Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 06:38

25
اردیبهشت
والدین به خودتان اهمیت دهید!

والدین به خودتان اهمیت دهید!

والدین خوب بودن به این معنی است که همان طور به خواسته‌‌ها و نیازهای خودتان اهمیت دهید و توجه کنید که به نیازهای فرزندتان توجه می‌‌کنید، و نیز انرژی کافی داشته باشید تا با فرزندان‌تان بخندید، تفریح کنید و شادی کنید.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 

بچه‌‌ها باید بدانند که شما هم خواسته‌‌ها و نیازهایی دارید، درست مانند آنها. بچه‌‌ها به طور طبیعی خودمحور هستند، درک و پذیرش این حقیقت که دیگران هم نیازهای خودشان را دارند برای رشد و بالندگی آنها بسیار ضروری است. این مهم کودکان را تشویق می‌‌کند که حس همدلی داشته باشند و نه تنها به خواسته‌‌ها و نیاز‌‌های خودشان بلکه به دیگران هم فکر کنند و اهمیت دهند. اینها از مهارتهای لازم و مهم زندگی است که فرزندان در طول زندگی شان به آنها نیاز دارند، تا یک روز برای خودشان دوست پیدا کنند و تشکیل خانواده بدهند.

فرزندان نیاز به استقلال دارند. انجام کارهای زیاد و بیش از حد برای بچه‌‌ها به معنی این است که آنها خودشان کاری انجام نمی‌دهند. در نقش والدین وظیفه ما فقط این نیست که هر چه بچه‌‌ها می‌‌خواهند به آنها بدهیم، بلکه باید ابزاری را فراهم کنیم که آنها خودشان از پس کارهای‌شان بر بیانید، انجام تکالیف و وظایف مدرسه، آشپزی و تمیز کردن، و حتی اینکه بتوانند بصورت مستقل فکر کنند.

زمانی که والدین زیادی کار انجام می‌‌دهند و همواره اطمینان حاصل می‌‌کنند که خواسته‌‌های فرزندان‌شان محقق می‌‌شود و از خود گذشتگی و فداکاری می‌‌کنند، این امر بیشتر کنترل بیش از اندازه است تا کمک، و به هیچ وجه برای رشد کودکان مناسب نیست. داشتن فرزندانی بسیار لوس. آیا واقعا می‌‌خواهید فرزندانی داشته باشید که دائما می‌‌خواهند به محض اینکه خواسته ای دارند سریع برآورده شود؟ اگر راهی برای تربیت فرزند لوس، بی ادب و پر توقع وجود داشته باشد، همین کاری است که الان دارید انجام می‌‌دهید.

آنها مهربان‌تر و رئوف‌تر خواهند بود. جای تعجب ندارد که بچه‌‌های لوس، متوقع، و ناآگاه و بی‌توجه به نیازها و خواسته‌‌های دیگران در دوست یابی و حتی حفظ دوستان با اشکال مواجه می‌‌شوند. کودکانی که می‌‌دانند باید بین نیازهای دوستان و خانواده و خودشان توازن برقرار کنند، افراد رئوف‌تر و مهربان‌تری خواهند بود و در بزرگسالی افراد بهتری می‌‌شوند. 

احترام آنها را خواهید داشت. چه جور الگویی برای فرزندان‌تان می‌‌خواهید باشید؟ آیا می‌‌خواهید به فرزندتان نشان دهید که شما هم افکار، احساسات و سرگرمی‌‌های خودتان را دارید و از دستیابی به اهداف‌تان لذت می‌‌برید، که هیچ منافاتی هم با مادر یا همسر بودن ندارد؟

زمانی که فرزندان‌تان ببینند شما ارتباطات دوستانه دارید و از آن لذت می‌‌برید، گهگاهی با همسرتان شب‌ها بیرون می‌‌روید، یا در ذهن‌تان هدف یا پروژه‌ای را دارید که می‌‌خواهید آن را به انجام برسانید، این کار دید فرزندتان را به شما عوض می‌‌کند و شما را به عنوان فردی مستقل می‌‌بیند که خوشبختی و سعادتش منحصرا در فرزندانش خلاصه نمی‌شود.

کمتر خسته و کلافه خواهید بود. کارهای زیادی وجود دارد که والدین خوب آنها را انجام می‌‌دهند- تادیب و تربیت، به بچه‌‌ها بیاموزند که سپاسگزار و متشکر باشند به فرزندان‌شان نشان دهند که هر روز و همیشه عاشق‌شان هستند- اما خودتان را هلاک کردن و پخش زمین کردن قطعا جزء این لیست نیست.

والدین خوب بودن به این معنی است که همان طور به خواسته‌‌ها و نیازهای خودتان اهمیت دهید و توجه کنید که به نیازهای فرزندتان توجه می‌‌کنید، و نیز انرژی کافی داشته باشید تا با فرزندان‌تان بخندید، تفریح کنید و شادی کنید.

زمان بیشتری را برای دوستان، همسر و خودتان خواهید داشت. زمانی که والدین بتوانند بین زمان اختصاصی خودشان و زمان خانواده توازن برقرار کنند، قطعا سالم‌تر و شادتر و خوشبخت‌تر خواهند بود. زمانی را به ورزش اختصاص دهید حتی اگر در حد چند دقیقه باشد. سعی کنید برای ورزش کردن، پیاده‌روی با دوستان زمانی را بیابید تا هم از لحاظ احساسی و هم فیزیکی سالم بمانید، و کارهایی انجام دهید که هم حس خوب و هم ظاهر خوبی به شما می‌‌دهند.

ممکن است حتی بخواهید به مسافرت زنانه (یا برای پدرها، مسافرت مردانه) بروید. هر روز سعی کنید ارتباط‌تان را با همسر و شریک زندگی‌تان به نحوی و از راه‌های کوچک و ظریف حفظ کنید تا اینگونه ازدواج‌تان را سالم و قوی نگه دارید. زمانی که به خودتان اهمیت می‌‌دهید، شادتر، سالم‌تر خواهید بود و آماده‌اید تا بهتر از خانواده‌تان مراقبت کنید. با این تفاوت که الان سرشار از انرژی هستید!

 

برچسب ها: عزت نفس، روانشناسی خانواده، سلامت و روان، روانشناسی سلامت و روان، برخورد با والدین، رفتار با فرزند، روانشناسی خانه و خانواده تعداد بازديد: 632 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز