Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 09:28

27
اردیبهشت
همراهی با نزدیكان در شرایط سخت (1)

همراهی با نزدیكان در شرایط سخت (1)

شما به عنوان كسی كه شاهد غم و اندوه یكی از نزدیكان خود هستید، می‌توانید با یك كار بسیار ساده و كوچك به او كمك كنید.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

یك پلیس وظیفه‌شناس توسط گروهی آدم‌ربا كشته شد. او چهار فرزند داشت. یك مادر كه صاحب سه فرزند بود، به قتل رسید؛ یك پدر در اثر حمله قلبی جان سپرد؛ یك هواپیما سقوط كرد؛ یك اتومبیل تصادف كرد، یك خودكشی، یك بیماری ... و در نتیجه مرگ یك پدر یا مادر جوان. ‌مرگ امری تغییرناپذیر در زندگی همه ماست، ولی ما اغلب نمی‌خواهیم از این جزء لاینفك زندگی حرفی بزنیم.

وقتی همسری تنها می‌شود و كودكی پدر یا مادرش را برای همیشه از دست می‌دهد، غم، اندوه و تنهایی زیادی را باید تحمل كند. البته این‌گونه احساسات در چنین شرایطی كاملا طبیعی است، ولی نباید فراموش كرد كسانی كه در این موقعیت‌ها قرار می‌گیرند، بیش از هر چیز نیاز به همدردی و آغوش باز اطرافیان‌شان دارند.

همه ما وقتی كه می‌شنویم پدر یا مادر جوانی از این دنیا رخت برمی‌بندد و همسر و فرزندان خود را تنها می‌گذارد، در اعماق قلب و روح‌مان احساس ناراحتی و غم می‌كنیم. با تمام وجود می‌خواهیم كاری كنیم، ولی نمی‌دانیم باید چه‌كار كنیم. گاهی اوقات سكوت می‌كنیم و حرفی نمی‌زنیم؛ مبادا حرف اشتباهی بر زبان آوریم.

شاهد غم و اندوه دیگران می‌شویم و احساس درماندگی می‌كنیم؛ چرا كه نمی‌توانیم بر قلب‌های شكسته مرهمی باشیم. مرگ یكی از والدین تا مدت‌ها سایر افراد خانواده را متاثر می‌كند. گاهی اوقات تحمل این شرایط بسیار سخت و دردناك است و نیاز به حمایت نزدیكان دارد. برای آنكه بتوانید از بار غم و اندوه نزدیكان‌تان كم كرده و به آنها كمك كنید تا اوضاع زودتر به حالت عادی بازگردد، لازم است به برخی نكات توجه داشته باشید:

آنها واقعا به چه چیزی نیاز دارند؟

شما باید درك كنید كه در این شرایط خانواده یا فرد داغدیده به چه چیزی نیاز دارد. شاید لازم باشد مدتی تنها گریه كند و یا با كسی راجع به غم و اندوهش حرف بزند. در این‌گونه مواقع آرام و صبور باشید، به حرف‌هایش خوب گوش كنید و بگذارید هرطور می‌خواهد با شما حرف بزند.

شاید یك داستان یا خاطره را چندین مرتبه تعریف كند. او با این كار كمی تخلیه می‌شود و بعد احساس راحت‌تری خواهد داشت. شما می‌توانید شنونده خوبی باشید و از این راه به او كمك كنید.

كمك بچه‌ها بسیار موثر است

وقتی كسی در سوگ همسر خود می‌نشیند، بیشترین چیزی كه او را آرام می‌كند، بودن در كنار فرزندانش است. مراقبت از بچه‌ها و رسیدگی به امور مربوط به آنها، می‌تواند فكر او را مشغول كند و كمتر فرصت غصه خوردن و زانوی غم بغل گرفتن برایش پیش آید. حتی اگر فرد داغدیده با توان و انرژی بسیار كمی این كار را انجام دهد،‌ بازهم تاثیر التیام‌بخش آن را نمی‌توان نادیده گرفت.

برایش غذا درست كنید

شما به عنوان كسی كه شاهد غم و اندوه یكی از نزدیكان خود هستید، می‌توانید با یك كار بسیار ساده و كوچك به او كمك كنید. افراد داغدار معمولا اشتهایی برای غذا خوردن ندارند و همین مسأله منجر به تحلیل انرژی و بی‌حالی و افسردگی بیشتر آنها می‌شود.

برای كمك می‌توانید غذای مورد علاقه او را تهیه كنید و كنار بشقاب غذا یك پیغام برایش بگذارید؛ مثل: «تقدیم به تو با تمام وجود» این كار او را به خوردن لااقل مقدار كمی از آن غذا ترغیب خواهد كرد...

 

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- همراهی با نزدیكان در شرایط سخت- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: افسردگی، حمله قلبی، تنهایی، احساس ناراحتی، آرامش روان، غم و اندوه تعداد بازديد: 809 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز