Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 13:46

4
تیر
راهکارهای نگهداری از گیاه بنجامین

راهکارهای نگهداری از گیاه بنجامین

گیاه بنجامین از خانواده موراسه و بومی جنوب، جنوب شرقی و جنگلهای استوایی آسیا به ویژه هندوستان و استرالیا است. این درختچه زیبا دارای برگ‌های چرمی، بیضی شکل و نوک تیز است

به قلم : میلاد نشاطی ؛ کارشناس اقتصاد کشاورزی

 

تحریریه زندگی آنلاین : گیاه بنجامین از خانواده موراسه و بومی جنوب، جنوب شرقی و جنگلهای استوایی آسیا به ویژه هندوستان و استرالیا است. این درختچه زیبا دارای برگ‌های چرمی، بیضی شکل و نوک تیز است و شاخه‌ها خاصیت ارتجاعی و آویزان دارند. برگ‌ها هنگام رویش در جواني به رنگ سبز روشن هستند و به مرور زمان به رنگ سبز تيره در مي‌آيند. نگهداری بنجامین ابلق در آپارتمان نیازمند نور نسبتاً زیادی است تا برگها رنگ زیبای خود را از دست ندهند.

جالب است بدانید بنجامین در محیط باز تا ارتفاع ۵ متر هم می‌رسد اما در آپارتمان ارتفاع کمتری دارد. ارتفاع این درختچه زیبا و تنه چوبی و پیچ خورده آن، موجب می‌شود که برای دکوراسیون‌های مدرن ادارات، شرکت‌ها و خانه‌های مسکونی بسیار مناسب باشد. اين درختچه زيبا سالها عمر مي‌کند و براي نگهداري در آپارتمان و پاسيو کاملاً مناسب است.

با توجه به نتایج  تحقیقات انجام شده در پژوهش هوای پاک ناسا، بعضی از گیاهان دارای قدرت سم زدایی از هوای اتاق هستند. یکی از این گیاهان منحصر به فرد درختچه زیبای فیکوس بنجامین است که در ردیف‌های بالای لیست خودنمایی می‌کند.

علاوه بر قدرت پاکسازی هوا، گل بنجامین از درختچه‌های محبوب در نظریه فنگ شویی نیز محسوب می‌شود، این نظریه عقیده دارد که گیاهان با جذب انرژی مثبت موجود در کائنات، سعادت و خوش اقبالی را به ما هدیه می‌دهند و وجود آنها برای داشتن یک فضای پر انرژی در خانه و محیط کار ضروری است. بنابر این درخت بنجامین به دلیل جذب انرژی‌های مثبت و قدرت بالا در تصفیه هوا گزینه مناسبی برای ادارات، شرکت‌ها و فضای آپارتمان نشینی است.

بیشتربخوانید:

روش های نگهداری از زاموفیلیا در منزل

 

رطوبت

بنجامین گیاه رطوبت دوستی است و در صورتی که رطوبت آن کم باشد دچار ریزش برگ، خشکی و شکنندگی برگها و بیحال شدن ساقه‌ها می‌شود. جهت تأمین رطوبت درخت بنجامین می‌توانید یک ظرف آب در نزدیکی آن قرار دهید تا با تبخیر سطحی آب، رطوبت گیاه تأمین شود. بهترین روش برای تأمین رطوبت بنجامین استفاده از روش جزیره است. در این روش باید زیر گلدانی گیاه را پر از آب و سنگ کنید و آن را زیر گلدان قرار دهید به طوری که انتهای گلدان با آب در تماس نباشد و روی سنگها قرار بگیرد.

همچنین می‌توانید هفته‌ای دو بار آب را بر روی برگ‌های گیاه اسپری کنید. مقدار آب اسپری شده نباید زیاد یاشد و در حد نشستن شبنم بر روی برگ‌ها کافی است. غبار پاشی روزانه در صبح و عصر از ریزش برگها جلوگیری می‌کند اما در صورت ظاهر شدن لکه‌های قهوه‌ای روی برگ، غبارپاشی را متوقف کنید.

 

آبیاری مناسب

برای آبیاری گیاه بنجامین، از آب جوشیده یا بدون املاح استفاده کنید، آب را از قبل در جایی ساکن قرار دهید تا کلر آن از بین برود. رعایت نکات زیر برای آبیاری بنجامین ضروریست:

بیشتربخوانید:

روش های نگهداری و تکثیر گیاه حسن یوسف

 

 

 

 

استفاده از آب ولرم برای گیاه مطلوب‌تر است.

اجازه دهید رویه خاک خشک شود سپس اقدام به آبیاری کنید. برای پی بردن به خشکی خاک لازم است انگشت خود را تا بند اول داخل خاک فرو برده و در صورت خشک بودن خاک، اقدام به آبیاری کنید.

 

آب سرد برای این گیاه مضر است.

در فصول گرم تعداد دفعات آبیاری را بیشتر کنید و در روزهای سرد آن را کاهش دهید

 

دما مناسب

گیاه بنجامین در دمای ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. توجه داشته باشید که این گیاه به سرمای بیش از حد حساس است. بنابراین از قرار دادن آن در نزدیکی پنجره‌های دارای درز و یا وسایل سرمایشی خودداری کنید. شوک تغییرات دمایی ناگهانی نیز برای بنجامین مضر است و سبب ریزش برگهای آن می‌شود.

 

خاک مناسب

خاک سبک با زهکشی بالا برای این گیاه مناسب است تا آب اضافی را از خود عبور دهد و در عین حال با دارا بودن پرلیت یا پوکه، رطوبت خاک را حفظ کند. بهترین خاک برای گیاه بنجامین خاک و کود آماده و یا کمپوست است.

 بیشتر بخوانید:

فوت و فن‌ نگهداری از کاکتوس

سانسوریا؛ مناسب ترین گیاه آپارتمانی

15گل سایه‌دوست را بشناسید

 

 

 

تمیزکردن برگ‌ها

زیبایی گیاهان به برگهای خوشرنگ آن‌هاست. علاوه بر زیبایی، گیاهان از طریق روزنه‌های روی برگها تنفس می‌کنند و در صورتی که این روزنه‌ها توسط گرد و غبار پوشانده شوند، تنفس گیاه به مشکل می‌خورد. بنابراین بهتر است که هر چند وقت یکبار برگهای گیاه را به آرامی با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. دقت داشته باشید که به هیچ عنوان از براق کننده‌های شیمیایی برای تمیز کردن برگ‌های گیاه بنجامین استفاده نکنید چرا که باعث ریزش برگ‌ها می‌شود. بهترین روش برای تمیز و براق کردن برگ گیاهان، استفاده از محلول رقیق چند قطره شیر در یک لیتر آب است.

 

پکوددهی

بنجامین به کوددهی زیادی نیاز ندارد اما برای رشد بهتر و بیشتر گیاه می‌توانید در فصول رشد آن را تقویت کنید. برای کود دهی گیاه بهتر است هر ۳ هفته یکبار از کود مخصوص بنجامین و یا کود مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

 

برچسب ها: گیاهان آپارتمانی، گل و گیاه، سم زدایی بدن، آبیاری گل و گیاه، بنجامین تعداد بازديد: 89 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز