Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:20

30
بهمن
چطور احساس خوشبختی کنیم؟

چطور احساس خوشبختی کنیم؟

فکری گفت:چیزی که خوشبختی را رقم می‌زند آن است که انسان به زندگی و تخصص خود افتخار کند. این جایگاه با کار و اثرگذاری درست در زندگی خود و دیگران شکل می‌گیرد.

به گزارش فارس ـ آرش فکری، روانشناس در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم، درباره خوشبختی از نگاه عصب شناختی،گفت: رشته اعصاب شناختی بسیار علمی و جدید است و به مسائل اجتماعی، روانشناختی و ادراک انسان می‌پردازد اما نگاهی هم به کارکردهای مغز دارد. این رشته به نوع ادراک و تاثیرات مسائلی مانند جایگاه اجتماعی و ادراک بینایی می‌پردازد.

وی گفت: خوشبختی از زوایای مختلفی بررسی شده است اما از نگاه علوم اعصاب شناختی خوشبختی نتیجه داشتن جایگاه اجتماعی است. جایگاه‌ اجتماعی که نتیجه تلاش، صبر و موفقیت‌های ما است می‌تواند جایگاهی را رقم بزند تا ما خودمان را خوشبخت لحاظ کنیم.

این روانشناس افزود: این نوع جایگاه اجتماعی چیزی نیست که فقط شخص قبول داشته باشد و دیگران نیز به آن افتخار می‌کنند.

فکری ابراز کرد:زمانی که دستاوردهایمان در زندگی دیگران تأثیرگذار باشد منجر به آن می‌شود که دیگران نیز به ما افتخار ‌کنند. حالا اگر در نظر بگیریم این جایگاه اجتماعی وجود نداشته باشد ذهن و اعصاب ما به نوع دیگری واکنش نشان می‌دهد.

وی بیان داشت:‌زمانی که ما توسط خود و دیگران تأیید نمی‌شویم دردی را در مغز تجربه می‌کنیم که از لحاظ ساختار عصبی کاملاً مشابه با درد فیزیکی و جسمانی است.

این روان شناس افزود:برای تنظیم این درد و جلوگیری از آسیب‌رسانی آن دو راه وجود دارد؛ اول آن که به سمت لذت‌هایی مانند خرید، تفریح، گردش و بازی کردن برویم.

فکری تصریح کرد:این مسیر می‌تواند بیشتر به درد ما اضافه کند؛ چراکه دوپامین ترشح شده نورون بعدی خود و کارکرد مغز را بالا می‌برد. در کنار این مسئله زمانی که ما جایگاه اجتماعی نداریم گیرنده‌های دوپامین مسدود می‌شوند.

وی یادآور شد:در نتیجه زمانی که با تفریح کردن دوپامین در بدن ما ترشح می‌شوند گیرنده‌ها نمی‌توانند آن را جذب کنند و این مسئله باعث ناراحت ماندن و حتی بدتر شدن ما می‌شود.

این روان شناس متذکر شد:اتفاق دیگری که در پی این مسئله می‌افتد آن است که فرد لذت‌های خود را بالا می‌برد و گیرنده‌ها از پیش بسته‌تر می‌شوند و در نتیجه فرد به افسردگی و پوچ‌گرایی می‌رسد.

فکری گفت: راه دوم آن است که ما این مسئله را از ریشه حل کنیم. برای این کار باید برای رشد استرس و اضطراب را به جان بخریم، از آرامش خود بگذریم، آینده را در نظر بگیریم و صبر پیشه کنیم.

وی ادامه داد: سیستم جایگزین لذت‌های موقت زمانی که در مسیر حرکت به جایگاه اجتماعی هستیم سروتونین است. این هورمون بر خلاف دوپامین دستگاه عصبی انسان را آرام می‌کند. نوع لذتی که توسط سروتونین به انسان انتقال داده می‌شود آرام است.

این روانشناس اضافه کرد:چیزی که خوشبختی را رقم می‌زند آن است که انسان به زندگی و تخصص خود افتخار کند. این جایگاه با کار و اثرگذاری درست در زندگی خود و دیگران شکل می‌گیرد.

فکری بیان داشت:نکته دیگر آن است که تجارب، تخصص و مهارت‌ها را به دیگران انتقال بدهیم و شاهد تاثیرگذاری بر زندگی افراد باشیم. افراد باید راهی را پیدا کنند که برای آنها مناسب‌تر است و به آن علاقه دارند.

برچسب ها: روانشناسی، زندگی، مثبت اندیشی، موفقیت، خوشبختی، احساس خوشبختی، هدف، جایگاه اجتماعی تعداد بازديد: 244 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز