Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:51

1
اردیبهشت
پدر؛ لطفاً حسادت نكن! (2)

پدر؛ لطفاً حسادت نكن! (2)

حسادت پدر به نوزاد تازه متولد شده تا حدودی قابل درك است. او احساس می‌كند كه رها‌شده و دیگر نمی‌تواند یك پدر خوب باشد چرا كه این نوزاد بیشتر از پدر به مادر خود می‌چسبد و مادر نیز توجه ویژه‌ای به او می‌كند.

تولد فرزند و شروع حسادت

 

اغلب زوج‌ها پس از ازدواج آرزوی بچه‌دار شدن دارند حتی برخی به این دلیل ازدواج می‌كنند كه بچه‌دار شوند و خانواده بزرگی را تشكیل دهند. تولد یك فرزند نعمت بزرگی است كه به زندگی رنگ و بوی دیگری می‌دهد. بیشتر پدرها با تولد فرزندشان بسیار هیجان‌زده می‌شوند.

به اتفاق همسرشان برای كودك خود نامی انتخاب می‌كنند، برای او خرید می‌كنند و از او مراقبت می‌كنند. برخی از پدرها قبل از تولد فرزندشان بی‌صبرانه منتظر لحظه تولد هستند ولی شرایط كم‌كم تغییر می‌كند. مسلماً بین زوج‌ها گاهی اوقات اختلافاتی بر سر مراقبت از كودك و توجه به او ایجاد می‌شود.

اگر این اختلافات و مسائل حل نشوند، روی رابطه پدر و مادر اثر می‌گذارند و معمولاً پدرخانواده احساس می‌كند كه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است زیرا همسرش توجه خود را فقط به فرزندش معطوف نموده است. بله حقیقت دارد كه گاهی اوقات مردها به فرزند خود حسادت می‌‌ورزند.

در چنین شرایطی، فشار زیادی به مادر وارد می‌شود چرا كه هم باید از فرزندش مراقبت كند هم به شوهرش توجه كافی داشته باشد. این موقعیت برای مادر بسیار تنش‌زا می‌شود، خصوصاً كه او دوران پس از وضع حمل را سپری می‌كند و به استراحت و آرامش ببیشتری نیاز دارد ولی مجبور است در چنین شرایطی راهی برای مقابله با حسادت سایر افراد خانواده نیز پیدا كند.

حسادت پدر به نوزاد تازه متولد شده تا حدودی قابل درك است. او احساس می‌كند كه رها‌شده و دیگر نمی‌تواند یك پدر خوب باشد چرا كه این نوزاد بیشتر از پدر به مادر خود می‌چسبد و مادر نیز توجه ویژه‌ای به او می‌كند. در چنین شرایطی ارتباط برقرار كردن و صحبت كردن زوج‌ها با هم بهترین راه‌حل است تا او بداند كه نقش بسیار مهمی را در خانواده به عهده دارد. 

روش‌های كاهش حسادت 

او را تشویق كنید كه گاهی اوقات از كودك مراقبت كند و او را بخواباند بهترین زمان برای این كار بعد از شیر دادن به كودك است.

به همسرتان اطمینان دهید كه به زودی پدرش را تشخیص خواهد داد و تمام اوقات در كنار مادرش نخواهد ماند.  با توجه به نوزاد می‌توان توجه را به سمت دیگر نیز كشاند و اصلا جای هیچ حسادتی نمی‌ماند.

با همسرتان حرف بزنید و او را تشویق كنید تا احساساتش را رها كند. مردها حسادت خود را به شكل‌های متفاوتی بروز می‌دهند برخی با كلام، برخی با خشونت و برخی دیگر با سركوب احساسات و ابتلا به افسردگی.

در چنین مواقعی فقط باید صبور بود. از همسر خود بپرسید چه چیزی واقعاً باعث حسادتش شده است؟ شما كه باید كودك‌تان را به خود نزدیك كرده و از او مراقبت كنید؟ یا نوزاد تازه متولد شده كه در فاصله میان شما قرار گرفته است و شما را از هم دور كرده است؟ كه به نظر می‌رسد پاسخ این سوال هر دو مورد است. دلیل حسادت هر چه كه باشد بهتر است احساسات خود را بروز دهید و هر چه در فكرتان شما را آزار می‌دهد به زبان بیاورید.

می‌توانید از این جملات استفاده كنید:«نباید از گفتن بعضی حرف‌ها خجالت‌زده شوی چرا كه من هیچ‌گاه فكر نمی‌كنم بیش از اندازه حساس شده‌ای» «شما باید در نقش حامی خانواده باشی و از من و فرزندت حمایت كنی». بدترین چیز مخفی كردن و پوشاندن این حس حسادت است. حرف نزدن از آن می‌تواند به خانواده‌تان آسیب جدی برساند و تجربه حس پدر شدن را مختل سازد.

 باید با دوستانتان كه صاحب فرزند شده‌اند حرف بزنید. گاهی اوقات شنیدن بسیاری از حقایق از زبان آنها بسیار كارساز خواهد بود. اگر نمی‌توانید موضوع را با همسر و دوستانتان در میان بگذارید از یك مشاور كمك بگیرید. صحبت كردن به تنهایی نمی‌تواند مشكلات را از میان بردارد باید همسر خود را در امور مربوط به نوزاد وارد كنید.

مثلاً در حمام كردن او، بازی كردن با او، خواباندن و حتی تعویض پوشك او همسرتان را شریك كنید. با انجام این كارها، حسادت همسرتان كم‌‌كم از بین خواهد رفت و روابط‌تان مستحكم‌تر خواهد ‌شد.

 

 

برای خواندن بخش اول -پدر؛ لطفاً حسادت نكن!- اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: زندگی مشترک، روابط همسران، ازدواج موفق، تولد فرزند، پدر شدن، مشکلات همسران، حسادت همسر تعداد بازديد: 734 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز