Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 10:44

20
بهمن
سرگذشت یک زندگی (3)

سرگذشت یک زندگی (3)

تنها عوامل اقتصادی را در گرایش به جرم موثر دانست بلكه عوامل گوناگونی از جمله تربیت خانوادگی، شخصیت درونی افراد،تحصیلات والدین، گروه دوستان و همسالان، و محل زندگی افراد، همه تاثیرگذار در رفتار افراد موثر دانست.

ندا جعفری

 


نقش مذهب در کاهش جرایم 

اما «قرایی‌مقدم» با اشاره به نقش مذهب در كاهش جرم می‌گوید: «اگر اعتقادات مذهبی در جامعه و در بین افراد قوی باشد ما شاهد كاهش چشمگیر جرایم خواهیم بود اما اگر مذهب و دین ضعیف باشد به راحتی گرایش به انواع جرایم گوناگون در جامعه قوت خواهد گرفت.»

وی در ادامه تصریح می‌كند: «نباید تنها عوامل اقتصادی را در گرایش به جرم موثر دانست بلكه عوامل گوناگونی از جمله تربیت خانوادگی، شخصیت درونی افراد،تحصیلات والدین، گروه دوستان و همسالان، و محل زندگی افراد، شغل فرد و. . . . همه تاثیرگذار در رفتار افراد موثر دانست.»

انتقام‌جویی انگیزه‌ای برای کلاهبرداری

دو دوختر و پسر جوان اگر شرایط لازم برای تشکیل زندگی مشترک را داشته باشند دوست دارند با هم ازدواج كنند اما گاهی بنا به مقتضیاتی به عنوان نمونه شرایط اقتصادی نامناسب یا مشكلات خانوادگی به خواسته‌شان نمی‌رسند البته باید گفت این مورد درباره پسرها بیشتر صدق می‌كند.

«محمدررضا دژكام» روانشناس با بیان این موضوع تصریح می‌کند: «مشكلات مالی از جمله تهیه مسکن، ماشین و غیره از جمله عواملی است كه ممكن است باعث شود فرد علاقه‌ای به ازدواج از خود نشان ندهد و یا بعضا برای رسیدن به خواسته‌هایش رو به کلاهبرداری بیاورد.

این روانشناس افرادی را که برای رسیدن به خواسته‌هایشان دست به کلاهبرداری می‌زنند به چهار گروه تقسیم می‌کند: اولین گروه افرادی هستند که در فقر بزرگ شدند و مشكلات مالی آنها را در تمام طول عمرشان آزار داده است؛

این فرد حالا دختر مورد نظرش را پیدا كرده كه همه فاكتور‌ها را دارد، او طبق برنامه از پیش طراحی‌شده عشق و علاقه دروغین از خودش نشان می‌دهد تا پول به دست آورد. در این موضوع فرد دختر را به خاطر خودش نمی‌خواهد بلكه به خاطر مادیاتش چنین نقشه‌ای را كشیده است.

«دژکام» در ادامه به گروه دوم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «اینها افرادی هستند که هدف اصلی آنها به دست آوردن پول نیست بلکه در زندگی خود شکست عشقی را تجربه کرده‌اند و در صدد جبران آن بر می‌آید و می‌خواهد كینه کهنه خود را از این طریق روی افراد دیگر جبران كنند.»

وی توضیح می‌دهد: «باید گفت در تقسیم‌بندی اینگونه افراد گروه سومی ‌هم وجود دارند در اینگونه كلاهبرداری‌ها بعضی‌ها به خاطر حیله و نیرنگی كه در وجودشان است وارد این بازی می‌شوند و با دادن وعده و وعید ازدواج از طرف مقابل خود كلاهبرداری می‌كنند و بعد می‌گویند كه ما به درد هم نمی‌خوریم و ماجرای ازدواج را منتفی می‌كنند».

این روانشناس به گروه چهارم که بیماران روانی هستند اشاره می‌کند و تصریح می‌کند: «این بیماران بعد از افراد اختلال شخصیتی و ضد‌اجتماعی جزو كسانی هستند كه این مورد در مورد آنها صدق می‌كند برای این گروه انگیزه مالی اصلا مهم نیست او می‌خواهد دیگران را آزار دهد و از این طریق ارضا شود».

دژكام در پایان اظهار می‌دارد: «به‌طور كلی باید گفت هیچ انسانی به‌طور مادرزادی بیمار نیست و نمی‌خواهد كسی را آزار دهد بلكه شرایط محیطی سبب می‌شود كه ناخواسته دست به اینگونه جرایم بزند.»...

 

برای خواندن بخش اول - سرگذشت یک  زندگی - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: داستان واقعی، عشق خياباني، داستان زندگی یک دختر، داستان غم انگي، داستان غم انگيز زندگی يك زن تعداد بازديد: 524 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز