Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 08:12

10
مهر
آهسته پیر شو

آهسته  پیر شو

به برنامه‌های زندگی خود، ورزش و فعالیت جسمانی را اضافه كنید. وقتی در یك فعالیت جسمانی شركت می‌كنید، كه نیاز به هماهنگی دارد، در واقع ارتباط بین عصب‌ها را تحریك می‌كنید.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

فعال و پویا باشید

به برنامه‌های زندگی خود، ورزش و فعالیت جسمانی را اضافه كنید. وقتی در یك فعالیت جسمانی شركت می‌كنید، كه نیاز به هماهنگی دارد، در واقع ارتباط بین عصب‌ها را تحریك می‌كنید. ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی، شركت در كلاس‌های بدنسازی و ایروبیك، تمرین یوگا و یا پیوستن به یك تیم ورزشی محلی، برای این منظور بسیار مناسب است.

روابط جنسی منظم

برخی از متخصصان معتقدند كه داشتن روابط جنسی پایدار و مداوم یكی از راه‌های مقابله با پیری است. براساس پژوهش‌هایی كه دانشمندان اسكاتلندی روی 3500 زوج انجام دادند، به این نتیجه رسیدند كه روابط زناشویی مرتب و منظم روند پیری را كندتر می‌كند. داشتن روابط زناشویی باقاعده و منظم مزایای زیادی دارد كه مهم‌ترین آنها ایجاد حس نزدیكی بین زن و شوهر است.

اما علاوه بر این حس عاطفی، خاصیت فیزیكی دیگری هم دارد. هنگام نزدیكی، بدن هورمون DHEA ترشح می‌كند كه به كاهش وزن و قدرت عضلات مربوط می‌شود. طبق تحقیقات، تولید DHEA روند پیری را كند می‌كند. داشتن روابط جنسی منظم یك راه برای مقابله با پیری است. كه در خانم‌ها ترشح هورمون اكسی‌توكسین و در آقایان تولید تستوسترون باعث این موضوع می‌شود.

اغلب ما آنقدر پرمشغله‌ایم. كه گاه فراموش می‌كنیم در حال پیر شدن هستیم. روزها، ماه‌ها و سال‌ها از پس هم می‌آیند و می‌روند و ما حتی مجال یك لحظه ایستادن هم به خود نمی‌دهیم؛ اما یك روز در جایی ناگهان متوجه می‌شویم كه پیر شده‌ایم، بسیاری از اسامی را فراموش كرده‌ایم و توان انجام بسیاری كارها را نداریم.

آیا كاری از دست ما برمی‌آید كه پیری و از كارافتادگی را به تعویق بیندازیم و فرصت بیشتری به خودمان بدهیم تا از روزهای جوانی و سلامت لذت ببریم؟ بله با انجام بسیاری كارها می‌توان پیری را به عقب انداخت و روند آن را كندتر كرد و در این زمینه هیچ‌كس به اندازه خودمان نمی‌تواند تأثیرگذار باشد. با اندكی تغییر در شیوه زندگی‌ می‌توان تا 10 سال جوان‌تر به نظر رسید، احساس بهتری داشت و انرژی گذشته را بازیافت.

هوشیار بمانید

هر روز 30 دقیقه تمرین ایروبیك كنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه ارتباط بسیار نزدیكی بین انجام حركات ایروبیك و قدرت حافظه وجود دارد. رساندن اكسیژن بیشتر به سلول‌های مغز، باعث دریافت انرژی و جوان‌تر ماندن سلول‌ها می‌شود. تمرینات ایروبیك به رشد سلول‌های جدید مغز كمك می‌كند؛ به خصوص در بخش‌هایی كه مسوول محافظت از حافظه هستند.

از دود و دخانیات بپرهیزید

ماده شیمیایی فعال در ماری‌جوآنا باعث خفگی سلول‌های مغزی می‌شود. استفاده از دخانیات، توانایی مغز را محدود كرده، قدرت مغز را برای جذب و نگهداری اطلاعات كاهش می‌دهد و در طولانی‌مدت به عصب‌ها آسیب می‌رساند و موجب تحلیل سلول‌های مغزی و مشكلات تمركز فكر می‌شود.

 مراقب جسم و ذهن خود باشید

جوان‌‌تر به نظر برسید و چین و چروك‌ها را كاهش دهید. آیا می‌دانستید كه سیگار كشیدن چقدر روی رگ‌های خونی اثر می‌گذارد و لایه بیرونی پوست را نازك‌تر، خشك‌تر و چروك‌تر می‌كند؟ پوست افراد سیگاری 10 سال پیرتر از سن واقعی‌شان به نظر می‌رسد.

وزنه‌ بلند كنید

وزنه‌برداری موجب تقویت عضلات ضعیف می‌شود، از پوكی استخوان جلوگیری می‌كند و به استخوان‌ها پیغام می‌دهد كه قوی‌تر باشند.

 از پوست خود بیشتر مراقبت كنید

پوست ما خود به خود تازه و جوان نمی‌شود. همان‌طور كه ما پیرتر می‌شویم، لكه‌های بسیاری روی پوست‌مان ایجاد می‌شود. اما راهی برای افزایش تولید كلاژن جدید وجود دارد و آن استفاده از ویتامین A (به صورت كرم یا خوراكی) است كه باعث تحریك سلول‌های پوستی می‌گردد.

همچنین از آنجایی كه سلول‌های جدید حساسیت بیشتری به نور خورشید دارند، باید از پوست‌ در برابر اشعه‌های UV محافظت بیشتری كرد.

 بیشتر بخوابید

خواب كمتر از 8 ساعت در طی شب نه تنها موجب احساس خستگی می‌شود، بلكه فرد را در معرض خطر دیابت، حملات قلبی و سكته نیز قرار می‌دهد.

چگونه؟ كمبود خواب باعث افزایش هورمونی به نام گرلین و در نتیجه افزایش اشتها می‌شود. هورمون لپتین در بدن موجب بروز احساس سیری می‌گردد و كاهش این هورمون در اثر خواب ناكافی احساس سیری را كم كرد و فرد بیشتر احساس گرسنگی می‌كند. بنابراین افرادی كه كم‌ خوابی دارند، بیشتر در معرض چاقی و افزایش وزن هستند و سلامتی‌شان از جنبه‌های دیگر نیز بیشتر در معرض خطر است.

 جوانی را احساس كنید

تمرین یوگا كنید. یوگا با پیری مقابله می‌كند، زیرا بیشتر حركات آن نیاز به تعادل حالت فیزیكی بدن دارند و به این ترتیب جریان خون در مغز تحریك می‌شود. پزشكان به همه كسانی كه نگران از دست دادن حافظه و انرژی و به طور كلی سلامت خود هستند، توصیه می‌كنند كه یوگا تمرین كنند.

تیروئید خود را كنترل كنید

اگر مرتب دچار افت و خیزهای جسمی و ذهنی می‌شوید، سریع‌تر یك آزمایش تیروئید بدهید. تیروئید، سیستم متابولیكی بدن را تنظیم می‌كند؛ بنابراین وقتی كه عملكرد صحیحی نداشته باشد، دچار افزایش وزن، كاهش انرژی و كاهش میل جنسی و افسردگی می‌شوید.

برخی راهكارهای تغذیه‌ای برای به تعویق انداختن پیری:

مصرف چربی و شكر را محدود كنید. مصرف بیش از اندازه مواد قندی باعث پیری زودرس می‌شود.

 آب و مایعات فراوان بنوشید.

 سبزیجات رنگی كه حاوی آنتی‌اكسیدان بالایی هستند، استفاده كنید؛ مثل: كلم براكلی، اسفناج، گوجه‌فرنگی، هویج، انگور، گیلاس و ...

 از مصرف غذاهای سرخ‌كرده، فرآوری‌شده و غذاهای آماده و فست‌فودها بپرهیزید.

 هفته‌ای دو بار از محصولات دریایی مانند: ماهی قزل‌آلا، ماهی تن، ساردین، سالمون و میگو استفاده كنید.

 چربی‌های دریافتی بدن‌تان را از چربی‌های سالم انتخاب كنید؛ مثل روغن زیتون، روغن ماهی، روغن كانولا و ...

  مكمل روغن ماهی مصرف كنید

اسیدهای چرب امگا3 در روغن ماهی تقریباً تمام انواع كاهش توانایی‌های جسمی و ذهنی را متوقف و روند پیری را بسیار كند می‌كنند. مصرف 3 گرم روغن ماهی در روز، باعث می‌شود كه بدن با انواع استرس‌ها بیشتر و راحت‌تر مقابله كند. همچنین آسیب‌های بسیار كمتری به DNA وارد می‌شود. پس استفاده از مكمل‌های روغن ماهی را از امروز شروع كنید.

 

برچسب ها: جلوگیری از پیری، مقابله با پیری، فعالیت جسمانی، ورزش های منظم، روابط جسمی منظم، پیری، راه مقابله با پیری تعداد بازديد: 656 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز