مصرف این دارو نکاتی وجود دارد که باید آنها در نظر داشته باشید که به شرح زیر است:

  • اگر دچار درد، تغییر در بینایی، قرمزی یا سوزش شدید می­شوید یا اگر وضعیت چشم شما بدتر شد و این وضعیت بیش از 72 ساعت طول کشید، مصرف را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید.
  • برای جلوگیری از آلودگی این محصول، نوک ظرف را به هیچ سطحی نزنید.
  • این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • در صورتی که رنگ محصول تغییر کرد یا کدر شد، از آن استفاده نکنید.
  • اگر از لنزهای تماسی استفاده می­کنید، باید قبل از ریختن قطره در چشم، آنها را بردارید و حداقل 15 دقیقه پس از ریختن قطره در چشم صبر کنید و سپس لنزهای تماسی خود را دوباره قرار دهید.

عوارض جانبی استفاده از اشک مصنوعی

عوارض جانبی که باید در اسرع وقت به پزشک متخصص خود گزارش دهید شامل موارد زیر است:

واکنش­های آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش یا کهیر، تورم صورت، لب­ها یا زبان

  • تغییر در بینایی
  • سوزش یا قرمزی چشم
  • تاری دید موقت

با در نظر گرفتن تمام عوارض احتمالی بهتر است شرایط نگهداری از این ماده دارویی را نیز رعایت کنید تا مشکل جدی برای شما ایجاد نشود:

  • دور از دسترس اطفال نگه دارید.
  • در دمای اتاق بین 15 تا 30 درجه سانتیگراد نگهداری شود.
  • از یخ­زدگی محصول دارویی جلوگیری شود.
  • دورانداختن داروی استفاده نشده پس از تاریخ انقضا
  • پس از باز شدن محصول، اکثر کارشناسان توصیه می­کنند پس از 30 روز آن را دور بیندازید.

اشک مصنوعی یک داروی بدون نسخه است که می­توان از آن برای روان­کردن چشم و حفظ رطوبت روی سطح بیرونی آن استفاده کرد.

در مواردی نیز برای درمان برخی از عارضه­های چشمی از این محصول استفاده می­شود و دارای 2 نوع مختلف است که یکی از آنها دارای مواد نگهدارنده بوده و نمونه دیگر فاقد ماده نگهدارنده است.

در مواردی که استفاده از این محصول دارویی باعث ایجاد دردهای شدید و طولانی­مدت برای شما شود بهتر است از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

برچسب ها: قطره چشم، خشکی چشم، دکتر علیرضا پیمان، اشک مصنوعی تعداد بازديد: 152 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز