Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 17:24

3
مهر
اعجاز موسیقی در سلامت روان (2)

اعجاز موسیقی در سلامت روان (2)

بخش دوم- موسیقی از جمله فعالیت‌هایی است كه در آن از تمام مغز استفاده می‌شود. موسیقی تأثیرات بسیاری در یادگیری زبان، بهبود حافظه، افزایش تمركز و رشد فیزیكی دارد.

 

 موسیقی و افزایش تمركز و توجه

 گوش دادن به موسیقی در هر رده سنی سطح توانایی برای تمركز و توجه را افزایش می‌دهد. هنوز در مورد نوع موسیقی و تأثیر آن در افزایش تمركز و توجه چیزی مشخص نیست. اما مسأله‌ای كه مهم است تأثیر آن در این زمینه است.

موسیقی و بهبود عملكرد فیزیكی

 ورزشكارانی كه به هنگام ورزش موسیقی گوش می‌دهند به نتیجه بهتری می‌رسند. به هنگام ورزش كردن، پیاده‌روی، رقصیدن و یا هرگونه حركت ورزشی با گوش دادن به موسیقی انگیزه بیشتری پیدا می‌كنید و از آن فعالیت لذت بیشتری می‌برید. موسیقی سبب بالا رفتن عملكرد فیزیكی و بهتر ورزش كردن شما می‌شود و احساس می‌كنید كه زمان بسیار سریع‌‌تر سپری می‌شود.

 موسیقی باعث كاهش احساس خستگی می‌شود.

 موسیقی باعث آرامش فیزیكی می‌شود.

 باعث بهبود و هماهنگی سیستم حركتی بدن می‌شود.

 موسیقی باعث می‌شود كه پر تحرك‌تر و پربارتر باشید و با خستگی مقابله ‌كنید. شاید گوش دادن به موسیقی بهترین راه برای به دست آوردن انرژی زیاد است. موسیقی به طور تأثیرگذاری از خستگی بدن در اثر انجام حركات فیزیكی می‌كاهد. موسیقی از هر نوعی كه باشد به شما انرژی می‌دهد و سرعت عمل شما را بالا می‌برد.

اكثر افراد دوست دارند به هنگام كار كردن موسیقی گوش دهند، شما چطور؟ آیا تا به حال دریافته‌اید كه به هنگام كار كردن اگر موسیقی گوش بدهید، راندمان كار بالا می‌رود؟

موسیقی و آرامش روحی

موسیقی آرام‌بخش روی خواب تأثیر می‌گذارد. ارزان‌ترین و ساده‌ترین و البته سالم‌ترین راه برای مقابله با بی‌خوابی گوش دادن به موسیقی كلاسیك است. طبق تحقیقات محققین روی گروهی از افراد بدخواب، این مسئله ثابت شده است. این تحقیقات نشان می‌دهند كه با گوش دادن 45 دقیقه موسیقی آرام‌بخش مثل موسیقی «باخ» مشكل بی‌خوابی برطرف می‌شود و می‌توانید تمام شب را به آسودگی بخوابید.

موسیقی شما را  آرام و راحت و خواب آسوده‌ای برای‌تان به ارمغان می‌آورد.  موسیقی آرام‌بخش روی عملكرد سیستم اعصاب سمپاتیك اثر گذاشته و آن را كم می‌كند، دلهره و تشویش را كاهش می‌دهد، باعث كاهش فشار خون می‌شود و ضربان قلب و تنفس را تنظیم می‌كند. در ضمن عضلات و ماهیچه‌ها را شل  و فرد با آرامش بیشتری به خواب می‌رود.

 موسیقی و كاهش استرس‌ها: گوش دادن به موسیقی آرام و ملایم باعث كاهش استرس می‌شود. تحقیقات بی‌شماری صحت این موضوع را ثابت كرده‌اند. این مسئله حتی روی نوزادان نیز آزمایش شده است. یكی از بزرگ‌ترین مزایای موسیقی رهابخشی از استرس‌هاست. اما چطور این كار را انجام می‌دهد؟

 آرامش دادن به جسم: موسیقی می‌تواند ماهیچه‌ها و عضلات را شل كند و قادر به آزاد كردن و رها نمودن قسمتی از تنش‌ها و استرس‌هایی است كه شما با خود حمل می‌كنید.

 كاهش احساسات منفی: موسیقی می‌تواند ذهن شما را از موضوعات تنش‌زا دور كند و كاری كند تا خوش‌بین‌تر و مثبت‌تر باشید. بسیاری از تردیدهای مربوط به آینده را برطرف می‌كند. موسیقی باعث كاهش تولید و ترشح هورمون كورتیزول می‌شود.

 موسیقی خلق و خو را بهبود می‌بخشد و افسردگی را كاهش می‌دهد. موسیقی نسخه‌ای برای درمان افسردگی است. روح را به پرواز در می‌آورد و موجب التیام ناراحتی‌های روحی و افسردگی می‌شود. آنوشا لوسینا پاواراتی(موسیقیدان و خواننده اپرا) می‌گویند: كودكانی كه در نخستین سال‌های زندگی‌شان موسیقی را نمی‌آموزند، از یكی از مهم‌ترین اركان زندگی‌شان محروم می‌شوند.

موسیقی مردم را احاطه كرده است و به اشكال مختلف روی آنها اثر می‌گذارد. موسیقی محركی است كه باید توسط مغز پردازش شود. اثر آن روی كودكان بسیار زیاد است زیرا ذهن آنها با سرعت بیشتری شكل می‌گیرد و اثرپذیرتر است. یادگیری موسیقی مثل یادگرفتن یك زبان جدید است و خلاقیت را افزایش می‌دهد.

ویلیام شكسپیر در جایی نوشته بود: «اگر موسیقی غذای عشق است، آن را بنوازید.» و من می‌گویم: «اگر موسیقی غذای عصب‌های جدید مغز است و توانایی‌های هوشی را افزایش می‌دهد، آن را به معنای واقعی بنوازید.»

 

 

 برای خواندن بخش اول- اعجاز موسیقی در سلامت روان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: موسیقی و هوش، موسیقی و تمرکز، موسیقی و سلامت روان، موسیقی و بهبود عملكرد فیزیكی، موسیقی و خستگی، موسیقی و آرامش روحی تعداد بازديد: 611 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز