Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 02:57

18
تیر
چگونه در منزل سبزی بکاریم؟

چگونه در منزل سبزی بکاریم؟

بذر هر نوع سبزی مانند تره، شاهی، شنبلیله، ریحان، جعفری، گوجه‌فرنگی، فلفل رنگی، حتی کدو و بادمجان را در هر زمان و هر فصلی می‌توان در آپارتمان چه در بسترهای خاکی و چه غیرخاکی کاشت

تحریریه زندگی آنلاین : بذر هر نوع سبزی مانند تره، شاهی، شنبلیله، ریحان، جعفری، گوجه‌فرنگی، فلفل رنگی، حتی کدو و بادمجان را در هر زمان و هر فصلی می‌توان در آپارتمان چه در بسترهای خاکی و چه غیرخاکی کاشت که برای این منظور روش‌های مختلفی وجود دارد.اگر در بهترین خاک و زمین حاصلخیز بذر نامرغوب کاشته شود و همه‌ مراقبت‌های لازم نیز رعایت شود، نتیجه‌ای عاید نمی‌شود به همین دلیل باید نهایت دقت در تهیه و انتخاب بذر مرغوب و اصلاح شده صورت گیرد؛ به طوری که بذر انتخاب شده باید دارای مشخصات کامل جنس و رقم مورد نظر و عاری از آفات و بیماری‌ها و گرد و خاک و تخم علف هرزه باشد و قوه‌ نامیه بیش از ۸۰ درصد را داشته باشد.با توجه به اینکه روی پاکت‌های بسته‌بندی شده‌ بذرها، مقدار مصرف در هر متر مربع و تاریخ انقضای مصرف آن نوشته شده باید قبل از استفاده و در هنگام خرید به این دو نکته دقت شود.

بذر، خاک استاندارد، گلدان مناسب، دستکش، آبپاش کوچک، بیلچه و الک تنها ابزارهای کاشت سبزی در آپارتمان هستند.نکته مهم این است که در انتخاب بذر مناسب و خاک استاندارد از راهنمایی فروشندگان محصولات کشاورزی استفاده کنید تا به مرور زمان قدرت تشخیص آنها را به دست آورید و در واقع خودتان باغبان خبره‌ای شوید.

بیشتربخوانید:

روش هایی برای کاشت سبزی ارگانیک در خانه

 

چگونه از سلامت بذر مطمئن شویم؟

با تمام این احوال پس از خرید بذر با در نظر گرفتن کلیه‌ نکات ذکر شده باز هم برای اطمینان بیشتر از سالم بودن بذر، دو یا سه عدد بذر خریداری شده را در دستمال کاغذی یا پارچه‌ آستری قرار داده و برای دو یا سه روز دستمال را با اسپری کردن آب مرطوب نگه دارید. اگر در این مدت بذرها جوانه زدند بنابراین بذر سالم است.چنانچه در مراحل بعدی کاشت، بذرهای خریداری شده سبز نشدند، اشتباهی در کار بوده است. بدیهی است بذرهایی که در دستمال سبز نشده قابلیت کاشتن را ندارد و باید بذر مرغوبی جایگزین آن شود.در صورت سالم بودن بذر آنها را یک تا چند روز با توجه به نوع بذر در داخل آبی که هوای کافی وارد آن شود خیس کنید تا پوسته‌ آن کمی نرم شود.

قدم اول در کاشت سبزی انتخاب بذر مناسب و استاندارد است؛‌ بذر اصلاح‌شده‌ای که روی پایه مادری رسیده باشد. بذرهای خریداری شده را با توجه به بزرگی، کوچکی و نیز ضخامت پوست آن به مدت دو تا چهار ساعت در آب قرار داده تا کمی پوست آن نرم شود؛ به عنوان مثال بذر شاهی و جعفری به مدت دو ساعت و باقلا و لوبیا به مدت چهار ساعت باید در آب برای آماده شدن جهت کاشت قرار گیرند.

 

کاشت سبزی در باغچه چگونه است؟

حدود یک یا دو متر مربع از فضای باغچه داخل حیاط را برای این کار در نظر گرفته و با بلوک سیمانی یا سنگ یا قلوه سنگ یا آجر محدوده‌ آن را مشخص و پس از شخم آن قسمت، با بیل کاملا خاک این قسمت را پشت و رو و کلوخ‌ها را با پشت بیل خرد و با شن‌کش سطح خاک را کاملا صاف و تراز کنید تا آبیاری پس از رشد بذرها به آسانی انجام گیرد.آن وقت بذرهای خیس کرده و مورد نظر را به‌طور یکنواخت روی خاک بپاشید و به اندازه‌ دو برابر قطر بذر روی آن را با خاک برگ الک کرده بپوشانید و با سر آبپاشی که آب را کاملا پودر می‌کند آن را آبیاری کنید.چنانچه این بستر با شلنگ و اصطلاحا به‌طور "شره" آبیاری شود بذرهای کاشته شده، در اثر فشار آب بیشتر از حد معمول در داخل خاک پایین رفته و جوانه‌ی بذرها قادر نخواهند بود سر از خاک بیرون آورند و تمام زحمت‌های بی‌نتیجه خواهد ماند.

سه عامل مهم حرارت، رطوبت و هوای مساعد موجب سبز شدن بذرها می‌شوند. به همین دلیل برای کشت در منزل حتی‌الامکان از کاشت ردیفی استفاده کنید تا عملیات زراعی نظیر وجین، سمپاشی، کنترل علف‌های هرز و چیدن محصول آسان‌تر و راحت‌تر انجام شود.

بیشتر بخوانید:

راهکارهایی ساده برای تمیز کردن گل و گیاهان آپارتمانی

 

 

 

 

کاشت سبزی در گلدان چگونه است؟

هنگام کاشت بذر در گلدان یا فلاورباکس و یا یک جعبه‌ چوبی نیز باید به نکاتی توجه کرد. به این گونه، از گلدان‌هایی که به شکل مکعب مستطیل هستند و با عمق کمتری ساخته می‌شوند استفاده می شود چرا که بسیار مناسب‌تر و راحت‌تر برای کاشتن بذر در خانه است.در این روش نیز ابتدا بذرها را روز قبل از کاشت در آب ولرم ریخته و بین هشت ساعت تا سه روز مجازیم آنها را در آب نگه داریم تا متورم شوند. سپس خاک مناسبی را انتخاب و الک کرده و به ارتفاع حداقل 15 سانتی‌متر در یک گلدان که زهکش داشته باشد می‌ریزیم. بذرها را از آب خارج و به روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی منتقل می‌کنیم تا نم آنها گرفته شود. سطح خاک را می‌کوبیم و صاف می‌کنیم و بذرها را به صورت فاصله‌دار روی سطح خاک می‌پاشیم و روی بذرها را با کمی خاک می‌پوشانیم.

نکته قابل توجه این است که اگر سایز بذر دو میلی‌متر باشد، حداکثر دو میلی‌متر باید روی آن با خاک پوشانده شود. در مرحله بعد، سطح مقطع گلدان را با یک برگ روزنامه پوشانده تا بذرها دقیقا زیر روزنامه قرار بگیرند و با یک آبپاش کوچک و روزانه دو تا چهار بار روی روزنامه آب ریخته تا سطح آن کاملا خیس شود و گلدان را دو تا پنج روز در گرم‌ترین جای ممکن قرار دهید.

 

میزان دمای سبزی چقدر باشد؟

می‌توان گلدان آماده شده را دور از نور و در جای تاریک نگه داشت تا سبزی‌ها دو تا سه میلی‌متر رشد کنند و روزنامه آرام‌آرام بالا آید. ایده‌آل‌ترین درجه حرارت برای کاشت بذر سبزی، به‌طور اعم و کلی بین ۸ تا ۱۶ درجه‌ی سانتیگراد است ولی در بذرپاشی تاریخ تقویم ملاک عمل نیست.

 بیشتر بخوانید:

آموزش کاشت زنجبیل در گلدان

آموزش پیوند زدن کاکتوس در منزل

 

 

 

 

وجود زغال در گلدان سد بیمار شدن سبزی خانگی

هر چه نور بیشتری به سبزی‌ها برسد بهتر است اما اگر چنین فضایی در آپارتمان وجود نداشت، می‌توان از لامپ‌های فلورسنت استفاده کرد. بعد از الک کردن خاک، مقداری زغال در خاک بریزید تا وجود کربن مانع از بیمار شدن گیاه شود.

 

تفاله خشک‌شده چای، پودر استخوان و خاکستر چوب کودهای ارگانیک سبزی خانگی

تفاله خشک‌شده چای، پودر استخوان و خاکستر چوب هم جزو کودهای ارگانیک محسوب می‌شودبعد از گذشت حدود دو هفته به گیاه کود داده و ترجیحا از کود طبیعی استفاده شود اما اگر این کود در دسترس نبود، سراغ کودهای شیمیایی استاندارد بروید.اگر تمام این مراحل به درستی انجام شود بعد از گذشت حدود دو هفته سبزی‌ها آماده خوردن می‌شوند.

 

مخلوط آب و الکل سم مورد نیاز سبزی خانگی

برای جلوگیری از آفت زدن گیاهان هر از چند گاهی باید مقداری آب را با الکل مخلوط کرده و به جای سم، روی سبزی‌ها پاشید. حتی اگر این سبزی‌های ما مورد حمله شته‌ها هم قرار گرفته باشند با این کار، آنها از بین می‌روند. از طرف دیگر، چون طی مراحل رشد از هیچ سمی هم استفاده نشده است، سبزیجات کاملا ارگانیک (طبیعی) هستند.

البته راه‌های زیادی برای پیشگیری از آفت‌زدگی گیاهان وجود دارد؛ مثلا می‌توان یک گلدان گیاه جعفری یا همیشه‌بهار را کنار گلدان سبزیجات گذاشت چراکه با این روش تا 60 درصد از بیمار شدن گیاه و حمله شته‌ها کاسته می‌شود. حتی پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که موزیک هم می‌تواند تاثیر بسزایی بر سلامت گیاهان و جلوگیری از برخی آفت‌های آنها داشته باشد.

 بیشتر بخوانید:

در بهار چه گل و گیاهانی بکاریم؟

آموزش پیوند زدن کاکتوس در منزل

روش های کاشت و نگهداری از آناناس در منزل

 

 

 

 

شرایط قطعه زمین یا جعبه و گلدان انتخابی برای سبزی‌کاری

خاک آن نباید سخت و کاملا رسی باشد که آب در آن جمع شود و نه خیلی هم ماسه‌ای و که آب به سرعت در آن فرو رود یا از زیر جعبه یا گلدان بلافاصله خارج شود.خاکی برای سبزی‌کاری مناسب است که در آن نشای گل به خوبی عمل می‌آید، در این خاک سبزی هم به خوبی رشد می‌کند.خاک باغچه‌هایی که هر ساله کشت می‌شوند و معمولا سیاه رنگ هستند، بهترین خاک برای کشت سبزی هستند.

خاک آوار که مخلوطی از کود حیوانی پوسیده و خاک برگ است، خاک مناسبی است که حدود دو بیل کود حیوانی پوسیده نیز برای یک متر مربع این ترکیب کفایت می کند. پس از سبز شدن بذرها، پاشیدن یک لایه کود حیوانی پوسیده و پودر شده روی خاک یا دادن کود شیمیایی مناسب است.

برچسب ها: سبزیجات، گل و گیاه، کاشت سبزیجات، کاشت سبزی، گل و گیاه آپارتمانی، خاک تعداد بازديد: 65 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز