Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 23:33

9
دی
 دلایل تغذیه‌ای سفید شدن مو

 دلایل تغذیه‌ای سفید شدن مو

با تامین مواد مغذی شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه می‌توانیم روند پیری و تخریب ساختار مو را به تاخیر بیندازیم.

مهسا جلیلی؛ زیر نظر دكتر سلطانعلی محبوب

 

 

با افزایش سن به تدریج موها نازك‌تر و خاكستری رنگ می‌شوند. به طور كلی در یك فرد سالمند، تعداد رگ‌های تغذیه‌كننده فولیكول‌ها كاهش می‌یابد كه به شكل كاهش جریان خون به موها ظاهر می‌شود.

در نتیجه، مواد مغذی كمتری به ماتریكس فولیكول مو می‌رسد و علایم پیری و سفید شدن مو پدیدار می‌گردد. با تامین مواد مغذی شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه می‌توانیم روند پیری و تخریب ساختار مو را به تاخیر بیندازیم. برخی از مواد مغذی مهم و موثر در سفید شدن مو به شرح زیر می‌باشند:

‌ ویتامین B5: اسید پانتوتنیك از كاهش موها و سفید شدن آنها پیشگیری می‌كند. از منابع غنی آن می‌توان به گوشت عضلات، زرده تخم مرغ و غلات با پوسته اشاره كرد.

ویتامین B6 و B12: ویتامین B6 تولید ملانین در فولیكول موها را افزایش می‌دهد كه بدین ترتیب رنگ مو را حفظ می‌نماید. منابع خوب ویتامین B6، عبارتند از: دانه‌ها، غلات،‌ جگر، قلوه و گوشت‌های دیگر.

بیوتین: بیوتین تولید كراتین در مو را افزایش می‌دهد و از رنگ‌پریدگی و شكنندگی مو جلوگیری می‌نماید. منابع بیوتین شامل غلات دانه كامل، زرده تخم‌مرغ، برنج، شیر و مخمرها می‌باشد.

‌كولین: عدم وجود كولین در رژیم غذایی موجب عدم پیگمانتاسیون مو و رنگ‌پریدگی آن می‌شود. از منابع مناسب كولین می‌توان به جگر، سویا، كاهو، گل كلم، كلم‌پیچ و جو دو سر اشاره كرد.

اسید فولیك: اثرات منفی كمبود اسید فولیك در رژیم‌های غذایی با كمبود ویتامین C و آهن تشدید می‌شود و موی فرد، رنگ‌پریده و زمخت می‌گردد. منابع غنی اسید فولیك عبارتند از: اسفناج، كلم بروكلی، سیب زمینی، غلات دانه كامل و حبوبات خشك.

تیروزین: تیروزین اسیدآمینه‌ای است كه به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود. این اسیدآمینه پیش‌ساز ملانین در بدن می‌باشد. ملانین مهم‌ترین رنگدانه پوست و مو است.

عدم تولید كافی ملانین موجب سفید شدن مو می‌شود. با دریافت مواد غذایی پروتئینی شامل لبنیات، انواع گوشت‌ها، تخم مرغ، آجیل و حبوبات در مقادیر توصیه‌شده می‌توان نیاز بدن به این اسیدآمینه‌ها را تامین كرد و موی زیباتر و سالم‌تری داشت.

مس: اگر در رژیم غذایی مس كافی دریافت نشود، رنگدانه‌های مو كاهش می‌یابند و مو به تدریج سفید می‌شود. منابع مهم غذایی مس عبارتند از: جگر، كلیه‌ها، گوشت عضلات، شكلات، آجیل، حبوبات و میوه‌های خشك.

كلسیم: كلسیم در رنگدانه‌دار شدن مو و حفظ استحكام آن حائز اهمیت می‌باشد. كمبود توأم كلسیم، ویتامین B2 و ویتامین B5موجب سفید شدن مو می‌شود. البته با كمبود دریافت رژیمی مس نیز عوارض وخیم‌تر می‌شود، به طوری كه فولیكول‌های مو دچار سوءتغذیه می‌شوند.

 

برچسب ها: دلايل سفيد شدن موي سر، پيشگيري از سفيدي موي سر، ويتامين هاي مفيد براي جلوگيري از سفيدي مو، راه پيشگيري از سفيدي موي سر، تغذيه هاي مناسب در جلوگيري از سفيدي موي سر تعداد بازديد: 664 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز