Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:57

24
اسفند
جاده‌های پرخطر نوروزی را بشناسید

جاده‌های پرخطر نوروزی را بشناسید

آمار‌های تصادفات منجر به فوت نشان می‌دهد برخی از جاده‌های کشور نسبت به سایر آن‌ها بسیار پرخطرند.

به گزارش خراسان - با توجه به نزدیک شدن تعطیلات نوروزی اگر قصد سفر دارید و می‌خواهید با خودروی شخصی خودتان یا اطرافیان تان به سفر بروید حتما این گزارش ما را بخوانید. حتی شما که راننده نیستید هم این گزارش را از دست ندهید تا شاید توصیه‌های ما باعث شود در مواقع خطر به راننده هشدار‌های لازم را بدهید، چون در این گزارش سعی داریم استان‌ها و شهر‌های پرخطری را که آمار تصادف‌های آن بالاست، به شما معرفی کنیم تا هنگام رانندگی در این مناطق احتیاط بیشتری داشته باشید، همچنین از مهم‌ترین دلایل تصادف‌ها نوشته ایم که با رعایت آن‌ها احتمال تصادف را کاهش می‌دهید و سفر لذت بخش تری را تجربه خواهید کرد. پس با ما همراه باشید.

آمار وحشتناک مرگ و میر جاده‌ای در نوروز

متاسفانه هر سال در ایام تعطیلات نوروز شاهد تصادفات زیادی هستیم که منجر به فوت یا آسیب دیدگی شدید برخی هموطنان مان می‌شود. پزشکی قانونی اعلام کرده است که در نوروز سال ۱۴۰۰، هزار و ۸۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند در حالی که این رقم در نوروز سال قبل۵۳۴ نفر بود و این یعنی رشد ۹۲.۶ درصدی کشته‌های تصادفات. این در حالی است که سال گذشته به دلیل شیوع کرونا محدودیت‌هایی برای سفر در نظر گرفته شده بود، اما امسال با توجه به لغو کامل محدودیت‌های سفر در تعطیلات نوروز پیش رو و داشتن تنها شرط سفر یعنی گواهی تأیید تزریق واکسن، پیش بینی می‌شود در ایام نوروز ۱۴۰۱ با حجم قابل توجهی از سفر‌ها در مقایسه با دو سال گذشته مواجه باشیم.

دو سالی که به دلیل اعمال محدودیت‌ها به ویژه در نوروز ۱۳۹۹، با کاهش قابل توجه آمار تصادفات و تلفات ناشی از آن مواجه بودیم. با این وصف به طور قطع در نوروز پیش رو که محدودیت‌های کرونایی سفر به حداقل ممکن رسیده است، تنها رعایت قوانین و مقررات رانندگی، حرکت با سرعت مطمئنه و توجه به نکات ایمنی می‌تواند از رشد فزاینده تصادفات و آمار قربانیان و مصدومان ناشی از آن جلوگیری کند.

آمار مرگ و میر‌های جاده‌ای

جاده‌های ایران در ردیف مرگبارترین جاده‌های جهان قرار دارد. بررسی برخی داده‌های آماری نشان می‌دهد ایران در جایگاه هفتمین کشور با میزان مرگ و میر جاده‌ای بالا در قاره آسیا قرار گرفته و در قیاس با امن‌ترین کشور‌های جهان از نظر میزان حوادث جاده‌ای، گاه سالانه تا ۱۰ برابر موارد مرگ و میر بیشتری در این زمینه به ثبت می‌رساند. آمار‌های سال ۱۴۰۰ هنوز منتشر نشده، اما در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۵ هزار و ۳۹۶ فوت ناشی از تصادف رانندگی در سازمان پزشکی قانونی به ثبت رسیده است. البته در دهه اخیر سال ۹۹ کمترین آمار فوتی و سال ۹۰ با ۲۰ هزار و ۶۸ کشته بیشترین آمار فوتی به دلیل تصادفات را داشته است. آمار تصادفات منجر به جرح هم نشان می‌دهد سال ۹۹ با ۲۷۶ هزار و ۷۷۱ مجروح در تصادفات کمترین و سال ۹۷ با ۳۶۷ هزار و ۴۵۱ نفر بیشترین مجروح در تصادفات را داشته است.

پرتصادف‌ترین استان‌ها

چند روز پیش وزیر بهداشت اعلام کرد که مازندران رتبه اول تصادفات کشور را دارد که شاید مهم‌ترین دلیلش این باشد که این استان به خاطر طبیعت زیبا و داشتن ساحل از مهم‌ترین مقاصد گردشگری مردم است. با این حال با نگاهی به جدول فوت ناشی از تصادف سال ۹۹ که پزشکی قانونی منتشر کرده می‌بینیم که فارس با ۱۲۴۱ فوتی در صدر استان‌های حادثه خیز رانندگی قرار دارد. بعد از فارس، تهران با ۱۲۱۰ فوتی، سیستان و بلوچستان با ۱۰۰۵ فوتی، اصفهان با ۹۹۱ فوتی، کرمان با ۹۸۴ فوتی، خراسان رضوی با ۹۳۱ فوتی و خوزستان با ۸۶۳ فوتی قرار دارند.

عمده‌ترین دلایل تصادفات

به طور کلی هر تصادفی که صورت می‌گیرد بر اثر چهار عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط است و هر کدام نقشی در میزان تصادف و شدت آن دارد. هرچند دولت و خودروساز‌ها موظف هستند جاده و وسیله نقلیه ایمن در اختیار مردم قرار دهند تا تصادفات کاهش پیدا کند و شاهد صحنه‌هایی مانند تصادف زنجیره‌ای جاده بهبهان – رامهرمز نباشیم که ۵۹ خودرو با هم تصادف کردند و کیسه‌های هوا باز نشد و جان ۵ نفر از هموطنان مان را گرفت. با این حال یکی دیگر از عوامل مهم تصادفات جاده‌ای انسان‌ها هستند که بر اساس مطالعات دانشگاه تهران ۵۷ درصد از تصادفات به دلیل سهل انگاری همین عامل اتفاق می‌افتد. مطالعات انجام شده در کشورمان نشان می‌دهد عوامل عمده تصادف، بی توجهی به جلو، رعایت نکردن حق تقدم، رعایت نکردن فاصله طولی، سبقت و سرعت غیرمجاز است که دو مورد آخر بیشترین سهم را در تصادفات منجر به فوت داشته است.

بخوابید تا نمیرید

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا علت وقوع ۸۲ درصد از تصادفات جاده‌ای را ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از خستگی، خواب آلودگی، اصرار به رانندگی‌های طولانی مدت و بدون توقف اعلام کرد. معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک راهور هم در گفتگو با ایسنا، توصیه‌ها و هشدار‌هایی درباره همین موضوع ارائه کرد و گفت: «خواب آلودگی به خصوص در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها بسیار حادثه ساز می‌شود. گاهی رانندگان با این تصور که به زودی به مقصد خواهند رسید از استراحت سر باز می‌زنند و این مسئله سبب می‌شود تا در نزدیکی مقصد خواب بر آنان غلبه کند».

این توصیه‌ها را جدی بگیرید

اگر راننده خودرویی هستید که قصد سفر با آن را دارید حتما قبل از سفر از سالم بودن خودروی خود مطمئن شوید و قوانین راهنمایی و رانندگی را به خوبی رعایت کنید تا سفر خوبی داشته باشید. این نکته را همیشه مدنظر داشته باشید که افراد دیگری که تصادف کرده اند هم به هیچ عنوان گمان نمی‌کردند که یک لحظه خواب آلودگی، سرعت یا سبقت غیر مجازشان منجر به تصادف و خدای نکرده فوت عزیزی می‌شود پس همیشه مراقب باشید.

اگر راننده خودرو نیستید و از افراد حاضر در خودرو هستید حواستان باشد که توصیه‌های شما برای رعایت سرعت و استراحت به موقع راننده می‌تواند از وقوع یک تصادف جلوگیری کند. در ضمن همیشه در طول مسیر از بسته بودن کمربند ایمنی خود و دیگر سرنشینان خودرو مطمئن شوید و همچنین بعد از مقداری رانندگی از راننده بخواهید در مکان امنی بایستد تا هم بتواند گلویی تازه کند و هم استراحتی داشته باشد تا سفر ایمن تری داشته باشید.

برچسب ها: مسافرت، سفر، عید نوروز، سفرهای نوروزی، تصادف تعداد بازديد: 123 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز