Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:34

16
فروردین
دانستنی‌های مهم درباره رنگ مو

دانستنی‌های مهم درباره رنگ مو

اگر موهای‌تان خشك و آسیب‌پذیر است، رنگ مو اثر خود را سریع‌تر از دست می‌دهد و از زیبایی‌اش كاسته می‌شود.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

 

چه عواملی روی رنگ‌گیری موهای سر اثر می‌گذارند؟ 

دو عامل مهم، یكی سلامت خود موها و دوم بافت آنها. موهای سالم، رنگ‌ها را بهتر و ثابت‌تر نگه می‌دارند. اگر موهای‌تان خشك و آسیب‌پذیر است، رنگ مو اثر خود را سریع‌تر از دست می‌دهد و از زیبایی‌اش كاسته می‌شود. موهای نازكتر، سریع‌تر روشن می‌شوند و بایستی در مورد آنها از مواد ملایم‌تر (مثل رنگ‌های نیمه دائمی) استفاده كرد، در حالی كه موهای ضخیم‌تر و مقاوم‌تر در برابر رنگ‌ها مقاومت بیشتری دارند و مواد شیمیایی را بیشتر و راحت‌تر تحمل می‌كنند.

در سالن‌های زیبایی، آرایشگر با توجه و مراقبت ویژه متوجه می‌شود كه زمان مناسب برای شست‌و شوی موها چه وقت است اما در منزل خودتان به تنهایی نمی‌توانید مراقبت و توجه خاص را داشته باشید و ممكن است به موهای‌تان آسیب برسانید. برخی از داروها نیز روی موها اثر می‌گذارند و مصرف آنها باعث افزایش آسیب‌پذیری موها می‌شود مثل داروهای تیروئید، داروهای شیمی‌درمانی و داروهای هورمونی بنابراین اگر چنانچه از چنین داروهایی استفاده می‌كنید، آرایشگر خود را مطلع سازید.

آیا مواد شیمیایی برای رنگ كردن موها (رنگ‌های شیمیایی) خطرناك هستند؟ 

بله، استفاده از این رنگ‌ها باعث ضعیف‌تر شدن موها می‌شود. مواد به كار رفته در رنگ‌ها باعث تحریك شدن پوست كف سر نیز می‌شوند حتی برخی از محققان و متخصصان می‌گویند این مواد می‌توانند باعث بروز برخی از سرطان‌های خاص مربوط به پوست كف سر شوند اما هنوز هم لازم است كه در این زمینه تحقیقات گسترده‌تری به عمل آید.

آیا قبل از گذاشتن رنگ روی موها، باید سر را به طور كامل شست؟ 

خیر، روغن‌های طبیعی كه روی كف سر هستند، همانند سپر دفاعی عمل می‌كنند و در واقع از پوست كف سر در برابر مواد شیمیایی كه به كار می‌گیرید، دفاع می‌كنند. بنابراین تا 24 ساعت قبل از رنگ كردن موها بهتر است كه آنها را با شامپو نشویید. قبل از مراجعه به آرایشگاه، در آخرین باری كه به حمام رفته و موهای‌تان را شسته‌اید، از شامپوی نرم‌كننده استفاه نكنید، تا آرایشگر‌تان در مورد جنس و حالت موهای شما دچار غفلت نشود. 

چگونه جلوی از بین رفتن موها را بگیریم؟ 

شما نمی‌توانید اینكار را به طور كامل انجام دهید، اما می‌توانید روند آن را كندتر كنید. حداقل یك روز قبل از رنگ كردن موها، موهای‌تان را با هیچ شامپویی نشویید. بعد از رنگ كردن موها هر دو- سه روز یكبار به موها شامپو بزنید. از شامپوها و نرم‌كننده‌های مخصوص موهای رنگ‌شده استفاده كنید چرا كه این محصولات به گونه‌ای طراحی‌شده‌اند كه می‌توانند ساقه موها را ببندند و رنگ آنها را ثابت نگه دارند.

اگر پوست سرتان چرب شده است (دراثر استفاده نكردن از شامپو)، با آب كف سر خود را بمالید و بعد از شست‌و شو مقداری نرم‌كننده به نوك موها بمالید و بعد از پنج دقیقه آنها را بشوئید. یا اینكه از مقداری شامپوی خشك‌ استفاده كنید تا چربی كف سر را بگیرند و نیازی هم به شست‌و شو با آب نباشد.

چگونه می‌توانیم رنگ موها را ثابت‌تر كنیم تا اثرشان برای مدت زمان بیشتری حفظ شود و زیباتر به نظر برسند؟ 

اولاً موها را از آسیب‌های ناشی از تابش نور مستقیم خورشید محافظت كنید چرا كه نورخورشید می‌تواند رنگ را اكسیده كند و رنگ طلایی آن را نارنجی‌تر كند و این مورد چیزی است كه افراد زیادی از آن شكایت می‌كنند. شستن موها با آب‌های معدنی و آب‌های زنگ‌دار، باعث بدرنگ‌ شدن آنها می‌شود، چرا كه املاح معدنی رنگ‌ها را عوض می‌كنند.

بنابراین دوش‌های حمام‌تان حتماً فیلتر داشته باشد. اگر هنوز هم رنگ‌ موهای‌تان كدر و بدرنگ به نظر می‌رسد، از آرایشگر خود بخواهید از براق‌كننده موها استفاده كند. برخی شامپوهای مخصوص موهای رنگ‌شده و نرم‌كننده‌ها حاوی رنگ بنفش و آبی هستند و باعث خنثی شدن این وضعیت (نارنجی شدن رنگ موها) می‌شوند.

در مورد ریشه موها كه مدت كوتاهی پس از رنگ كردن موها و رشدموها با رنگ طبیعی آنها ظاهر می‌شوند، دو راه وجود دارد: یا اینكه از مداد رنگ استفاده كنید و آن را روی موهای خاكستری رشد كرده بمالید تا رنگ آنها عوض شود. البته این رنگ‌های مدادی با شست‌و شوی موها از بین می‌رود.

برای آنكه كار اساسی‌تری انجام دهید، از محصولات مربوط به ریشه موها استفاده كنید فرایندی شبیه فرایند رنگ كردن موها فقط با این تفاوت كه این مواد را فقط روی ریشه‌ها می‌مالید. رنگی كه انتخاب می‌كنید كمی روشن‌تر از رنگ ساقه‌های موها باشد تا بعد از استفاده از آنها رنگ ریشه‌ها و ساقه‌ها به هم نزدیك‌تر باشد.

 

برچسب ها: ریزش مو، رنگ کردن، رنگ کردن موها، طریقه آرایش مو، روش مناسب رنگ کردن مو، رنگ مو برای موهای مختلف، خطرات رنگ مو تعداد بازديد: 1281 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز