Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 20:30

6
اردیبهشت
فكر مثبت (1)

فكر مثبت (1)

برای آنكه ذهن و فكر را به سمت یقین و مثبت‌اندیشی سوق دهیم، نیاز به آموزش درونی داریم. افكار و عقاید یكشبه تغییر نمی‌كنند.

 تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

فكر مثبت یك نگرش ذهنی است كه افكار، حرف‌ها و تصاویری را كه قابلیت رشد، پیشرفت و موفقیت دارند، راهی فكر می‌كند. یك ذهن مثبت از هر موقعیت و عملی انتظار شادی، لذت، سلامت و موفقیت دارد و هر آنچه را كه ذهن پیش‌بینی می‌كند، به دست می‌آورد. همه انسان‌ها فكر مثبت را باور ندارند.

برخی آن را به هیچ‌وجه نمی‌پذیرند و كسانی كه فكر مثبت را باور دارند، مسخره می‌كنند. در میان آنهایی كه به فكر مثبت اعتقاد دارند، تعداد زیادی نمی‌دانند چگونه باید از آن برای رسیدن به نتیجه دلخواه بهره بگیرند و در این میان افراد زیادی هم هستند كه جذب این موضوع شده‌اند، كتاب‌های مثبت‌اندیشی را مطالعه می‌كنند، به سخنرانی‌ها گوش می‌دهند و در جلسات مخصوص آن شركت می‌كنند.

این روزها كاربرد جمله «مثبت فكر كن»، خیلی عادی شده است. بیشتر مردم این جمله را بدون آنكه متوجه معنی واقعی آن باشند، مورد استفاده قرار می‌دهند و نمی‌دانند كه این جمله چقدر می‌تواند مفید و مؤثر باشد. به راستی شما چند نفر را می‌شناسید كه به قدرت فكر مثبت واقف هستند؟

فكر مثبت و منفی واگیردار است

همه ما از یك راه می‌توانیم روی افرادی كه ملاقات‌شان می‌كنیم، تأثیر بگذاریم. این مسأله به طور غیرارادی از طریق افكار و احساسات و حركات فیزیكی به دیگران منتقل می‌شود. مردم رایحه خوشبوی آن را حس می‌‌كنند و تحت تأثیر افكار مثبت قرار می‌گیرند. بدیهی است كه همه ما ترجیح می‌دهیم اطرافیانمان افراد مثبت‌اندیشی باشند و از افراد منفی‌نگر دوری می‌كنیم.

وقتی كه مثبت هستیم، افراد بیشتری جذب‌مان می‌شوند و برعكس مردم از كسانی كه افكار منفی پخش می‌كنند، گریزانند. افكار، حرف‌ها و نگرش منفی، رفتارها و حالات منفی را شكل می‌دهند. وقتی كه ذهن منفی باشد، مواد سمی وارد خون شده و شادی‌ها كمتر و حالت منفی بودن تشدید می‌شود و از همین‌جا شكست، ناكامی و ناامیدی آغاز می‌گردد.

نتایج افكار مثبت و خوش‌بینانه

 افزایش میزان سلامت و در صورت بیماری كمك به روند بهبودی، تسهیل دوران بارداری در زنان باردار، پیدا كردن راه‌حل‌های بهتر در هنگام سختی‌ها، كاهش استرس، كاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی، كاهش ابتلا به سرماخوردگی، رسیدن به آرامش ذهنی بیشتر و رهایی از تنش‌ها و افكار نگران‌كننده.

آموزش‌های عملی

برای آنكه ذهن و فكر را به سمت یقین و مثبت‌اندیشی سوق دهیم، نیاز به آموزش درونی داریم. افكار و عقاید یكشبه تغییر نمی‌كنند. راجع به این موضوع مطالعه كنید، به مزایای آن بیندیشید و تا می‌توانید آن را تمرین كنید. نیروی فكر، نیروی بسیار قدرتمندی است كه همواره زندگی ما را شكل می‌دهد.

این شكل‌دهی معمولا به طور غیرهوشیارانه اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند طی یك فرایند كاملا هوشیارانه نیز به وجود آید. اگر این مسأله به نظرتان عجیب و باور نكردنی است، می‌توانید یك بار امتحانش كنید. مطمئنا چیزی را از دست نخواهید داد. به حرف‌هایی كه ممكن است دیگران راجع به شما بگویند، هیچ توجهی نكنید. همواره موقعیت‌های مورد علاقه و مفید را برای خود مجسم كنید. در دیالوگ‌هایی كه با خود درونی‌تان دارید، از حرف‌های مثبت استفاده كنید.

كمی بیشتر از قبل لبخند بزنید، زیرا این مسأله كمك می‌كند تا مثبت‌تر فكر كنید. هرگونه احساس منفی تنبلی، سستی و میلی كه باعث متوقف شدن شما می‌شود، باید نادیده گرفته شود. وقتی كه یك فكر منفی وارد ذهن شما می‌شود، باید از آن آگاه باشید و تلاش كنید تا یك فكر مثبت و مفید را جایگزین آن نمایید.

فكر منفی بار دیگر تلاش می‌كند تا وارد ذهن شما شود و شما باید مجددا همان كار قبلی را تكرار كنید. گویی دو تصویر در مقابل شما وجود دارد و شما باید یكی از آنها را انتخاب و از دیگری صرف‌نظر كنید. اصرار و سماجت شما نهایتا به ذهن‌تان می‌آموزد كه مثبت فكر كند و از افكار منفی بپرهیزد.

هر چقدر مقاومت درونی‌تان بیشتر شود، به هیچ‌وجه تسلیم نشوید و فقط به چیزهای خوب، شاد و مفید در ذهن‌تان بیندیشید. مهم نیست كه در حال حاضر شرایط شما چگونه است. مثبت بیندیشید و فقط توقع موقعیت‌ها و نتایج دلخواه خود را داشته باشید؛ به زودی شرایط‌تان نیز مطابق با افكار‌تان تغییر می‌كند. شاید این مسأله كمی زمان‌بر باشد اما این اتفاق حتما روزی برای شما پیش خواهد آمد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- فكر مثبت- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خوش بینی، فكر مثبت، نگرش ذهنی، پیشرفت و موفقیت، نگرش منفی، نتایج افکار مثبت، مثبت‌اندیشی تعداد بازديد: 803 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز