Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:44

14
دی
عواطف زنانه و انرژی گفتار

عواطف زنانه و انرژی گفتار

خوب سخن گفتن را می‌توان آموخت و با تمرین و تلاش به مهارت رسید. زنان به دلیل لطافت‌های روحی، استعداد بیشتری در این خصوص دارند

انسی نوش‌آبادی

 

 

خوب سخن گفتن را می‌توان آموخت و با تمرین و تلاش به مهارت رسید. زنان به دلیل لطافت‌های روحی، استعداد بیشتری در این خصوص دارند؛ فقط کافی است قواعد را بیاموزند و باور کنند. قاعده اصلی، ترک کلمات منفی است. در استفاده از کلمات مثبت نیز سلیقه و صداقت لازم است. قبل از خلق هر کلمه باید اندیشید و بعد از بیان نیز مسؤولیت آن را برعهده گرفت. به هرحال باید سخن گفت و چیزی را آفرید تا ارتباطی برقرار و یا محکم شود. عشق و محبت بین زن و شوهر از مهم‌ترین روابطی است که تحت تاثیر کلام آن دو قرار دارد. باید با سخن خوب، پیوندهای خوب برقرار کرد.

سکوت هم خوب است، اما بیشترین تاثیر آن در فرار از موقعیت‌هایی است که کلام منفی می‌طلبد یا موقعیت‌هایی که کلام مثبت بی‌تاثیر است. بنابراین به قول «ولتر»، سخنران بزرگ: «حرف بزنید، سخن بگویید و یقین داشته باشید اثری از آن خواهد ماند.» اگر زنان هم مانند مردان کم‌حرف باشند، باید فاتحه محبت‌های خانوادگی را خواند و سر مسائل زناشویی هم معامله کرد. سخن گفتن با احترام و محبت، از موضع سخاوت و بزرگی، احساس خوشایندی بین همسران ایجاد کرده و دوستی‌ها را افزایش می‌دهد.

شوخی‌هایی که حاوی کلمات منفی هستند، فقط در صورتی مجازند که اثر مثبت آنها مورد اطمینان باشد؛ هر چند همان‌ها هم وقتی در آینده ارزیابی شوند، ممکن است منفی و زشت تلقی گردند. پس هر چه از نیروی احترام و محبت در صحبت کردن استفاده شود، محبوبیت بیشتر خواهد شد. 

تعریف و تحسین یکی از ابزارهای خوب سخن گفتن است. تعریف از توانایی‌ها و موفقیت‌های دیگران به آنها می‌فهماند که ما به قضاوت درستی از شخصیت ایشان دست یافته‌ایم و ارزش‌شان را درک کرده‌ایم. لذا علاوه بر حس اعتماد و آرامشی که ایجاد می‌کند، موجب برقراری روابط حسنه نیز می‌گردد. البته تعریف باید صادقانه، به اندازه و بدون هیچ چشمداشتی باشد.

در حدیثی ازحضرت علی- علیه‌السلام- آمده است:  الثَّنَاءُ بِأَكْثَرَ مِنَ الِاسْتِحْقَاقِ مَلَقٌ وَ التَّقْصِیرُ عَنِ الِاسْتِحْقَاقِ عِی أَوْ حَسَد: تحسین و تمجید بیش از حد استحقاق دیگران، تملق و چاپلوسی است و کمتر از حدی که شایسته آن است، از عجز یا حسادت ناشی می‌شود. تحسین، کلام مثبت است و انرژی مثبت دارد و روی هرکسی تاثیر خوب خواهد داشت؛ اما مردها گاهی به خاطر رفتارهای مردانه و حفظ غرورشان، زنان را در مورد خود به اشتباه می‌اندازند و آنها گمان می‌کنند مردها، نیازی به تعریف و تحسین ندارند و به این چیزها اهمیت نمی‌دهند. حقیقت این است که مردها حتی آنجا که برعکس جلوه می‌دهند، باز هم ارزش زیادی برای تحسین از سوی همسرشان قائلند.

دکتر جان گری، نیاز به تحسین را یکی از نیازهای اساسی مردان می‌داند و می‌گوید: «مرد محتاج تحسین و تمجید همسرش می‌باشد. تحسین کردن مرد یعنی تایید خشنودی زن. (زنان ونوسی، مردان مریخی) «همسر شما چه یک قهرمان باشد وچه یک دستفروش ساده، نیاز دارد که او را بستایید. اگر او خودش را می‌ستاید، به این دلیل است که شما از او غفلت کرده‌اید. شما باید سلیقه به خرج بدهید و او را آن‌طور که هست ببینید وبستایید.»(مارابل مورگان، راز شادابی و نشاط در زناشویی موفق). در تعریف از مردها بهتر است ویژگی‌های مردانه، همچون، شجاعت، دلیری، مهارت‌های شغلی و... بیشتر مورد توجه قرار گیرند. هر چقدر موضوع مورد تعریف از اهمیت بیشتری برای معرف برخوردار باشد، تعریف موثرتر خواهد بود.

جملات عاشقانه بیشترین انرژی را برای خلق محبت دارند. ابراز علاقه با صداقت و صراحت و آمیخته با هیجانات درونی محبت را تا مرز عشقی می‌رساند که لذت آن قابل بیان نیست. مترلینگ می‌گوید: «زندگی وقتی لذت‌بخش است که در آن عشق‌ها و لذت‌های کوچک وجود داشته باشد. همین چیزهای کوچک است که ما را به زندگی پایبند می‌سازد.» کلمات عاشقانه به خوبی می‌تواند خالق چنین لحظه‌هایی باشد. همین عبارت ساده و کوتاه «دوستت دارم»، هرگاه در خلوت همسران و در شرایط مناسب و حالتی توأم با احساس و هیجان بیان شده، چه چهره‌ها که گلگون ساخته و چه قلب‌ها که به تپش در آورده است. 

اگر جملات عاشقانه بین زوجین وجود نداشته باشد، روابط جنسی هم جذابیتی نخواهد داشت. از امام صادق روایت است که: لا غنی بالزوجه فیما بینها وبین زوجها الموافق لها عن ثلاث خصال هن ... واظهار العشق له بالخلابه: زن در زندگی با شوهر همدلش از سه چیز بی‌نیاز نیست ... و یکی اظهار عشق با دلربایی است. در بیان جملات عاشقانه هر چند شهامت و سلیقه لازم است، اما احساس شرم، نباید مانع شود. حتی گاهی همین احساس شرم زیباست، اگر بخواهیم با همان حس ابراز علاقه کنیم. به هر حال آنچه باعث می‌شود تاثیر اینگونه جملات و عبارات عاشقانه بیشتر و عمیق‌تر گردد، علاوه بر صداقت، هیجانات و انقلاب‌های عاطفی در حین ابراز و تازگی کلام است؛ همان حالت‌های لطیفی که در دوران عقد و نامزدی زیاد خلق می‌شود و این دوران را به بهترین مقطع زندگی عاشقانه زوجین تبدیل می‌كند.

 

برچسب ها: زندگی مشترک، عشق ورزیدن، زندگی زناشویی، برخورد با همسر، برخورد با زن، صحبت کردن با زن تعداد بازديد: 1179 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز