Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 22:31

8
بهمن
کاربردهای بوتاکس در زیبایی

کاربردهای بوتاکس در زیبایی

افزایش سن، باعث ایجاد تغییراتی در بافت پوست می‌گردد. درنتیجه این تغییرات نشانه‌هایی مثل چین‌وچروک و افتادگی پوست مشاهده می‌شود که باعث ناراحتی و حتی پایین آمدن اعتمادبه‌نفس افراد می‌گردد.

به قلم : دکتر فاطمه عندلیب -  متخصص پوست، مو و زیبایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : افزایش سن، باعث ایجاد تغییراتی در بافت پوست می‌گردد. درنتیجه این تغییرات نشانه‌هایی مثل چین‌وچروک و افتادگی پوست مشاهده می‌شود که باعث ناراحتی و حتی پایین آمدن اعتمادبه‌نفس افراد می‌گردد. خوشبختانه در حال حاضر روش‌های مختلف بسیاری باهدف جلوگیری و حتی رفع نشانه‌های پیری پوست ایجادشده‌اند. یکی از رایج‌ترین و مؤثرترین این روش‌ها تزریق بوتاکس به‌صورت است. بوتاکس نوعی سم به نام بوتولونیوم می‌باشد که قدرت فلج‌کنندگی عضلات را دارد. در حال حاضر از آن برای رسیدن به اهدافی همچون زیبایی و درمان بسیاری از امراض همانند اسپاسم عضلانی استفاده می‌شود. البته بوتاکس را در دوز‌های بسیار کوچک و با ترکیبات دیگر رقیق می‌کنند و پس‌ازآن مورداستفاده قرار خواهد گرفت. عملکرد بوتاکس به‌گونه‌ای است که با قطع سیگنال‌ها و راه‌های ارتباطی عصبی بین مغز و ناحیه هدف، سبب فلج موقت عضله آن ناحیه شده و به این صورت دیگر عضله قادر به حرکت و ایجاد چین‌وچروک در پوست آن ناحیه نخواهد بود.

بیشتربخوانید:

مراقبت های پس از تزریق بوتاکس

 

مزایای تزریق بوتاکس

عدم نیاز این روش به بستری و بیهوشی

هزینه کمتر نسبت به سایر عمل‌های زیبایی

درد کمتر بوتاکس نسبت به سایر روش‌ها

انجام فعالیت‌های سبک روزانه بلافاصله بعد از تزریق

نداشتن دوره‌ی نقاهت

 

مناطق تزریق بوتاکس

صورت از اهمیت بسیار زیادی برای اکثر افراد برخوردار است و تقریباً تمامی انسان‌ها به‌صورت خود بیشتر از نواحی دیگر بدن اهمیت می‌دهند. لذا در صورت وجود برخی مشکلات و نواقص در صورت مانند اسکار پوستی ، جای جوش و چین‌خوردگی افراد سعی می‌کنند از اقدامات زیبایی برای رفع آن‌ها استفاده نمایند و چهره دلخواه خود را به دست آورند. مهم‌ترین و مناسب‌ترین نقاط صورت برای تزریق بوتاکس عبارت‌اند از:

یکی از بهترین نقاط صورت برای تزریق بوتاکس، ناحیه پیشانی هر فرد است که در اثر زمان چروک‌هایی در آن به وجود می‌آید. خوشبختانه می‌توان این خطوط را با بوتاکس به‌سادگی رفع کرد.

خطوط نواحی اطراف دهان و دور لب و به‌خصوص خطوط خط خنده با تزریق بوتاکس قابل‌درمان هستند.

 گونه‌ها نیز جزء بهترین مناطق صورت برای تزریق بوتاکس محسوب می‌شوند که در اثر پیری معمولاً شل و بدفرم می‌گردند. می‌توان با بوتاکس فرم و شکل دل‌پذیرتری را به گونه داد.

اطراف چشم هر فردی به‌مرورزمان دچار چین‌خوردگی یا گودی می‌شود و سبب زشتی چشم‌های شخص خواهد شد. با تزریق بوتاکس می‌توان گودی، چروکیدگی و سیاهی دور چشم را درمان نمود.

مورد دیگر کاربرد بوتاکس برای صورت، خطوط بین ابرو می‌باشد که باعث می‌شود چهره فرد عصبی و خشن به نظر برسد. این دسته از افراد می‌توانند با تزریق بوتاکس به این ناحیه، خطوط را به‌طور کامل محو کنند.

با برای رفع افتادگی پلک استفاده از بوتاکس می‌تواند راهکار مؤثری باشد و به همین منظور تزریق آن به پلک موردنظر می‌تواند تأثیرات بسیار مثبتی داشته باشد.

برای بالا بردن ابرو‌ها می‌توان بوتاکس را به زیر ابرو‌ها تزریق کرد که این کار می‌تواند تأثیرات مثبت در چهره فرد داشته باشد.

 بیشتربخوانید:

عوارض تزریق ناشیانه بوتاکس

 

 

 

نحوه تزریق بوتاکس

روش تزریق بوتاکس چانه، خطوط اخم ، چروک صورت و … می‌تواند بسته به محل تزریق از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول بکشد. تعداد تزریق‌ها و مقدار دوز تجویزشده بسته به‌شدت چین‌وچروک‌ متفاوت است. ابتدا قبل از تزریق، پزشک ناحیه تزریق را علامت‌گذاری می‌کند، سپس با دقت در محل موردنظر بوتاکس تزریق می‌شود. ممکن است که یک کرم بی‌حس‌کننده موضعی بر روی پوست بیمار اعمال شود تا فرد احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

 

مراقبت قبل از بوتاکس

مصرف داروهایی نظیر آسپرین و داروهای ضدالتهابی به‌منظور کاهش کبودی ترجیحاً از دو هفته قبل از تزریق قطع شود.

توصیه می‌شود مصرف الکل یک هفته قبل از تزریق بوتاکس قطع شود.

مصرف هرگونه دارو قبل از تزریق به پزشک اطلاع داده شود.

در صورت سابقه آلرژیک به بوتاکس حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید.

 

مراقبت بعد از بوتاکس

تا ۱۲ ساعت پس از تزریق بوتاکس از شستشوی موضع خودداری نمایید.

تا ۱۲ ساعت از استفاده لوازم‌آرایشی خودداری نمایید.

از زمان تزریق تا ۲ ساعت روی صورت نخوابید.

تا ۱۰ روز تاتوی ابرو نکنید.

تا ۲ هفته از سونا، جکوزی و حمام داغ خودداری نمایید.

تا ۲ روز ورزش سنگین انجام ندهید.

در صورت بروز ورم و دوبینی و افتادگی پلک به پزشک اطلاع دهید.

تا مدت‌زمان ۱ هفته نباید از رنگ ابرو و مو استفاده شود.

قبل از انجام هرگونه تزریق به پزشک خود اطلاع دهید.

 بیشتربخوانید:

 بهترین روش های جایگزین بوتاکس برای جوانسازی پوست

 

 

 

ماندگاری بوتاکس

اثرات بوتاکس سه تا شش ماه به طول می‌انجامد که این مدت اثرگذاری از فردبه‌فرد می‌تواند متفاوت باشد. دوام نتیجه تزریق بوتاکس بستگی به عمق و میزان چروک ها، ناحیه‌ی تزریق و همچنین سن افراد دارد. با بازگشت تدریجی فعالیت عضلات، خطوط چین‌وچروک‌ها دوباره ظاهر می‌شوند و ممکن است نیاز به تزریق مجدد باشد.

 

موارد منع تزریق بوتاکس

کسانیکه سابقه حساسیت به این دارو را دارند.

کسانیکه بیماری‌های عفونی و التهابی فعال در صورت و اطراف آن دارند.

حاملگی‌ و شیردهی

ابتلا به برخی‌ بیماری‌های عصبی و روانی‌

مصرف برخی‌ داروها مخصوصاً داروهای قلبی

در کسانی‌ که پوست خیلی‌ ضخیم یا چین‌وچروک عمیق دارند نتیجه‌ چندان مطلوبی ندارد.

 

قیمت بوتاکس

هزینه تزریق بوتاکس به عوامل زیادی بستگی دارد. برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مطرح کرده‌ایم:

برند بوتاکس: با توجه به نوسانات ارزی، قیمت بوتاکس متغیر است. بسته به این‌که کدام از برند برای تزریق استفاده کنید، قیمت درمان هم‌تغییر می‌کند.

عمق خطوط: عامل دیگری که در میزان دوز درمانی مؤثر است، عمق خطوط یا شدت چین‌وچروک‌های صورت است. هرچه دوز داروی موردنیاز کمتر باشد، هزینه‌ی بوتاکس هم کاهش می‌یابد.

 

عوارض بوتاکس

ازآنجاکه بوتاکس عمدتاً جذب عضلات محل تزریق می‌شود و مقادیر بسیار ناچیزی از آن وارد گردش خون می‌شود، با دوزی که برای باز کردن چروک ها به کار می‌رود تقریباً هیچ عارضه سیستمیک  مهمی ایجاد نمی‌کند. البته مثل هر تزریق دیگری ممکن است سوزش، قرمزی و کبودی محل تزریق اتفاق بیفتد که پس از چند ساعت خودبه‌خود برطرف می‌گردد. به‌علاوه در برخی از افراد پس از تزریق بوتاکس سردرد یا تهوع خفیف یا علائم سرماخوردگی ایجاد می‌شود که معمولاً ظرف 2-3 روز بهبود می‌یابد.

عارضه جدی‌تری که گاهی در اثر تزریق بوتاکس اتفاق می‌افتد افتادگی پلک است. البته خوشبختانه این عارضه نسبتاً نادر است و در کمتر از 3% موارد اتفاق می‌افتد. افتادگی پلک معمولاً یک هفته پس از تزریق بروز می‌کند و پس از 2-3 ماه به‌تدریج بهبود می‌یابد. خوشبختانه تمام عوارض بوتاکس گذرا هستند و حداکثر ظرف مدت 6 ماه خودبه‌خود برطرف می‌شوند.

  بیشتربخوانید:

بوتاکس یا فیلر، کدام‌ یک بهتر است؟

قبل از تزریق بوتاکس بخوانید

 

 

 

مراقبت‌های قبل از تزریق بوتاکس

عدم مصرف دارو و خوراکی‌های رقیق‌کننده خون

باید یک هفته قبل از تزریق بوتاکس از مصرف‌ دارو‌های رقیق‌کننده خون دوری کرد. همچنین یک هفته قبل از تزریق بوتاکس، نباید روغن ماهی، ویتامین‌هایی مانند ویتامین E، چای سبز، دارچین، زنجبیل و مشروب خورد. مسکن‌هایی مانند آسپرین و ایبوپروفن را قبل از درمان کنار بگذارید؛ زیرا این نوع دارو‌ها مانع از لخته شدن خون می‌شوند و احتمال بروز کبودی را افزایش می‌دهند.

مصرف الکل را ۱۰ روز پیش از تزریق متوقف کنید.

حدود ۱۰ روز قبل از تزریق بوتاکس از الکل دوری‌کنید. الکل خون را رقیق کرده و احتمال بروز شرایط خطرساز را افزایش می‌دهد.

مصرف دخانیات ممنوع است.

مصرف سیگار و قلیان سبب می‌شود تا روند بهبودی به‌شدت کاهش یابد. درنتیجه می‌توان شاهد بروز عوارض جانبی در حین درمان و بعدازآن بود. به همین دلیل توصیه می‌شود کاندید‌های تزریق بوتاکس حداقل ۱ هفته قبل از تزریق بوتاکس مصرف دخانیات را کنار بگذارند.

از برنزه کردن پوست پرهیز نمایید.

از دیگر مواردی که حتماً باید قبل از تزریق بوتاکس به آن توجه داشت، خودداری از برنزه کردن پوست است؛ زیرا پوست‌هایی که دچار آفتاب‌سوختگی شده‌اند از حساسیت بالایی برخوردار بوده و تا حد امکان پزشک برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، از تزریق بوتاکس در این پوست‌ها خودداری می‌کند.

سابقه هرگونه بیماری را با پزشک خود در میان بگذارید.

کسانی که به دنبال تزریق بوتاکس هستند حتماً باید قبل از اقدام به این کار سوابق بیماری خود را با پزشک مربوطه در میان بگذارند. با این کار می‌توان اقدامات لازم قبل و بعد از تزریق را انجام داد. ازجمله این بیماری‌ها می‌توان به بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی بدن، سابقه تب‌خال، بیماری‌های عصبی و … اشاره کرد.

 

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس

تا 24 ساعت بعد از تزریق، پیاده‌روی و ورزش نکنید.

تا 4 ساعت بعد از تزریق، دراز نکشید و طولانی‌مدت خم نشوید.

تا 2 ساعت بعد از تزریق، با عضلات صورت کارکنید و محل‌های تزریق را کمپرس سرد نمایید.

تا 24 ساعت بعد از تزریق بوتاکس، محل تزریق را ماساژ ندهید و حتی کرم نمالید.

تا 24 ساعت بعد از تزریق بوتاکس، حمام نکنید و از سونا و جکوزی و استخر استفاده نکنید.

 

شستن صورت بعد از بوتاکس

در ۲۴ ساعت اول از هرگونه فشار و مالش در ناحیه تزریق صورت خودداری کنید؛ چراکه دست‌کاری این ناحیه می‌تواند سبب پخش شدن ماده بوتاکس در سایر بافت‌های اطراف شود که نتیجه نا خوش‌آیندی را در پی دارد؛ بنابراین اگر قصد شست‌وشو صورت بعد از تزریق بوتاکس رادارید حتماً دقت کنید تا بدون کمترین فشاری و با آب ولرم این کار را انجام دهید.

 

چند روز بعد از بوتاکس می‌توان مو را رنگ کرد؟

بهتر است بعد از 2 هفته که بوتاکس اثرگذاری خود را انجام داد موها را رنگ کنید.

بعد از بوتاکس چه کرمی استفاده کنیم؟

اگر دچار کبودی بعد از انجام بوتاکس شدید می‌توانید از کرم‌های ضد کبودی و ویتامین k برای کاهش کبودی و تسریع بهبودی آن استفاده کنید.

نور خورشید و اشعه‌های یو وی حاصل از آن برای پوست ضرر دارد، درنتیجه برای رسیدن به نتیجه مطلوب بعد از تزریق بوتاکس تا ۴۸ ساعت در مقابل نور خورشید قرار نگیرید. بعد از گذشت ۴۸ ساعت حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و سعی کنید در مقابل نور مستقیم نور خورشید قرار نگیرید. کرم ضد آفتاب بهتر است دارای اس پی اف ۳۰ باشد.

 

استفاده از کرم دور چشم بعد از بوتاکس

استفاده از کرم‌های دور چشم روش مناسبی برای محافظت از پوست این نواحی می‌باشد و شما می‌‌توانید با استفاده مداوم از این کرم‌ها پس از درمان میزان ماندگاری این تکنیک را افزایش دهید. این کرم‌ها ضمن محافظت از پوست شما در برابر نور خورشید که یکی از عوامل کاهش عمر مفید بوتاکس محسوب می‌شود، با افزایش آب میان بافتی سلول‌های پوست، طراوت و شادابی بیشتری را برای پوست نواحی اطراف چشم شما به همراه خواهند داشت و استفاده‌ی مداوم از آن‌ها می‌تواند نتایج خوبی را برای شما به همراه داشته باشد.

 

بند انداختن صورت بعد از بوتاکس

معمولاً برای انجام کارهایی مانند اصلاح صورت بعد از بوتاکس، مرتب کردن ابروها و وکس صورت، باید حداقل یک هفته به نواحی موردنظر زمان داده تا بوتاکس تأثیر صد‌در‌صدی خود را روی آن‌ها گذاشته و سپس نسبت به انجام آن‌ کارها اقدام کنید. معمولاً برای انجام کارهایی مانند اصلاح صورت بعد از بوتاکس، مرتب کردن ابروها و وکس صورت، باید حداقل یک هفته به نواحی موردنظر زمان داده تا بوتاکس تأثیر صد‌در‌صدی خود را روی آن‌ها گذاشته و سپس نسبت به انجام آن‌ کارها اقدام کنید.

 

خوابیدن بعد از بوتاکس

بر اساس توصیه پزشکان نحوه خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس به این شکل است که در چند روز اول اصلاً به حالت دمر نخوابید و حتماً به پشت دراز بکشید تا از ایجاد ناهمواری در زیرپوست جلوگیری شود. حتی نباید به پهلو نیز دراز بکشید.

 

 

برچسب ها: زیبایی، چین و چروک پوست، بوتاکس، تزریق بوتاکس، بوتاکس مو، افتادگی پوست، بوتاکس پیشانی، دکتر فاطمه عندلیب تعداد بازديد: 114 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز