Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 18:58

22
دی
حذف مهارت‌های ارتباطی؛ چالش اصلی خانواده‌ها

حذف مهارت‌های ارتباطی؛ چالش اصلی خانواده‌ها

فقدان مهارت‌های ارتباطی، اصلی‌ترین معضل ارتباطات درون خانوادگی جامعه ما می‌باشد. بنابراین برای حل مشکلات ارتباطات درون خانوادگی باید نحوه روابط خود را اصلاح کنیم. در رابطه با اصلاح روابط درون خانواده

ترجمه : دکتر زهره سوزنی - متخصص روانشناسی عمومی

 

تحریریه زندگی آنلاین : فقدان مهارت‌های ارتباطی، اصلی‌ترین معضل ارتباطات درون خانوادگی جامعه ما می‌باشد. بنابراین برای حل مشکلات ارتباطات درون خانوادگی باید نحوه روابط خود را اصلاح کنیم. در رابطه با اصلاح روابط درون خانواده، اولین مسئله این است که بدانیم باید در ابتدا خودمان را اصلاح کنیم. برای اصلاح خود باید به خودشناسی برسیم و متناسب با توانایی و استعداد خود جلو برویم و در مرحله بعد بر روی مسئله دگرشناسی تمرکز کنیم.

 

صرف زمان و هزینه برای فرزندان

با توجه به اهمیت ارتباط با کودکان در خانه، ضروریست دقت کنیم که آن‌ها را ما به دنیا آوردیم و خودشان اختیاری نداشتند، بنابراین باید برای بچه‌ها زمان و هزینه لازم را صرف کنیم و در خدمتشان باشیم. در روند تربیتی فرزندان، هماهنگی تربیتی اهمیت زیادی دارد و نباید حرف والدین، متناقض باشد از طرفی پدرها و مادرها نباید در حضور بچه‌ها اشتباهات یکدیگر را به روی‌هم بیاورند تا مهر مادر و اقتدار پدر، حفظ شود.

بیشتربخوانید:

خودباوری در آینه دیگران

 

 

توجه به تقویت هوش معنوی

خداشناسی، خودشناسی، دگرشناسی و کار، از معیارهای بررسی بهداشت روان است و برای انسجام خانواده باید این معیارها را در زندگی پیاده کنیم. همچنین اهمیت ارتباط عاطفی با کودک، در خدمت بودن، تماس فیزیکی، تأیید کافی، هدیه دادن و وقت گذاشتن از مسائلی است که باید در ارتباط با کودک، رعایت شود البته ممکن است یکی از معیارها در فرد، غلبه داشته باشد. از سوی دیگر لازم است برای بهبود ارتباطات درون خانوادگی، از طریق مطالعه اطلاعات اعضای خانواده افزایش یابد. در این راستا باید حداقل روزی یک ربع، مطالعه داشته باشند چون هر بلایی که بر سر انسان می‌آید از جهل و نادانی است.

یکی از مباحثی که ارتباطات درون خانوادگی را تقویت می‌کند، توجه به هوش معنوی به معنای پررنگ کردن خدا در زندگی است چون هنگام عبادت، هورمون‌های لذت‌بخش در مغز، ترشح می‌شود. در خانواده باید برای هم بدون قید و شرط وقت بگذاریم، امواج منفی در مرحله اول ما باید بتوانیم ضرورت درون خانواده را درک کنیم چون اولین هویت اجتماعی افراد مانند فرهنگ، تمدن و مذهب در خانواده شکل می‌گیرد.

 بیشتربخوانید:

زنان باید خودباوری همدیگر را تقویت کنند

 

 

 

 خانواده‌ها علم دارند ولی مل نمی‌کنند

در مرحله اول باید بتوانیم ضرورت درون خانواده را درک کنیم. اگر به مسئله خانواده توجه نشود، می‌تواند هویت شکست ایجاد کند و منشأ اختلالات رفتاری باشد البته مرکز التیام و درمان نیز، خانواده است. اگرچه هیچ‌کس منکر اهمیت علم و دانش در بهبود ارتباطات خانوادگی نیست، لیکن خیلی از خانواده‌ها علم دارند اما موفق نیستند چون ما فقط به دانستن فکر می‌کنیم و اهل عمل نیستیم بنابراین هیچ تغییری رخ نمی‌دهد. امید به بهبود، اصلاح، نصیحت و تذکر، جواب نمی‌دهد چون افراد اهل عمل نیستند درصورتی‌که با بررسی قرآن کریم متوجه می‌شویم پس از خطاب جمله ایمان بیاورید به مردم، بحث عمل صالح، مطرح شده است. دانایی مقدمه است اما باید با توانایی همراه باشد تا نتیجه مثبتی داشته باشد.

بیشتربخوانید:

چگونه آسیب های شبکه‌های اجتماعی را به حداقل برسانیم؟

 

 

 

 

 ویژگی‌های خانواده سالم

یک خانواده سالم ویژگی‌هایی از قبیل ایجاد تعادل در رفتار و نداشتن افراط‌وتفریط، حاکم بودن آرامش روانی در عواطف، حمایت معقول و منطقی، داشتن اهداف مشترک، واقع‌بین بودن و داشتن قواعد منعطف در خانواده دارد، البته در خانواده‌های سالم هم مشکلاتی وجود دارد اما آن‌ها شیوه منطقی برای حل مشکلاتشان دارند.

در بحث حل مشکل ارتباطات درون خانوادگی بهتر است به ارتباط توجه شود و نه افراد، بنابراین در همین راستا وقتی مشکلی صورت می‌گیرد برای حل مساله باید انگشت اتهام به سمت خودمان باشد و در ابتدا به این سؤالات پاسخ دهیم که مشکل چیست؟، سهم من در این مشکل چیست؟ و چه سهمی برای حل مشکل دارم؟ لذا گوش دادن، گفت‌وگو، لمس کردن و زبان بدن، مهم‌ترین ابزار ارتباطی است.

 

 سخن پایانی

در مورد شناخت نیاز طرف مقابل در رابطه، افراد باید از نیازهای هم مطلع باشند چون وقتی نیازهای اساسی افراد، ارضاء می‌شود، حالشان خوب است که می‌تواند، شامل؛ نیاز به تفریح، رشد، قدرت، عشق، آزادی فردی و بقا باشد.

برچسب ها: روانشناسی، شادی، خانواده، هوش معنوی، خودشناسی، روابط اجتماعی، جامعه تعداد بازديد: 186 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز