Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 16:54

15
اردیبهشت
پا به سن گذاشته‌ها به زیبایی خود بی تفاوت نباشند!

پا به سن گذاشته‌ها به زیبایی خود بی تفاوت نباشند!

به طور معمول یکی از دغدغه‌‌های همه‌‌ی افراد به خصوص زنان زیبایی ظاهری است. در زنان سالمند، زیبایی ظاهری بیش‌تر از قبل مورد توجه قرار می‌گیرد. چرا که با افزایش سن، احتمال خشکی پوست و چین‌وچروک‌های پوستی

تحریریه زندگی آنلاین : به طور معمول یکی از دغدغه‌‌های همه‌‌ی افراد به خصوص زنان زیبایی ظاهری است. در زنان سالمند، زیبایی ظاهری بیش‌تر از قبل مورد توجه قرار می‌گیرد. چرا که با افزایش سن، احتمال خشکی پوست و چین‌وچروک‌های پوستی افزایش پیدا می‌کند. یکی از دلایلی که زنان در سنین بالا زیبایی پوستشان کاهش پیدا می‌کند، یائسگی است. این دوره باعث می‌شود که چربی‌های پوست کاهش پیدا کند و پوست انعطاف‌‌پذیری خود را از دست بدهد. در این صورت از جوانی پوست و طروات آن کاسته می‌شود. در ادامه با علت‌های مختلف خشکی پوست و چین‌وچروک‌‌ها آشنا می‌شوید و درباره زیبایی سالمندان بیشتر می‌دانید.

 بیشتربخوانید:

پیشگیری از پیری پوست

 

 

 

 

علت خشکی پوست در زیبایی سالمندان چیست؟

خشکی پوست در سالمندان و افزایش چین وچروک‌های صورت و سایر نواحی بدن، در پیری بیش‌تر از قبل بروز می‌کند. به طور معمول ۶۰ تا ۷۵ درصد از سالمندان از مشکلات مربوط به پیری و چروکی پوست رنج می‌برند. به‌همین دلیل یکی از معضلات سالمندان در این دوره پیری و چین‌‌وچروک پوست است. علت اصلی ایجاد شدن چین‌‌وچروک در پوست، کاهش آب موجود در بدن است. اگر آب در لایه‌‌های زیرین پوست کاهش پیدا کند، خشکی و چین‌‌وچروک‌های پوست را ایجاد می‌کند. چرا که پوست تا حدودی توانایی حفظ رطوبت دارد. به‌ همین دلیل اگر آب بدن کاهش پیدا کند، پوست رطوبت لازم برای جوان‌ ماندن را نمی‌تواند تأمین کند. یکی دیگر از دلایلی که باعث کاهش زیبایی سالمندان و پوست در زمان سالمندی می‌شود، تغییرات پوستی است. با افزایش سن، تغییرات پوستی افزایش پیدا میکند. یکی از این تغییرات، نازک‌تر شدن پوست است. به ‌همین دلیل است که در سالمندان رگ‌ها و استخوان‌ها از زیر پوست نمایان می‌شود. خشکی پوست ممکن است در سالمندان دلایل متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال ژنتیک و سایر عوامل محیطی می‌تواند در بروز مشکلات پوست موثر باشد. سایر عواملی همانند مصرف کم مایعات، قرار گرفتن بیش از حد معمول در نور مستقیم آفتاب، استعمال دخانیات، استرس و اضطراب و بیماری‌های مختلف همانند بیماری‌های دیابتی و کلیوی می‌تواند در بروز مشکلات پوستی تأثیرگذار باشد. یکی دیگر از بیماری‌هایی که می‌تواند در به وجود آمدن خشکیهای پوست موثر باشد، اختلال در عملکرد غدد چربی است. اگر غدد چربی به ‌خوبی نتواند چربی پوست را تأمین کنند، خشکی پوست و چین‌وچروک‌‌های پوستی بیش‌تر از قبل ظاهر می‌شود.

یشتربخوانید:

جوانسازی پوست صورت با ماسک شیر خشک

 

 

علائم خشکی پوست در سالمندان چیست؟

در دوره‌ سالمندی به ‌دلیل افزایش سن، بدن شما رطوبت خود را از دست می‌دهد. کاهش رطوبت پوست باعث افزایش خشکی پوست می‌شود. خارش پوستی و زخم‌شدن پوست از علائمی هستند که به‌دلیل خشکی پوست ایجاد می‌شود. برای درمان خشکی پوست در این دوره بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

درمان خشکی و چین‌‌وچروک‌‌های پوست برای زیبایی سالمندان

بهتر است پوست صورت خود را چند بار در روز با صابون‌هایی حاوی کرم مرطوب‌کننده، بشویید. یکی از دلایلی که باعث پیری زودرس پوست می‌شود، آلودگی هوا است. به ‌همین دلیل سعی کنید صورت خود را مرتباٌ بشویید. استفاده از مرطوب‌کننده‌‌ها و نرم-‌کننده‌‌ها، یکی از بهترین راه‌‌های مقابله با خشکی پوست است. به ‌عنوان مثال یکی از مواردی که می‌تواند در بهبود خشکی پوست موثر باشد، روغن حمام است. روغن حمام می‌تواد لایه‌ چربی بر روی پوست شما ایجاد کند تا از خشکی پوست جلوگیری کند.

بعضی از ویتامین‌ها و مواد غذایی همانند ویتامینD، روغن ماهی، کلاژن و ویتامینC ، می‌تواند در کاهش خشکی پوست و افزایش شادابی و طراوت را به دنبال داشته باشد. برای شست‌‌وشوی پوست خود از آب داغ استفاده نکنید. آب داغ باعث از بین‌ رفتن چربی‌های پوست می‌شود. برای شست‌‌وشوی پوست بهتر است پوست خود را به ‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه با آب ولرم ماساژ دهید. برای لباس‌هایی که استفاده می‌کنید بهتر است از لباس‌هایی استفاده کنید که از مواد طبیعی و نخی ساخته شده است. لباس‌هایی پلی استری و مصنوعی می‌تواند باعث آسیب به پوست شما شود. می‌توانید برای انتخاب لباس‌های خود از لباس‌هایی با جنس ابریشم و نخ استفاده کنید. این گونه لباسها باعث افزایش تعدیل پوستی می‌شود. برای شست‌‌وشوی لباس‌ها نیز باید به این نکته توجه داشته باشید که از مواد شوینده‌ بدون عطر و رنگ استفاده کنید. استفاده از شوینده‌‌های رنگی و معطر باعث افزایش حساسیت و خشکی پوست می‌شود.

مهم‌ترین عاملی که در خشکی پوست تأثیرگذار است، رطوبت پوست است. برای درمان کمبود رطوبت بدن و رطوبت پوست، بهتر است چند وعده در روز مایعات مختلف مصرف کنید. استفاده از مایعات مختلف می‌تواند این مشکل را تا حدوی بهبود بخشد.

ممکن است شما در منطقه‌ای زندگی کنید که اقلیم آن منطقه خشک باشد. خشک‌ بودن هوا باعث افزایش تعریق بدن می‌شود. هم چنین باعث افزایش خشکی و چروک‌های پوستی می‌شود. بهتر است برای رفع این مشکل از دستگاه‌‌های مرطوب‌کننده‌‌های هوا استفاده کنید. از این دستگاه بیش‌تر در فصولی که رطوبت هوا کاهش پیدا می‌کند همانند پاییز و زمستان، استفاده کنید.

به‌ طور معمول سالمندان در زمانی که در خانه هستند، مشغول به فعالیت‌‌های مختلفی از قبیل قالی‌بافی یا باغبانی هستند. برای این-که پوست شما در مجاور این عوامل آسیب نبیند، بهتر است از دستکش‌‌های مخصوص استفاده کنید. ممکن است پوست شما در برابر عوامل مختلفی همانند خاک یا نور خورشید واکنش نشان دهد و باعث آسیب شود.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای پیشگیری از مشکلات پوستی انجام شود، مراقبت از پوست‌تان در مقابل نور خورشید است. سعی کنید زمانی که از خانه خارج می‌شوید، از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.اگر مدت طولانی قرار است در در آفتاب قرار بگیرید، بهتر است از کلاه‌‌های لبه‌‌دار و دستکش استفاده کنید تا لکه‌‌های پوستی و بیماری‌‌های ناشی از آفتاب به ‌وجود نیاید.

برای نگهداری از پوست خود بهتر است پس از هربار استحمام، از لوسیون استفاده کنید. لوسیون باعث می‌شود که لایه‌ی چربی که بر اثر استحمام از بین رفته است، باز گردد. سالمندان باید بعد از حمام، پوست خود را خشک کرده و از لوسیون برای تمامی بدن خود استفده کنید.

ممکن است خشکی پوست شما  علت دیگری داشته باشد. اگر در دوره‌ سالمندی از داروهای مختلفی استفاده می‌کنید،این امکان وجود دارد که این بیماری به ‌دلیل عوارض یکی از داروها باشد. اگر خشکی پوست یکی از عوارض دارویی باشد ک مصرف می-کنید. بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا دارویی جایگزین این دارو یا دارویی برای کاهش عوارض آن تجویز کند.

 بیشتربخوانید:

راهکارهای اثربخش در پیشگیری و درمان پیری پوست

 

 

نکات مراقبت از پوست سالمندان

در وهله‌ اول باید به استفاده از کرم مرطوب‌‌کننده، توجه ویژه‌‌ای داشته باشید. استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده باید به صورت روزانه باشد. اگر این کار را به‌ صورت مداوم انجام دهید، پوست زیبا و تمیزی خواهید داشت. استفاده از کرم مرطوب‌کننده فقط مختص به زنان نیست. مردان نیز می‌توانند برای داشتن پوست بهتر، از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنند. برای انتخاب کرم مرطوب‌کننده بهتر است از کرم‌هایی استفاده کنید که تأثیر عمیقی بر روی پوست شما داشته باشند. یکی دیگر از عواملی که می‌تواند در جوان ماندن پوست شما تأثیرگذار باشد، استفاده از پاک‌کننده‌‌های پوست است. استفاده از پاک‌کننده‌‌های مناسب برای آرایش صورت سالمندان بسیار مهم است. استفاده از پاک‌کننده‌‌های صورت باید به‌ صورت مدوام و مستمر باشد. سعی کنید در انتخاب پاک‌کننده‌های صورت دقت کافی داشته باشید. پاک‌کننده‌ خوب باید این خاصیت را داشته باشدکه باعث افزایش چربی‌های پوستی نشود. هم‌چنین باید به نحوی باشد که رطوبت پوستی شما را کاهش ندهد.

پاک‌کننده‌‌های آرایش یکی از مهم‌ترین لوازم آرایشی است که باید تهیه کنید. پاک‌کننده‌‌های آرایش می‌تواند از مواد مضری که از لوزام آرایش به جای میماند، پاک کند. هم‌چنین از آسیب‌های پوستی که به‌ دلیل استفاده‌ مداوم از لوازم آرایشی است، جلوگیری کند. استفاده از لوازم آرایشی با کیفیت پایین می‌تواند در پیری زودرس بسیار تأثیرگذار باشد. استفاده از پاک‌کننده‌های می‌تواند اثرات مخرب این گونه لوازم آرایشی را کاهش دهد. یکی از دلایلی که باعث پیری زودرس در دوره‌ سالمندی می‌شود، قرار گرفتن طولانی مدت در نور آفتاب است. اگر به واسطه‌ شغلی که دارید مدت زمان زیادی در آفتاب به سر می‌برید، بهتر است از کرم‌های ضد آفتاب با  SPF بالا استفاده کنید.

یکی از اصلی‌‌ترین لوزام آرایشی که برای زیبایی سالمندان استفاده می‌شود، رژ لب است. ممکن است به صورت مدوام از رژ لب استفاده کنید. به‌همین دلیل بهتر است برای انتخاب رژ لب دقت کافی داشته باشید. انتخاب رنگ رژلب وابسته به رنگ پوست شماست. استفاده از رژ لب‌‌های هماهنگ با پوست شما می‌تواند به‌ خوبی به چهره‌ شما نشیند و باعث زیبایی شما شود. استفاده از رژ لب‌‌های با رنگ براق می‌تواند باعث زیبایی دو چندان چهره‌  شما شود. این رنگ‌ها باعث منعکس ‌کردن نور محیط می‌شود. به‌ همین دلیل لب‌‌های شما درخشان‌‌تر از قبل دیده می‌شود.

محبوب‌ترین رنگی که سالمندان در این دوره استفاده می‌کنند، رنگ قرمز است. این رنگ باعث جوان نشان‌ دادن چهره‌ شما می شود. استفاده از خط لب یکی دیگر از نکات آرایشی است که باید در این دوره‌ی زمانی رعایت کنید. اگر رنگ لب‌های شما به مرور زمان کم‌رنگ‌‌ترشده است، استفاده از خط لب توصیه می‌شود. افزایش چین‌‌وچروک‌‌های اطراف چشم در دوران سالمندی بیش‌تر از سایر دوران‌های زندگی بروز پیدا می‌کند. به‌ همین دلیل باید از چشم‌های خود بیش‌تر از سایر دوران‌ها مراقبت کنید. هم‌چنین پوست اطراف چشم نازک‌تر از قبل می‌شود و رگ‌های خونی اطراف چشم بیش‌تر از قبل دیده می‌شود.برای جوانسازی اطراف چشمان خود می‌توانید از کرم‌های مختلف روشن کننده‌ دور چشم استفاده کنید.

بیشتربخوانید:

رد پای پیری بر پوست

 

 

 

نکات آرایشی در زیبایی سالمندان

 ۱. آرایش ابروها

برای آرایش ابروها می‌توانید ابروهای خود را به سمت بالا بکشید. ایجاد یک قوس در ابروها می‌تواند چشم‌ها کشیده‌تر از قبل دیده شود. چشم‌های ورم کرده باعث می‌شود که چهره‌ شما پیرتر از قبل نشان داده شود. برای این‌که بتوانید چشم‌های خود را بالا بکشید، می‌توانید از ابروهای قوس دار استفاده کنید.

امروزه ابروهای پرمو یکی از مدل‌هایی است که رواج پیدا کرده است؛ اما ممکن است این مدل از ابروها باعث کوچک نشان‌دادن چشم‌های شما می‌شود. در این صورت می‌توانید از ابروهای کم‌پشت قوس دار استفاده ‌کنید.

 

۲. مژه‌‌های مصنوعی

امروزه استفاده از مژه‌‌های مصنوعی بسیار رواج پیدا کرده است. استفاده از مژ‌ه‌‍های مصنوعی  نیز گزینه‌‌ مناسبی برای آرایش چهره‌ شماست. برای استفاده از مژه‌‌های مصنوعی می‌توانید از مژه‌‌های کوتاه و متوسط استفاده کنید.

 

۳. استفاده از سایه‌ چشم

برای آرایش چشم بهتر است از کانسیلر استفاده کنید. استفاده از کانسیلر باعث شفاف شدن و پوشش چین‌‌وچروک‌‌های اطراف چشم-های شما میشود. هم‌چنین برای سایه‌ اطراف چشمان خود از رنگ استخوانی استفاده کنید. این رنگ باعث جلای بیش‌تر چشمان شما می‌شود.

 

۴. استفاده از ریمل

سعی کنید ابتدا با فر مژه، مژه‌های خود را به حالت فر درآورید. سپس می‌توانید با استفاده از ریمل مژه‌های خود را پرپشت‌‌تر از قبل نشان دهید. این عمل باعث می‌شود که افتادگی‌ها و چین‌‌وچروک‌‌های اطراف چشمان شما به‌ خوبی پوشیده شود.

 

آرایش و زیبایی سالمندان

آرایش صورت و مو در دوران سالمندی بسیار حائز اهمیت است. آراش و زیبایی صورت و پوست می‌تواند در روحیه‌ سالمندان بسیار تأثیرگذار باشد. در این دوره برای آرایش صورت و مو و هم‌چنین مراقبت از پوست باید با نکات آرایشی و زیبایی آشنا باشید. هم‌چنین در این دوره به‌ دلیل حساس‌ بودن پوست، باید از لوازم مراقبتی و بهداشتی مناسب استفاده کنید.

 

سخن پایانی

زیبایی ظاهری یکی از مهم‌ترین مسائلی است که هر فرد در هر دوره‌ زندگی با آن برخورد می‌کند. در دوره‌ سالمندی و میان‌سالی به‌ دلیل افزایش سن، این مسئله بیش‌تر از قبل مورد توجه قرار می‌گیرید. در دوره‌ی سالمندی به‌ دلیل اینکه پوست طراوت و شادابی خود را از دست می‌دهد، از میزان جذابیت آن کاسته می‌شود. هم‌چنین در پی کمبود آب در بدن، پوست شما در این دوره خشک می‌شود و چین‌‌وچروک‌‌های صورت بیش‌تر از قبل نمایان می‌شود. برای زیبایی و مراقبت از پوست در دوره‌ سالمندی باید از لوازم‌‌های آرایشی بهداشتی با کیفیت بالا استفاده کنید. مواد آرایشی بهداشتی بی‌‌کیفیت باعث پیری زودرس چهره‌ شما می‌شود. بسیاری از مردم بر این باورند که زیبایی و مراقبت از پوست فقط برای زنان است؛ اما باید مردان در این دوره‌ سنی به مراقبت از پوست خود بپردازند.

برچسب ها: آرایش، چین و چروک، لوازم آرایش، دیابت، پیری پوست، دخانیات، پیری زودرس، خشکی پوست، جوانسازی پوست، لوسیون، لایه برداری پوست، ویتامینD، ویتامینC، کلاژن سازی، افتادگی پوست تعداد بازديد: 139 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز