Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 06:32

19
فروردین
تمام نشانه‌های یک رابطه ناسالم را بشناسید

تمام نشانه‌های یک رابطه ناسالم را بشناسید

روابط سالم معمولاً به دو طرف رابطه اجازه می‌دهد تا رشد کنند و به بهترین نسخه خودشان تبدیل شوند. این امر اغلب ممکن است زیرا هردوی آن‌ها قصد دارند که رابطه را باوجود چالش‌ها و درگیری‌ها به نتیجه برسانند.

تحریریه زندگی آنلاین : روابط سالم معمولاً به دو طرف رابطه اجازه می‌دهد تا رشد کنند و به بهترین نسخه خودشان تبدیل شوند. این امر اغلب ممکن است زیرا هردوی آن‌ها قصد دارند که رابطه را باوجود چالش‌ها و درگیری‌ها به نتیجه برسانند. چنین تلاشی در یک رابطه ناسالم وجود ندارد. بااین‌حال، ممکن است روابط برای برخی از افراد غیرقابل‌تحمل شود. چنین روابطی می‌توانند افراد درگیر را ناراضی و مخرب کنند. روابط ناسالم بر سلامت، رفاه و شادی شما تأثیر می‌گذارند. در این مقاله، ویژگی‌های یک رابطه ناسالم را شناسایی می‌کنیم و راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهیم که اگر در چنین رابطه‌‌ای قرار گرفتید، چه‌کاری انجام دهید.

بیشتربخوانید:

عبور از چالش یکنواختی در زندگی مشترک

 

 

رابطه مسموم به چه معناست؟

یک رابطه ناسالم دارای رفتارها، عادات و فعالیت‌های مکرری است که آن را برای هر همسری غیرقابل‌تحمل می‌کند. معمولاً در یک رابطه ناسالم ممکن است یک‌طرف سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به دیگری داشته باشد. علاوه بر این، یک رابطه ناسالم شرایطی است که طرفین عمداً از تلاشی که برای موثر بودن رابطه باشد، خودداری ‌کنند.

نشانه‌های هشداردهنده یک رابطه ناسالم

همه افراد نمی‌توانند تشخیص دهند که آیا در یک رابطه ناسالم هستند یا نه. در یک رابطه سالم، بین طرفین آن ارتباط قابل‌اعتمادی وجود دارد که به یکدیگر احترام می‌گذارند، عشق می‌ورزند و به هم باور دارند. بااین‌حال، یک رابطه ناسالم، مخالف تمام چیزی است که در یک رابطه سالم وجود دارد. در ادامه، برخی از ویژگی‌های یک رابطه ناسالم ذکرشده است:

 

کنترل

کنترل یکی از ویژگی‌های رابطه ناسالم است که باید به آن توجه کرد. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از طرفین بر فعالیت‌های همسرش تأثیر و کنترل داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، آن‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند که همسرشان با چه کسی معاشرت کند، با چه کسی در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خود چت کند و غیره. علاوه بر این، چنین افرادی ممکن است تصمیم بگیرند که چه کسی دوست همسرشان باشد و حتی چند نفر از اعضای خانواده خود را برای برقراری ارتباط انتخاب کند. وقتی متوجه می‌شوید که شریک زندگی‌تان همه جنبه‌های زندگی شمارا کنترل می‌کند، می‌توانید نتیجه بگیرید که در یک رابطه ناسالم قرار دارید.

 بیشتربخوانید:

تکنیک های پیشگیری از فحاشی در زندگی مشترک

 

 

 

آزار جسمی

وقتی یکی از طرفین از آزار فیزیکی همسر خود لذت می‌برد، مطمئن باشید که این‌یکی از ویژگی‌های یک رابطه ناسالم است. بااین‌حال، دوست داشتن و مراقبت واقعی از شریک زندگی خود تضمین می‌کند که او هیچ آسیبی را تجربه نخواهد کرد. اگر یکی از طرفین رابطه به آسیب رساندن ادامه دهد و بعداً عذرخواهی کند تا عشق خود را مجدداً تأیید کند، این‌یک رابطه ناسالم است. آزار فیزیکی بدون تغییر، نشانه یک ازدواج خطرناک است و نه صرفاً یک ازدواج ناسالم.

 

سوءاستفاده عاطفی

یکی از ویژگی‌های نادیده گرفته‌شده یک رابطه ناسالم، سوءاستفاده عاطفی است. این مورد شامل ویژگی‌هایی مانند گس لایتینگ (نوعی دستکاری روان‌شناختی)، القای احساس گناهکار بودن، بی‌اهمیت جلوه دادن درد و ترس‌ها، انتظارات غیرواقعی، سرزنش شما برای مشکلاتشان و غیره است. افرادی که در رابطه سوءاستفاده عاطفی نشان می‌دهند، معمولاً به همسرشان این احساس را می‌دهند که بدون آن‌ها نمی‌توانند زنده بمانند. بنابراین آن‌ها معیارهایی را برای اطمینان از اینکه شریک زندگی‌شان به آن‌ها بازمی‌گردد و درعین‌حال همه افراد زندگی‌اش را از خود دور می‌کند، تنظیم می‌کنند.

بیشتربخوانید:

لطفا کدورت های خود را مطرح کنید

 

 

 

عدم صداقت

وقتی طرفین رابطه اطلاعاتی را از یکدیگر پنهان می‌کنند یا در مورد آن‌ها دروغ می‌گویند، این‌یکی از ویژگی‌های یک رابطه ناسالم است. این بدان معناست که آن‌ها آن‌قدر برای یکدیگر ارزش قائل نیستند که حقیقت را بگویند یا اجازه دهند دیگری بداند که در زندگی فردی‌شان چه اتفاقی می‌افتد. اگر شریک زندگی خود را دوست داشته باشید و به او احترام بگذارید، صرف‌نظر از عواقب آن، هیچ‌چیزی را از او پنهان نخواهید کرد.

 

بی‌احترامی

یکی از نکات برجسته یک رابطه سالم احترام است. این‌زمانی است که شریک زندگی خود را همان‌طور که هست می‌پذیرید. بنابراین، حتی اگر آن‌ها با شما موافق نباشند یا برعکس، شما به عواطف و احساسات آن‌ها احترام می‌گذارید. وقتی آن‌ها در مورد چیزی از شما شکایت کنند، احساسات آن‌ها را بی‌ارزش نمی‌کنید زیرا به آن‌ها احترام می‌گذارید. بااین‌حال، اگر شریک زندگی‌تان اهمیت و شخصیت شمارا تشخیص ندهد، به این معنی است که به شما احترام نمی‌گذارد. این‌یکی از ویژگی‌های رابطه ناسالم است.

 

خشونت جنسی

زمانی که یکی از طرفین رابطه برخلاف رضایت خود مجبور به برقراری ارتباط جنسی با همسرش می‌شود، این‌یکی از ویژگی‌های یک رابطه ناسالم است. این بدان معنی است که شریک زندگی شما برای بدنتان ارزش قائل نیست و هر کاری انجام می‌دهد تا شما طبق راه او رفتار کنید. همچنین وقتی صحبت از روابط جنسی در یک رابطه می‌شود، چنین مسئله‌ای باید توافقی باشد. اما زمانی که یکی از طرفین برخلاف میل شخص دیگری او را مجبور می‌کند، این نقض حقوق اوست و یکی از ویژگی‌های رابطه ناسالم است.

 بیشتربخوانید:

چارچوب گفت و گوی سالم در زوجین چگونه است؟

قابلیت های زنان در رفتار با همسر

 

 

 

دستکاری روان‌شناختی

اگر با کسی قرار می‌گذارید که مدام استراتژی‌هایی را برای آنچه می‌خواهد شما انجام دهید ارائه می‌کند، این‌یکی از ویژگی‌های یک رابطه ناسالم است. دستکاری می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما نتیجه این است که شما برخلاف میل خود، به انجام کاری ادامه می‌دهید که آن‌ها می‌خواهند. بنابراین وقتی متوجه شدید که این‌یک ویژگی عادی در رابطه شماست، باید با احتیاط پیش بروید زیرا به‌احتمال‌زیاد در یک رابطه ناسالم هستید.

 

انزوا

آیا متوجه شده‌اید که شریک زندگی شما نوع افرادی که با آن‌ها معاشرت می‌کنید را مشخص می‌کند؟ اگر اطراف افرادی بمانید که شریک زندگی‌تان آن‌ها را نمی‌پسندد، او ناراحت خواهد شد. وقتی علائم مشابهی را مشاهده می‌کنید، این‌یکی از نمونه‌های یک رابطه ناسالم است. شریک زندگی‌تان ممکن است حتی تا حدی پیش برود که شمارا از عزیزانتان دور کند و درنتیجه شخصیت شمارا رد کند. جدا شدن از افرادی که به شما اهمیت می‌دهند می‌تواند در درازمدت بر سلامت عاطفی شما تأثیر بگذارد.

 

بدون مرز

افراد در روابط سالم دارای مرزهایی هستند که به کنترل آن‌ها کمک می‌کند. این مرزها شامل احترام به عواطف، شخصیت، بیان عقاید، فضای خصوصی شریک زندگی و غیره هستند. حتی اگر یک رابطه زمانی به شکلی رشد کند که طرفین عمداً درگیر شوند، باید مرز‌هایی برای ترویج احترام و درک متقابل ایجاد شود. بدون مرزها، رابطه ممکن است ضعیف شود و طرفین علاقه‌ای به تلاش برای مؤثر بودن آن نداشته باشند.

 

عدم اعتماد

اگر طرفین به یکدیگر اعتماد نداشته باشند، این‌یکی از ویژگی‌های یک رابطه ناسالم است. وقتی یکی از طرفین احساس کند که دیگری نمی‌تواند به او اعتماد کند، این مسئله می‌تواند مانع همکاری او در رابطه شود. یک رابطه شاد و سالم بر پایه اعتماد شکوفا می‌شود زیرا این امر در درازمدت وفاداری را ایجاد می‌کند. یک رابطه ناسالم همیشه با شک و تردید همراه است زیرا هر یک از طرفین ممکن است در مورد شریک زندگی خود چیزهای متفاوتی را در نظر بگیرند که واقعیت ندارند.

 

انتظارات غیرواقعی

یکی از ویژگی‌های یک رابطه ناسالم زمانی است که شما همیشه از شریک زندگی خود انتظار زیادی دارید. شما شخصیت آن‌ها را نادیده گرفته‌اید و استانداردهای بالایی برای آن‌ها تعیین کرده‌اید. متأسفانه، همچنین به این معنی است که شما تصمیم گرفته‌اید فقط بر نقاط قوت آن‌ها تمرکز کنید و نقاط ضعف آن‌ها را نادیده بگیرید. برای اینکه نگذارید رابطه‌تان ناسالم شود، از ایجاد توقعات بالایی که برآورده کردن آن‌ها برای شریک زندگی‌تان دشوار است، اجتناب کنید. اگر می‌خواهید همسرتان کاری را انجام دهد، می‌توانید آن را بامحبت با او در میان بگذارید و ببینید آیا او آماده انجام آن است یا خیر. بااین‌حال، این مهم است که فکر نکنید شریک زندگی‌تان در مسیر تمام انتظارات شما پیش خواهد رفت.

 

رابطه‌ی بدون هدف

هر رابطه با اهداف و دیدگاه خود همراه است. بسیاری از مشاوران خانواده به شما توصیه می‌کنند که با فردی قرار بگذارید که اهدافش با اهداف شما همسو باشد، زیرا رسیدن به اهداف از این طریق آسان می‌شود. بااین‌حال، زمانی که متوجه می‌شوید رابطه در هیچ مسیر هدفمندی حرکت نمی‌کند، ممکن است لازم باشد در مورد آن تجدیدنظر کنید زیرا چنین رابطه‌ای سالم نیست. این بدان معناست که شما و شریک زندگی‌تان برای چیزی تلاش نمی‌کنید که زندگی شما و اطرافیانتان را تغییر دهد. یک رابطه بدون هدف ممکن است هر یک از طرفین را کمتر متعهد کند زیرا هیچ‌چیز به آن‌ها برای ادامه دادن انگیزه نمی‌دهد.

 

ارتباط ضعیف

اگر در یک رابطه هستید، یکی از عاداتی که باید حفظ کنید ارتباط خوب است. این مهم است که با شریک زندگی‌تان در مورد هر چیزی که به شما و رابطه مربوط می‌شود ارتباط برقرار کنید. اگر ارتباطات ضعیف باشد، سوءتفاهم و فرضیات رخ می‌دهد. علاوه بر این، زمانی که هر دو طرف یکدیگر را درک نمی‌کنند، انتقادات و درگیری‌های منظم وجود خواهد داشت. این رابطه در درازمدت کمتر جذاب می‌شود زیرا عدم ارتباط می‌تواند پیوستگی را ناسالم کند.

 

رقابت

برخی از افراد در روابط ترجیح می‌دهند به‌جای حمایت، با یکدیگر رقابت کنند. وقتی با شریک زندگی خود رقابت می‌کنید، این مسئله ناسالم می‌شود زیرا فراموش می‌کنید بر سلامت رابطه خود تمرکز کنید. شما می‌توانید در جنبه‌های مختلف، بهتر از شریک زندگی‌تان عمل کنید. اما در یک رابطه ناسالم، هر کاری که شریک زندگی شما انجام می‌دهد ممکن است به‌عنوان یک تهدید به نظر برسد. در درازمدت، متوجه خواهید شد که شاید بهترین‌ها را برای شریک زندگی‌تان نمی‌خواهید و این می‌تواند رابطه را خراب کند. یکی از حقایق در مورد روابط ناسالم این است که وقتی رقابت بخشی از تصویر است، باعث می‌شود شریکتان را به‌عنوان یک رقیب ببینید و هدف نهایی شما شکست دادن آن‌ها خواهد بود.

 

خیانت

وقتی خیانت به یک ویژگی عادی در رابطه تبدیل می‌شود و فردی که این اشتباه را کرده است از ترک عادت خودداری می‌کند، رابطه ناسالم است. خیانت بدون محدودیت بازمانی که شریک زندگی‌تان به شما خیانت می‌کند و قول می‌دهد دیگر آن را تکرار نکند، متفاوت است.

اگر آن‌ها به قول خود پایبند باشند، به این معنی است که آن‌ها قصد دارند دوباره برای رابطه تلاش کنند. بااین‌حال، اگر آن‌ها به قول خود عمل نکنند و به خیانت ادامه دهند، این‌یک رابطه ناسالم است زیرا آن‌ها برای حضور شما به‌عنوان شریک زندگی خود ارزشی قائل نیستند. شاید شما به بخشیدن آن‌ها ادامه دهید و آن‌ها به عادتشان ادامه دهند زیرا به شما احترام نمی‌گذارند.

 

 وسواس

اگر برایتان سوال شده است که یک رابطه ناسالم چگونه به نظر می‌رسد، یکی از نشانه‌هایی که باید به آن توجه کرد، رفتار وسواسی است. وقتی احساسات شما برای شریک زندگی‌تان به حدی می‌رسد که نسبت به آن‌ها وسواس دارید، این رابطه ناسالم است. وسواس آن احساس طاقت‌فرسایی است که نشان می‌دهد دنیای شما حول محور شریک زندگی‌تان می‌چرخد. شما آن‌ها را واقعاً دوست دارید؛ بااین‌حال، احساس تعهدی که نسبت به آن‌ها دارید شدید است. بنابراین، احتمالاً به خاطر آن‌ها شخصیت خود را از دست خواهید داد.

 

عدم وجود صمیمیت عاطفی

هنگامی‌که صمیمیت عاطفی در یک رابطه وجود ندارد، برای طرفین سخت خواهد بود که به یکدیگر متعهد باشند. فراتر از صمیمیت جنسی یا عاشقانه‌ای که برای یک رابطه مهم است، زوج‌ها باید پیوند عاطفی با یکدیگر داشته باشند. وقتی آن‌ها با هر چالشی روبرو می‌شوند، معمولاً دوست دارند بدانند که شریک زندگی‌شان همیشه ازنظر عاطفی در دسترس خواهد بود.

 

بدجنسی و کینه‌ها

یکی از عواملی که یک رابطه را ناسالم می‌کند، عدم بخشش است. این‌زمانی اتفاق می‌افتد که طرفین تمایلی به بخشش یکدیگر و رها کردن صدمه یا درد ناشی از همسرشان ندارند. وقتی طرفین بدجنسی را حفظ می‌کنند، هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانند با یکدیگر احساس امنیت یا صمیمیت کنند.

 

عدم وجود محبت فیزیکی

محبت فیزیکی نشان‌دهنده یک رابطه سالم است که در آن هر دو طرف راضی هستند. بااین‌حال، یکی از ویژگی‌های یک رابطه ناسالم زمانی است که محبت فیزیکی کمی وجود دارد. این می‌تواند به این معنی باشد که طرفین رابطه از یکدیگر جداشده‌اند و دیگر تمایلی به ادامه رابطه ندارند.

 

حسادت و ناامنی مداوم

وقتی در یک رابطه حسادت وجود دارد، ممکن است این پیوستگی ادامه نداشته باشد زیرا این‌یک ویژگی ناسالم است. حسادت اغلب ناشی از عزت‌نفس پایین و کمبود ارزش خود است.

این‌زمانی اتفاق می‌افتد که طرفین به‌طور مداوم ترس‌های خود را مطرح می‌کنند، زیرا همسرشان بهتر از آن‌ها عمل می‌کند.

 

در یک رابطه ناسالم چه‌کاری انجام دهیم؟

وقتی متوجه می‌شوید که در یک رابطه ناسالم هستید، اولین مسیر اقدام شما نباید دور شدن از رابطه باشد. در عوض، باید با شریک زندگی خود در مورد عادات او در رابطه، ارتباط روراست و صادقانه‌ای داشته باشید. بااین‌حال، اگر می‌بینید که شریک زندگی‌تان نشانه‌هایی از تغییر را نشان نمی‌دهد، می‌توانید قبل از تصمیم به ترک رابطه، به دنبال کمک حرفه‌ای از یک متخصص باشید.

 

خلاصه

ازدواج معمولاً یک سرمایه‌گذاری عاطفی است و قبل از اینکه تصمیم بگیرید به همه‌چیز با همسرتان پایان دهید، باید دقیق فکر کنید.

برخی گام‌های ساده می‌توانند پویایی رابطه شمارا به شیوه‌ای مثبت تغییر دهند. اگر شما و شریک زندگی‌تان آماده ارزیابی مجدد رفتار خود و ایجاد تغییرات در هر جای لازم هستید، ازدواج شما می‌تواند همچنان پتانسیل پیشرفت داشته باشد.

برچسب ها: همسر، ازدواج، شریک زندگی، همسرداری، عشق، روابط جنسی، اعتماد، صداقت، رابطه عاطفی، انزواطلبی تعداد بازديد: 225 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز