Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 19:18

30
مرداد
تفريح درمانی برای بهبود کيفيت زندگی

تفريح درمانی برای بهبود کيفيت زندگی

افزايش سن در بازنشسته‌ها با افت كيفيت زندگي و از دست دادن عزت‌نفس همراه است. تفریح درمانی یکی از انواع خدمات توانبخشی محسوب می‌شود که با هدف دستیابی به مهارت‌های اجتماعی در افراد صورت می‌پذیرد.

تحریریه زندگی آنلاین : افزايش سن در بازنشسته‌ها با افت كيفيت زندگي و از دست دادن عزت‌نفس همراه است. تفریح درمانی یکی از انواع خدمات توانبخشی محسوب می‌شود که با هدف دستیابی به مهارت‌های اجتماعی در افراد صورت می‌پذیرد.درحالی‌که بازنشسته‌ها وقت آزاد زیادی دارند و اگر بتوانند بخشی از زمان خود را به تفریح اختصاص دهند قطعاً سلامت روانی و جسمی‌شان تضمین خواهد شد. تفریحات در نظر گرفته شده برای فرد باید انرژی و نشاط بیشتری به او بدهد؛ بدون اینکه آزار و اذیتی به او برساند. مثلاً تفریحی مانند بازی شطرنج ممکن است برای فردی مفید و برای فرد دیگری خسته کننده و حتی مضر باشد یا اگر به فردی که بیماری ریوی یا آرتروز شدید دارد توصیه کنیم هر روز پیاده‌روی کند، در واقع نه فقط موجب آزار او شده‌ایم بلکه ممکن است سلامت جسمی او را هم به خطر اندازیم. بنابراین برای انتخاب نوع تفریح بازنشسته‌ها این شرایط باید در نظر گرفته شود.

 بیشتربخوانید:

کویرگردی تفریح مناسب دوران کرونا

 

 تفریحات بازنشسته‌ها

 امری بدیهی و طبیعی است که بازنشسته‌ها با ورود به دوره فردی دچار ضعف و نقصان‌های فیزیکی و جسمانی می‌شوند. بدین دلیل دیگر نمی‌توانند همانند گذشته به فعالیت‌های فیزیکی و جسمانی خود ادامه دهند. از این‌رو بسیاری از افرادی که به این دوره وارد شده و یا می‌شوند دارای محدودیت‌ها و احتیاط‌هایی می‌باشند. اما ازآنجایی‌که عموماً بازنشسته‌ها در این سنین دارای زمان آزاد بسیاری می‌باشند. اگرچه شاید حائز اهمیت به نظر نرسد، اما تفریحات بازنشسته‌ها یکی از مباحث مهم و به روز دنیای پژوهشگران است از این‌رو نیاز است تا خود را به انجام تفریحات مشغول کرده و به قولی سر خود را گرم کنند. عموماً برای این دوره باید بازنشسته‌ها از تفریحاتی استفاده کنند که زمینه شادی و شادابی آن‌ها را فراهم آورد و در عین ضرر و یا آسیبی بر روی اندام‌های جسمانی افراد به همراه نداشته باشد. مهم‌ترین شرایطی که در انجام تفریحات باید در نظر گرفته شود، بدین شرح است که در وهله نخست باید عضلات افراد منقیض و رها شود. این عامل باعث می‌شود تا به‌تدریج از شدت دردهای عضلانی بازوها، انگشتان دست، انگشتان پا و شانه‌ها کاسته شود. دومین مسئله که باید در نظر گرفته شود، وضعیت روحی و معنوی است. تفریحات بازنشسته‌ها بهتر است به‌گونه‌ای باشد که زمینه شادی و خوشحالی بازنشسته‌ها را فراهم آورد.  راهکارهای مختلفی برای تقویت عزت‌نفس وجود دارد ازجمله برقراری تعامل‌های اجتماعی با همسالان، ورزش، داشتن انگیزه و پرکردن اوقات فراغت و تفریح پر کردن اوقات فراغت بازنشسته‌ها با استفاده از فعالیت‌های تفریحی از جمله مطالعه كتاب و روزنامه، گشت‌وگذار در فضای سبز، تماشای فیلم و شنیدن موسیقی، تأثیر بسیار زیادی در روحیه بازنشسته‌ها دارد و احساس یكنواختی روزها را از بین می‌برد.

  بیشتربخوانید:

گردشی خاطره انگيز با رعايت اين اصول

 

 

 

 مشارکت بازنشسته‌ها در فعالیت‌های تفریحی

 از دیگر کارها، گیاه کاری و کاشت انواع گل و گیاه در صورت امکان و فضا است. نیاز نیست برای گل و گیاه‌کاری، یک فضای بزرگ در اختیار داشت. بلکه تعدادی گلدان برای این کار کفایت می‎کند. نتایج نشان داده افرادی که در زمان‌های فراغت خود به ترمیم و کاشت گل و گیاه اقدام می‌کنند، دارای روحیه شادتری در مقایسه دیگران است. تفریح درمانی مجموعه‌ای از خدمات درمانی است که با هدف حفظ و اعاده سطح عملکرد و استقلال فرد در فعالیت‌های روزمره‌ی زندگی، طراحی شده و باعث ارتقاء حس سالمی و خوب بودن و از بین بردن یا کاهش ناتوانی و محدودیت‌های فردی ناشی از یک بیماری ناتوان کننده می‌شود تفریح درمانی یکی از انواع خدمات توانبخشی و از جمله مداخلاتی به حساب می‌آید که با هدف ارتقاء راحتی و دستیابی به مهارت‌های اجتماعی در افراد از طریق استفاده‌ی هدفمند از تفریح صورت می‌پذیرد. یافته‌های برخی تحقیقات نشان داده‌اند که میزان مشارکت بازنشسته‌ها در فعالیت‌های تفریحی پایین است از این‌رو استفاده از خدمات تفریح درمانی می‌تواند در میزان مشارکت آنان مفید واقع شود.

 بیشتر بخوانید:

توصیه های بهداشتی برای رفتن به استخر در فصل تابستان

 

 

برچسب ها: سالمندان، سفر، تفریح تعداد بازديد: 324 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز