Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 03:12

29
مهر
روش‌هایی ساده برای جلوگیری از سفیدی زودرس موهای سر

روش‌هایی ساده برای جلوگیری از سفیدی زودرس موهای سر

تغییر رنگ مو با افزایش سن امری طبیعی است. اما موهای سفید تقریباً در هر زمانی از زندگی ممکن است ظاهر شوند. حتی نوجوانان و افراد ۲۰ ساله ممکن است متوجه تارهای موی سفید در لابه لای موهای تیره خود شوند.

بدن انسان دارای میلیون‌ها فولیکول مو یا کیسه‌های کوچکی است که پوست را پوشانده‌اند. فولیکول‌ها مو و سلول‌های رنگی یا رنگدانه‌ای حاوی ملانین هستند که با گذشت زمان، فولیکول‌های مو سلول‌های رنگدانه‌ای خود را از دست می‌دهند و در نتیجه رنگ مو سفید می‌شود. در این مطلب، ما به برخی از علل رایج سفیدی زودرس مو، همراه با راه‌هایی برای کاهش روند سفید شدن مو یا جلوگیری از آن، در برخی موارد اشاره می‌کنیم.

حقایق سریع در مورد موهای سفید :

دلایل زیادی به جز افزایش سن می‌تواند باعث سفید شدن موهای شما شود. به عنوان مثال؛ کمبود ویتامین و سیگار کشیدن در جوان‌ها می‌تواند باعث سفید شدن زودرس موها شود.

کمبود ویتامین

موهای سفید و خاکستری ممکن است در هر سنی شروع به رشد کنند و ممکن است توسط طیف وسیعی از عوامل مختلف ایجاد شوند. هر گونه کمبود ویتامین B-۶، B-۱۲، بیوتین، ویتامین D یا ویتامین E می‌تواند منجر به سفیدی زودرس شود. یکی از تحقیقات انجام شده در مجله زیبایی، به مطالعات مختلف در زمینه کمبود ویتامین D-۳، ویتامین B-۱۲ پرداخته است. این تحقیقات نشان می‌دهد که کمبودهای تغذیه‌ای بر رنگدانه‌های مو تأثیر مستقیم می‌گذارد، و نشان می‌دهد که رنگ می‌تواند با مکمل‌های ویتامینی بازگردد. مطالعه‌ای دیگر که در مجله بین‌المللی تریکولوژی از آن صحبت شده است به عوامل مرتبط با سفید شدن زودرس مو در جوان‌های زیر ۲۵ سال پرداخته است. این تحقیق نشان داد که سطوح پایین فریتین سرم، که آهن را در بدن ذخیره می‌کند، ویتامین B-۱۲ و کلسترول خوب HDL-C در شرکت کنندگانی که سفیدی زودرس مو داشتند، بسیار رایج بود.

بیشتربخوانید:

چه چیزهایی بخوریم تا سفیدی موهایمان کم شود؟

 

 

ژنتیک

بر اساس گزارشی که در ژورنال درماتولوژی، ونرولوژی منتشر شد، سفید شدن زودرس موهای افراد تا حد زیادی به ژنتیک مرتبط است. نژاد و قومیت هم در این روند نقش پررنگی دارند. بر اساس همین مطالعه، سفید شدن زودرس در افراد سفید پوست می‌تواند از ۲۰ سالگی شروع شود.

اکسیداتیو

در حالی که خاکستری شدن بیشتر ژنتیکی است، استرس اکسیداتیو در بدن ممکن است نقشی مهم در فرآیند زودرس سفیدی مو، را ایفا کند. هنگامی که آنتی اکسیدان‌ها برای مقابله با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد مو کافی نیستند، استرس اکسیداتیو باعث عدم تعادل در آنها می‌شود. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند و به پیری و بیماری کمک می‌کنند. استرس اکسیداتیو بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های مانند: بیماری ویتیلیگو با رنگدانه پوست شوند. ویتیلیگو همچنین ممکن است به دلیل مرگ سلولی ملانین یا از دست دادن عملکرد سلولی، موها را سفید کند.

شرایط پزشکی خاص

برخی از بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های خودایمنی، ممکن است خطر سفید شدن زودهنگام را در فرد افزایش دهند. در واقع، تحقیقات منتشر شده در این زمینه به ارتباط بین ناهنجاری‌های مو و اختلال عملکرد تیروئید هم اشاره دارند.

بیشتربخوانید:

با خوردن این خوراکی ها از سفید شدن موهایتان جلوگیری کنید

 

 

 

عوامل استرس زا و شک دهنده در زندگی واقعی

ورشکستگی، مشکلات اقتصادی، مریضی و مرگ عزیز می تواند یک شبه موهای شما را سفید کند. البته مطالعات تحقیقاتی متناقضی در مورد استرس واقعی در زندگی وجود دارد، مانند استرس ناشی از آسیب، که منجر به سفید شدن زودرس در موها می‌شود. مطالعه جدید از دانشگاه نیویورک، نشان می‌دهد که سلول‌های مسئول رنگ مو زمانی که بدن تحت استرس است تحلیل می‌رود.

رنگ مو و محصولات شیمیایی مو

رنگ‌های شیمیایی و محصولات مو، حتی شامپوها، می‌توانند به سفیدی زودرس مو کمک کنند. بسیاری از این محصولات حاوی مواد مضری هستند که ملانین را کاهش می‌دهند. پراکسید هیدروژن، که در بسیاری از رنگ موها وجود دارد، یکی از این مواد شیمیایی مضر است. استفاده بیش از حد از محصولاتی که موها را سفید می‌کنند نیز در نهایت باعث سفید شدن موها می‌شود.

پیشگیری و رفع سفیدی زودرس مو

اگر ژنتیک یا پیری علت آن باشد، هیچ چیز نمی‌تواند مانع یا معکوس کننده این روند شود. با این حال، در صورتی که ریزش مو به دلیل یک وضعیت پزشکی باشد، درمان سفیدی مو می‌تواند باعث بازگشت رنگدانه‌های مو شود. هنگامی که کمبود رژیم غذایی و ویتامین دلیل سفیدی زودرس مو باشد، اصلاح این موارد ممکن است مشکل را معکوس کند یا از بدتر شدن آن جلوگیری کند.

مصرف آنتی اکسیدان بیشتر

رژیم غذایی یک فرد در جلوگیری از سفیدی مو نقش موثر دارد. رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان می‌تواند اکسیداتیو را کاهش دهد. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان عبارتند از: میوه ها و سبزیجات تازه، چای سبز، روغن زیتون، ماهی. به عنوان مثال، غذاهای دریایی، تخم مرغ و گوشت منابع خوب ویتامین B-۱۲ و شیر، ماهی قزل آلا و پنیر منابع عالی ویتامین D هستند.

بیشتربخوانید:

دلایل تغذیه ای سفید شدن مو

 

 

 

ترک سیگار

سیگار اثرات نامطلوبی بر بدن دارد و به سفید شدن موها کمک می‌کند. و محققان ارتباطی بین عادت و از بین‌رفتن رنگدانه مو پیدا کرده اند.

درمان های طبیعی

رنگ موی زیادی در بازار وجود دارد که موهای سفید را می پوشاند، اما بسیاری از این رنگ ها به سفیدی زودرس کمک می‌کنند و ممکن است باعث واکنش های آلرژیک و نامطلوب شوند.

چای سیاه

چای سیاه می‌تواند موها را تیره‌تر، درخشان‌تر و نرم ‌کند. می‌توان با خیساندن ۳ تا ۵ کیسه چای در ۲ فنجان آب جوش، و افزودن به موهای تمیز و مرطوب رنگ را مجدد به موها بخشید. روش دیگر می تواند اینگونه باشد که چای را می‌توان با نرم‌کننده مخلوط کرد و به مدت ۱ ساعت در موها گذاشت و سپس آبکشی کرد.

کدو حلوایی

کدو حلوایی برای احیای رنگدانه مو و تحریک ریشه مو شناخته شده است. ماساژ منظم روغن کدو حلوایی می‌تواند از سفید شدن موها جلوگیری کند.

برچسب ها: تغذیه، مو، رنگ مو، ویتامین E، کمبود ویتامین، ویتامین D، سفیدی مو، سفیدی زودرس مو تعداد بازديد: 298 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز