Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 08:28

13
فروردین
بیماری سفر و راه‌های پیشگیری

بیماری سفر و راه‌های پیشگیری

بیماری سفر چیست؟ بیماری سفر یا بیماری حرکت زمانی اتفاق می افتد که حرکات ریز و تکراری پیغام های مختلفی به مغز می فرستند. چشمها در مورد موقعیت بدن پیامی به مغز ارسال می کنند.

تحریریه زندگی آنلاین : بیماری سفر چیست؟ بیماری سفر یا بیماری حرکت زمانی اتفاق می افتد که حرکات ریز و تکراری پیغام های مختلفی به مغز می فرستند. چشمها در مورد موقعیت بدن پیامی به مغز ارسال می کنند، در حالیکه مکانیزم ظریف تعادل واقع در گوش درونی گزارش متفاوتی به مغز می فرستد. این درهم برهمی و سردرگمی معمولا باعث ایجاد حالت تهوع، استفراغ و عرق کردن می شود.

کودکان معمولا بیش از بزرگسالان به این بیماری دچار می شوند؛ ولی خوشبختانه بسیاری از آنها با بزرگتر شدن بهبود می یابند و یاد می گیرند که بر این مشکل غلبه کنند. البته همیشه حرکت باعث ایجاد و آغاز این مشکل نمی شود. گاهی بو (مانند بوی غذا یا بنزین)، تشویش و نگرانی در مورد حادثه ای که ممکن است اتفاق بیفتد یا حتی تمرکز کردن روی اشیای نزدیک، مثل خواندن یک کتاب یا نقشه می تواند چنین احساسی را ایجاد کند. در جاده اگر فرزند شما به حد کافی بزرگ شده است که بتواند در صندلی جلوی ماشین بنشیند، او را جلو بنشانید تا بتواند دید کاملی از جاده داشته باشد. کودکان کم سن و سال تر را در صندلی عقب بنشانید، ولی از آنها بخواهید که به پایین و پاهای خود نگاه نکنند. کتاب خواندن یا انجام بازی هایی که نیاز به تمرکز دارد نیز نباید در حین حرکت ماشین انجام شود. اگر از کودک بخواهید که شعر بخواند، بیشتر مجبور خواهد شد که به جلو نگاه کند و همین مساله از ایجاد حالت تهوع جلوگیری خواهد کرد.  همچنین، از تهویه درست اتومبیل اطمینان حاصل کنید. می توانید یکی از شیشه ها را کمی باز بگذارید تا هوای داخل ماشین عوض شود. از راننده بخواهید که سرپیچ‌ها به آرامی بپیچد و با سرعت یکنواخت رانندگی کند و از کاهش و افزایش سرعت اجتناب نماید.

بیشتر بخوانید:

پیشگیری از سرگیجه و تهوع در مسافرت‌ها

چرا برای مبارزه با کرونا، نباید سفر کنیم و باید در خانه بمانیم؟

مناسب‌ترین خوراکی‌ها در سفر

 

* در هوا اگر با هواپیما سفر می‌کنید، بهتر است صندلی شما روی بالهای هواپیما باشد، زیرا این قسمت ثابت ترین جای هواپیماست. پشتی صندلی را کمی بخوابانید و سرتان را به پشت تکیه دهید و چشمانتان را ببندید. برخی افراد با صدای موسیقی آرامش می گیرند و فکرشان از احساس تهوع منحرف می گردد.

پس می‌توانید موسیقی را نیز امتحان کنید. عده ای از افراد میدانند که هر کاری کنند به هر حال تهوع خواهند داشت. اگر از این دسته افراد هستید، جایی نزدیک دستشویی بخواهید.

نکاتی برای پیشگیری و درمان علاوه بر نکات بالا، رعایت موارد زیر نیز می تواند به شما کمک کند:

 قبل از سفر غذای سنگین نخورید.

بیشتر بخوانید:

بهترین شهر برای در امان ماندن از ویروس کرونا کجاست؟

ویروس کرونا کجا ها وجود دارد ؟

 چشمانتان را ببندید و بی حرکت بمانید.

 از داروخانه، داروی ضدتهوع بگیرید. این داروها را باید قبل از حرکت و طبق دستور استفاده کنید تا بدن فرصت کافی برای جذب آنها داشته باشد و دارو بموقع اثر کند.

 زنجفیل و نعناع نیز مفید است. می توانید بیسکویت، کیک یا چای زنجفیلی بخورید و یا شکلات نعناعی بمکید. چای نعناع هم موثر است.

 فشار درمانی کنید. برای این کار انگشت خود را سه الی چهار سانتیمتر بالاتر از مچ و وسط قسمت داخلی دست فشار دهید.

برچسب ها: مسافرت، سفر، سفرهای نوروزی، ویروس کرونا، علائم کرونا، قرنطینه خانگی، انتقال کرونا تعداد بازديد: 370 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز