Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:00

10
فروردین
انتقال هوایی ویروس کرونا واقعیت دارد؟

انتقال هوایی ویروس کرونا واقعیت دارد؟

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اما و اگر انتقال هوایی ویروس کرونا براساس شواهد علمی توضیح داد.

احمد حقدوست رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بررسی شایعات پیرامون ویروس کرونا پرداخت.

حقدوست با اشاره به اینکه ماهیت ویروس به گونه‌ای است که امکان انتقال هوایی را بسیار اندک می‌کند، گفت: آزمایش‌ها حتی یک مورد انتقال هوایی را نشان نداده است.

این اپیدمیولوژیست بیماری‌های عفونی با بیان اینکه انتقال هوایی ویروس کرونا چیزی بیش از یک شایعه نیست، بیان کرد: فضای بیمارستانی و اتاق بیماران کوویدی باید ایزوله باشد و مراقبین و پزشکان باید با استاندارد‌های خاص وارد اتاق‌های این گونه افراد شود، اما هنوز شواهدی دال بر وجود ویروس در هوا وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

توصیه‌های ایمنی برای مقابله با کرونا

حقدوست با اشاره به اینکه برخی با استفاده از ماسک، از نظر روانی احساس امنیت می‌کنند، افزود: از نظر روانی عده‌ای به دلیل وابستگی به ماسک احساس آرامش پیدا می‌کنند لذا اگر کسی فکر می‌کند که از این طریق در آرامش است توصیه می‌کنیم تا استفاده کند.

ماسک‌های معمولی تاثیری در پیشگیری ندارد

او با اشاره به اینکه مردم می‌توانند ماسک‌های پارچه‌ای را در خانه درست کنند و روزانه بشویند، گفت: از نظر پزشکی ماسک‌های معمولی تاثیری در پیشگیری ندارد، اما اگر فرد آلوده باشد می‌تواند برای کاهش آلودگی از ماسک استفاده کند.

حقدوست با اشاره به اینکه ویروس میزبان اصلی دارد و درباره کرونا این میزبان خفاش است، اظهار کرد: ویروس در بین خفاش‌ها منتقل می‌شد و شاید در موارد اندک از حیوانات به انسان ویروس منتقل شد، به هر حال اکنون میزبان اصلی، انسان است و در موارد نادری هم ویروس در سگ و حتی گربه مشاهده شد.

این اپیدمیولوژیست بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه ویروس کووید ۱۹ در قطرات نسبتاً درشتی از طریق عطسه و سرفه انسان به بیرون پرتاب می‌شود، تصریح کرد: افراد باید فاصله یک متری خود را حفظ کنند و مرتب به شستشوی دست‌ها بپردازند.

حقدوست بیان کرد: در اینکه گیاهانی همچون زنجبیل، دارچین و آویشن در درمان این بیماری موثر است یا نه، نیاز به تحقیقات علمی داریم لذا باید این موضوع مورد مطالعه قرار بگیرد تا تفاوت آماری مشاهده شود، بنده شخصا چیزی در این موارد ندیدم که بخواهد موثر باشد یا اینکه نباشد.

مصرف الکل آسیب بیشتری از بیماری کرونا دارد

او با اشاره به اینکه متاسفانه باور اشتباهی را در برخی از استان‌های کشور در مصرف الکل دیده ایم، گفت: متاسفانه مصرف الکل آسیب بیشتری از خود بیماری کرونا دارد لذا باید این باور غلط را کنار گذاشت؛ مصرف نابه جای الکل نمی‌تواند ویروس را در بدن افراد نابود کند.

بیشتر بخوانید:

ویروس کرونا : ذره‌ای در قامت هیولا!

حقدوست با اشاره به اینکه وضعیت ما از بسیاری از کشور‌های اروپایی بهتر است و به لطف خداوند و با همت گروه‌های دانش بنیان کیت تشخیص بیماری افزایش یافته است، افزود: در ابتدا برای بیماران سبک و سرپایی از تست تشخیص استفاده نمی‌کردیم، اما با طرح غربالگری که آغاز شده است بیماران سرپایی اگر نیاز پیدا کنند به مراکز ۱۶ ساعت ارجاع داده می‌شود از آنها تست به عمل می‌آید.

این اپیدمیولوژیست بیماری‌های عفونی  یادآوری کرد: به مردم توصیه می‌کنیم تا کمترین تماس را برقرار کنند، وزارت بهداشت در کنترل بیماری توانسته به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند هرچند هنوز مشخصات ویروس را نمی‌شناسیم اما مردم باید دستورالعمل‌های وزارت بهداشت را برای حفظ سلامتی خود رعایت کنند.

فعالیت بیش از ۸۰ آزمایشگاه تشخیص کرونا را در کشور

تبرایی رئیس انجمن علمی ویروس شناسی در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه مباحث متعددی درباره منشاء ویروس کرونا مطرح است، گفت: درباره هیچ یک از آن‌ها نمی‌توان با قطعیت نظر داد.

او با اشاره به اینکه مردم باید موازین بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم از دست این ویروس نجات پیدا کنیم، افزود: وزارت بهداشت در اولین اقدام به توسعه آزمایشگاه تخصصی پرداخت که اکنون بیش از ۸۰ آزمایشگاه تشخیص کرونا را در کشور داریم.

بیشتر بخوانید:

غذا، تغذیه و کرونا ویروس

تبرایی گفت: هنوز زود است که بخواهیم بگوییم که منشاء ویروس حیوانی است به طوری که فرضیات متعددی در این باره وجود دارد و هنوز اطلاعات کافی نیست.

غربالگری بیش از ۵۸ میلیون هموطن در شبکه وزارت بهداشت 

بابک فرخی معاون مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در بخش دیگری از این برنامه افزود: بیش از ۵۸ میلیون ۴۰۰ هزار نفر تاکنون غربالگری شده اند، هم وطنان استقبال خوبی از طرح غربالگری داشتند و در این خصوص صدا و سیما بسیار کمک رسان بوده است که امیدواریم بتوانیم بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشور را بتوانیم غربالگری کنیم.

محمدرضا صالحی متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه مصرف برخی از مواد خوراکی مانند زنجبیل آویشن و دارچین این که در درمان بیماری موثر است یا نه، گفت: این موضوع  نیاز به مطالعات علمی دارد و در شرایط فعلی این اطلاعات بسیار ضعیف است لذا باید به مطالعات دقیق بپردازیم، از مردم خواهش می‌کنم تا صبوری داشته باشند و در خانه بمانند.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران

برچسب ها: کرونا ویروس، کرونا، کووید19، انتقال کرونا، انتقال کرونا از طریق هوا تعداد بازديد: 501 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز