Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 04:35

20
بهمن
سرگذشت یک زندگی (2)

سرگذشت یک زندگی (2)

مشكلات جوانان امروز از جوانب متعددی قابل بررسی است. متاسفانه شیوه آشنایی دختران و پسران امروزه مشكل دیگری است كه بر مشكلات ازدواج دامن زده است.

ندا جعفری

 

 

آشنایی خیابانی و اینترنتی شیوه نادرست برای ازدواج 

مشكلات جوانان امروز از جوانب متعددی قابل بررسی است. متاسفانه شیوه آشنایی دختران و پسران امروزه مشكل دیگری است كه بر مشكلات ازدواج دامن زده است. به عنوان مثال دختر و پسری كه در خیابان با یكدیگر آشنا می‌شوند یا از طریق اینترنت و از این راه تصمیم به شروع زندگی مشترك می‌گیرند.

قاضی «آرش سیفی» دادیار شعبه اظهار نظر دادسرای امور جنایی تهران با تایید این موضوع می‌گوید: «وقتی آشنایی جوانان با یكدیگر بر اساس ظاهر افراد بوده و فقط بر اساس صحبت‌هایی كه بین آنها رد و بدل می‌شود شكل بگیرد نباید دور از ذهن باشد كه كلاهبرداری‌هایی هم از طرف فردی كه خود را خواستگار جا زده و خود را دارای شرایط عالی برای شروع زندگی معرفی می‌كند شكل بگیرد».

این مقام قضایی می‌افزاید: «در بیان اینگونه كلاهبرداری‌ها فقط نباید به مسایل و مشكلات مالی به عنوان سرچشمه اینگونه جرایم نگاه كرد. به عنوان نمونه ممكن است فردی كه اصلا مشكل مالی ندارد به خاطر مشكلاتی كه بر سر راه ازدواجش پیش آمده و شكستی كه خورده برای انتقام دست به این كار بزند.»

دادیار شعبه اظهار نظر دادسرای امور جنایی تهران در ادامه به برخورد قانون با چنین افرادی اشاره می‌كند و توضیح می‌دهد: «چنانچه هر یك از زوجین به بهانه ازدواج طرف مقابل خود را اغفال كنند و از این طریق مال و اموالی را دریافت نمایند طبق ماده 1 قانون تشدید مجازات بحث كلاهبرداری مطرح است. و مرتكب این جرم از یك تا 7 سال حبس و رد اصل مال به صاحبش و پرداخت جزای نقدی معادل مالی كه اخذ شده محكوم می‌شود.»

یک‌شبه ثروتمند شدن با کلاهبرداری!

جوانی یكی از شیرین‌ترین و رویایی‌ترین بخش‌های عمر هر انسانی به شمار می‌رود در این مقطع از زندگی رویاپردازی همراه با آرزوهای محال در راه‌های دور بسیار نزدیك دیده می‌شود.

متاسفانه برخی از جوانان با الگو قرار دادن افرادی كه دارای توانایی مالی قابل توجهی هستند توقع دارند یك‌شبه بدون تلاش و زحمت به جایگاه آنها برسند كه این فرایند از نگاه آسیب‌شناسی رفتاری امری محال بوده و هركس پیرو این فلسفه باشد به بن‌بست خواهد رسید.

دكتر «مجید ابهری» آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به این موضوع ادامه می‌دهد: «شركت در برخی از فعالیت‌های ناسالم اقتصادی یكی از آثار این ناهنجاری‌های رفتاری است كه برخواسته از غریزه جوانی می‌باشد. در مرحله ازدواج همانند بسیاری از فیلم‌های هندی و فارسی قدیم بعضی از دختران در انتظار مرد اسب‌سوار با كمربند زرین می‌باشند تا بیاید و عروس را با كالسكه زرین به خانه بخت ببرد. باید گفت اینگونه افراد در خانواده و در جامعه با واقعیت‌ها آشنا نشده‌اند.»

 گستراندن دام فریب در پیش روی دختران ثروتمند

این استاد دانشگاه در ادامه توضیح می‌دهد: در موضوع ازدواج در طول 25 سال پ‍‍ژوهش‌های میدانی در آسیب‌های اجتماعی مواردی را مشاهده كرده‌ام كه باعث تأثر هر انسان می‌شود به عنوان نمونه ازدواج با زنان بزرگ‌تر حتی با اختلاف سنی 20 سال صرفا به خاطر رسیدن به وضعیت مالی ایده‌آل و بدون زحمت.

همین طور گستراندن دام فریب برای دخترانی كه در خانواده‌های توانمند مالی زندگی می‌كنند و چرب‌زبانی برای آنها، تا آنجایی كه خود را مجنون و آنها را لیلی قلمداد می‌كنند و موضوع به ازدواج می‌رسد در همین بین جوان به بهانه گرفتاری شخصی یا نیاز ضروری مبالغی را به عنوان قرض، در ظاهر با اكراه و در باطن با شادی قبول می‌كند و چند روز بعد ناپدید می‌شود.

دكتر «مجید ابهری» در ادامه به دوستی‌های اینترنتی و خیابانی به عنوان یكی از معمول‌ترین روش‌های فریب دختران اشاره می‌كند و می‌افزاید: «اینگونه اتفاقات معمولا برای دختران روی می‌دهد اما بارها دیده شده كه یك دختر با حیله و نیرنگ جوان ثروتمندی را به دام عشق كشانده و با مهریه سنگین پای سفره عقد نشانده و یك هفته بعد ازدواج مهریه خود را به اجرا گذاشته و حتی عاشق دلباخته را به زندان كشانده است.

این آسیب‌شناس اجتماعی اظهار می‌دارد: «شاید 70 درصد از 3 هزار زندانی مهریه از این گروه باشند اما به‌طور طبیعی در اكثریت موارد این حوادث تلخ عاطفی برای زنان و دختران اتفاق می‌افتند و به جاست كه بانوان هم‌وطن با هوشیاری بیشتر با این فریبكاران رو‌به‌رو شده و اجازه ندهند عشق و احساس آنها وسیله‌ای برای كلاهبرداری افراد سودجو قرار گیرد.»

در جامعه ما در اغلب موارد در روابط خواهر با خواهر، یا خواهر با برادر و بالعكس و حتی ازدواج ما نقش عوامل اقتصادی را بسیار پررنگ مشاهده می‌كنیم. 

وقتی ذهنیت حاكم سرور شدن پول و مادیات باشد در نتیجه افراد برای به دست آوردن این پول به هر حیله و نیرنگی دست می‌زنند به عنوان نمونه دروغ می‌گویند و یا با تزویر اقدام به كلاهبرداری می‌كنند. «قرایی مقدم» جامعه‌شناس و استاد دانشگاه به نقش عوامل اقتصادی در اینگونه كلاهبرداری‌ها اشاره می‌كند و توضیح می‌دهد: وقتی ما شاهد چشم و هم‌چشمی ‌در خانواده‌ها و مشكلات مالی باشیم این امر دور از ذهن نیست كه یك پسر جوان برای رسیدن به آمال و آرزو‌های خود به كارهای خلاف و كلاهبرداری از دختران دم‌بخت روی آورد...

 

برای خواندن بخش سوم - سرگذشت يــــک زندگی - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: داستان واقعی، داستان تلخ، داستان غم‌ انگیز، عشق خياباني، داستان یک زندگی تعداد بازديد: 475 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز