Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:02

3
اردیبهشت
ســــال نــــو با چاشنی خنده!

ســــال نــــو با چاشنی خنده!

اولین کار در مواجهه با افراد منفی، حفظ حالت چهره است؛ همیشه لبخند بزنید و حتی اگر از درون احساس تأثیرپذیری از خشم و اندوه طرف مقابل دارید، سعی کنید حالت چهره خود را معمولی نشان دهید. لبخند زدن به شما کمک می‌کند

تحریریه زندگی آنلاین : اولین کار در مواجهه با افراد منفی، حفظ حالت چهره است؛ همیشه لبخند بزنید و حتی اگر از درون احساس تأثیرپذیری از خشم و اندوه طرف مقابل دارید، سعی کنید حالت چهره خود را معمولی نشان دهید.  لبخند زدن به شما کمک می‌کند احساس بهتری نسبت به موقعیت داشته باشید و درعین‌حال فرد مقابل می‌تواند از زبان بدن شما تقلید و حالت روحی شمارا درک کند و شما برنده شوید تابه‌حال چیزی درباره سرایت هیجانی شنیده‌اید؟ سرایت هیجانی به خلق‌وخو برمی‌گردد. می‌دانستید خلق‌وخوی هرکسی می‌تواند مسری باشد و به دیگران انتقال پیدا کند؟ شعری است که می‌گوید «در محفل خود راه مده همچو منی را؛ افسرده‌دل افسرده کند انجمنی را».

ممکن است در زندگی‌ ما کسی باشد که همیشه آیه یأس بخواند. این روزها که اپیدمی بیماری فشارهای زیادی بر روان جامعه وارد کرده است، هستند کسانی که این اتفاق بر ذهن و روحیه‌شان تأثیر منفی قابل‌توجهی گذاشته است و ناخودآگاه ‌مرتب در حال منفی‌بافی در مورد آینده هستند و مثلاً می‌گویند می‌دانم این بیماری رفتنی نیست و دیگر روزهای خوش زندگی عادی بازنخواهد گشت.

همین افکار باعث بیشتر شدن اضطراب و ترس در فرد و انتقال حالت‌ها به دیگران می‌شود. هیجان‌ اغلب در پاسخ به محرک‌ و رویدادهای مهم زندگی ظاهر می‌شود و امکان سازگاری با محیط اطراف و شرایط درونی تجربه‌شده را به فرد می‌دهد.

 بیشتربخوانید:

10روش برای اینکه عزت نفس دختر نوجوان تان را بالا ببرید

 

ناتوانی در تنظیم حالات هیجانی منجر به بروز آسیب‌های روان‌شناختی یا حتی اختلالات روانی می‌شود. یکی از نکات قابل‌توجه در مورد هیجان‌ها به سرایت و مسری بودن آن‌ها مربوط است. درواقع سرایت هیجانی دقیقاً به همین معناست؛ انتقال ناخودآگاه  احساس میان افراد. ستاره رستمی روانکاو است. او سرایت هیجانی یا عاطفی را طبیعی می‌داند که معمولاً زودگذر است: «ما با مشاهده هیجانات اطرافیان می‌توانیم تحت تأثیر حالات هیجانی آنان قرار بگیریم؛ که این تأثیرپذیری معمولاً دائمی نیست. به‌بیان‌دیگر، معاشرت با افراد بانشاط و سرزنده به بهبود حالات هیجانی و احساس رضایت در ما کمک می‌کند و در مقابل قرار گرفتن در موقعیت‌ها و معاشرت با افراد دارای خُلق پایین ما را هم کسل یا ناامید می‌کند.» به گفته این روانکاو، این قابلیت هیجانی از یک‌سو به بروز حالت‌های انسان دوستانه، توسعه همدلی و ایجاد حمایت از دیگران کمک و از سوی دیگر، بار هیجانی اضافه بر فرد تحمیل می‌کند. زنان به‌واسطه ویژگی شخصیتی عاطفی‌‌تر نسبت به مردان، بیشتر تحت تأثیر هیجانات اطرافیان خود قرار می‌گیرند. ولی به‌طورکلی هرچه مجاورت ما با افراد منفی نزدیک‌تر باشد، احتمال تأثیرپذیری هیجانی افزایش پیدا می‌کند.

 

از تشخیص موقعیت تا شوخی و خنده

تشخیص موقعیت و رسیدن به خودآگاهی از این تأثیرپذیری نیاز به زمان دارد. مقاله‌ای با موضوع بهداشت روان در سایت خط سلامت دقیقاً به همین موضوع اشاره‌کرده است: «اگر حالت‌های روحی شخص دیگری را جذب کرده‌اید، ممکن است فوراً متوجه آن نشوید. حالت خُلقی شما عوض می‌شود بدون اینکه واقعاً بدانید چرا.

با تشخیص موقعیت و تحلیل رویدادهای اطراف می‌توانید به خودآگاهی در مورد علت ناراحتی خود برسید و بهنگام خود را از موقعیت خارج کنید. راهکار یا بهتر بگوییم حقه دیگری که این مقاله به آن اشاره می‌کند، شوخی و عوض کردن فضا با خنداندن فرد مقابل است. خندیدن به بهبود خُلق و رفع استرس هر فردی کمک می‌کند و به اطرافیان منتقل می‌شود. پخش کردن ویدیویی خنده‌دار یا شوخی مؤدبانه فضای منفی را به‌سرعت از بین می‌برد.»

 بیشتر بخوانید:

آدم‌های موفق وقت خود را با این چیز‌ها تلف نمی‌کنند!

 

 

 

همدلی آگاهانه را یاد بگیریم

سرایت هیجانی و عاطفی به همدلی مربوط می‌شود. پس اگر کسی که برای ما مهم و عزیز است ازنظر روحی مشکلاتی داشته باشد، مثلاً یکی از اعضای خانواده، ناخودآگاه فکر کردن به مشکل او یا ارتباط با او ما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ این تأثیرپذیری انسانی و قابل‌درک است، اما متخصصان می‌گویند سعی کنید به خاطر داشته باشید شما مسئول احساس آن‌ها نیستید.

شاید نتوانید کمکی به آن‌ها کنید، ولی آن‌ها هیجان‌های روانی خود را با تنها روشی که می‌توانند به اشتراک می‌گذارند. درک این واقعیت به‌هیچ‌وجه کار ساده‌ای نیست؛ به‌ویژه اگر عزیزان اطراف ما دچار بیماری روانی مزمن مانند افسردگی شده باشند. بهترین کار همدلی آگاهانه و تشویق فرد مقابل به صحبت با متخصص درمان است.

 بیشتر بخوانید:

15روش ساده برای رهایی از افسردگی

 

 

 

حالت چهره خود را حفظ کنید تا برنده شوید

احساسات منفی گسترش‌پذیر است، خصوصاً از طریق محیط کار، روابط دوستانه و حتی رسانه‌های اجتماعی. از چه کسانی باید دوری کرد تا در معرض آسیب‌های هیجانی نبود؟ معمولاً در تعاملات اجتماعی هر فردی پیش می‌آید که در دوره‌ای از زندگی با افرادی مواجه است که عصبی، افسرده، منفی‌باف یا پرخاشگر هستند. مهم‌ترین عامل بازدارنده، کار کردن روی شخصیت خودمان است تا بتوانیم تأثیرپذیری منفی را به حداقل برسانیم.  رستمی می‌گوید:

«اولین کار در مواجهه با افراد منفی، حفظ حالت چهره است؛ همیشه لبخند بزنید و حتی اگر از درون احساس تأثیرپذیری از خشم و اندوه طرف مقابل دارید، سعی کنید حالت چهره خود را معمولی نشان دهید. لبخند زدن به شما کمک می‌کند احساس بهتری نسبت به موقعیت داشته باشید و درعین‌حال فرد مقابل می‌تواند از زبانِ بدن شما تقلید و حالت روحی شمارا درک کند و شما برنده شوید.»

بیشتر بخوانید:

11عادت افراد خوشحال

 

برچسب ها: شادی، شاد بودن، مثبت اندیشی، سبک زندگی، اختلال روانی، لبخند، خلق و خو، انرژی مثبت، روابط عاطفی تعداد بازديد: 238 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز