Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 11:20

17
آبان
سبزيكاری عمومی در منازل- قسمت دوم

سبزيكاری عمومی در منازل- قسمت دوم

چون سرعت جوانه زنی بذر كرفس بسیار كند است، 24 ساعت قبل آن را خیس می‌كندد و بصورت سطحی كشت می‌كنند.

تحریریه ماهنامه خدمات شهری 

 

کاشت كاهو

خواص دارویی: آرامش بخش و مسكن اعصاب است، تصفیه كننده خون بوده و از رقیق شدن خون جلوگیری می‌كند. اشتهاآور است و از ریزش مو و سفید شدن مو جلوگیری می‌كند، باعث تحریك غدد گوارشی می‌شود لذا بهتر است قبل از غذا مصرف شود نه بعد از آن، آب برگ كاهو تب بر است.

زمان كاشت: با توجه به شرایط آب وهوایی متفاوت است. در مشهد بهترین زمان كاشت بهار است. بذر را روی سطح زمین می‌كارند و رویش خاك برگ الك شده و یا كود الك شده بصورت لایه نازك می‌ریزند.
بهنگام مصرف كاهو بهتر است برگ‌های خارجی را كه محتوی نیترات بیشتری است حذف كنیم.

كاشت كاهو در خانه: برای آنكه بذر آماده كاشت گردد لازم است تعداد 50 -60 بذر را بین دو عدد اسفنج مرطوب ریخته و آن را در كیسه نایلونی در محلی كه میوه را قرار می‌دهند گذاشته و شب‌ها آن را بیرون آورده و در محیط آشپزخانه نگه می‌دارند و این عمل را 2-3 هفته ادامه می‌دهند به محض انكه بذر كاهو جوانه زد آنها را در محلی كه قبلاً آماده شده می‌كارند. بهتر است نشاء كاری هنگام عصر انجام گردد و روی آن 6/0 سانتیمتر خاك برگ نرم پوسیده پخش می‌كنند و بطور مرتب سطح خاك را مرطوب نگه داشته تا جوانه كاهو سر از خاك بیرون آورد. 

کاشت جعفری 

خواص دارویی: غنی از ویتامین C است، باعث كاهش فشار خون می‌شود بذر آن تب بر، اشتها آور و ضدنفخ است.

زمان كاشت: بهترین فصل برای كاشت آن اوایل بهار است (پس از طی سرما) و بذر آن نیز چون مشكل جوانه زنی دارد ابتدا آن را تا 24 ساعت در آب خیس می‌كنند و بعد می‌كارند، به شوری آب و خاك حساس است.

کاشت كرفـس 

خواص دارویی: ماهیچه‌ها را قوی می‌كند، استقامت بدن را زیاد می‌كند، برای درمان رماتیسم و گرفتگی رگ‌ها و بیماری كلیه و مثانه، تنگی نفس، سكسكه، زخم روده، تنبلی كبد، درد پشت و درد لگن خاصره مؤثر است.
التیام دهنده زخم‌هاست. دم كرده برگ كرفس باعث تقویت پیاز مو می‌شود و از سفید شدن مو جلوگیری می‌كند و باعث باز شدن گرفتگی عضلات می‌شود.

زمان كاشت: چون سرعت جوانه زنی بذر كرفس بسیار كند است، 24 ساعت قبل آن را خیس می‌كندد و بصورت سطحی كشت می‌كنند و روی آن را كود پوسیده می‌ریزند و زمانی كه نشاها 2 برگی شدند به زمین  اصلی منتقل می‌كنند.

کاشت فلفل 

خواص دارویی: بعد از جعفری مقام دوم از نظر ویتامین دارد و هرچه رسیده‌تر باشد بهتر است. آرام بخش، ضدعفونی كننده و باز كننده رگ‌هاست. مصرف آن به صورت طبیعی یا دم كرده مانند شربت آنتی هیستامین عمل می‌كند. درد مفاصل را برطرف می‌كند. (خون را به جریان می‌اندازد) باعث ترمیم پوست، زخم‌ها، خراش‌ها می‌شود. باعث كاهش ورم پا (واریس) می‌شود. در مقادیر كم اشتها آور است بهنگام انتقال، نشاء آن حتماً باید به همراه خاك باشد و در سرما منتقل كنیم. گرما و آب زیاد مقدار میوه را كاهش می‌دهد.

كاشت فلفل در خانه: دانه‌های فلفل را در فروردین ماه بطور تك تك به عمق یك سانتیمتر در گلدان 8 سانتیمتری كه خاك گلدان ان محتوی كود پوسیده و خاكبرگ باشد كاشته و گلدان را در محیط گرم خانه نزدیك به دریچه شمالی قرار می‌دهند. درجه حرارت مناسب برای آن 18 در جه می‌باشد وقتی نشا فلفل به 13‑15 سانتیمتر رسید سرشاخه آن را قطع نموده و به گلدان 13 سانتیمتری منتقل نمی‌كنند و این گلدان نیز باید حاوی كود پوسیده و و پیت باشد و در اوائل مردادماه گلدان را به محیط آزاد برده و و در مدت كوتاهی می‌توان آن را به گلدان 18 سانتیمتری منتقل نمود، و گلدان را در محل افتاب گیر قرار داده و بهتر است یك قیم 10 سانتیمتری  سانتیمتری در مجاور بوته نصب شود و گیاه را به قیم تكیه داد تا سنگینی محصول بیش از حد به بوته فشار نیاورد. 

در دوره‌ای كه گیاه گل می‌دهد ترجیح داده می‌شود كه برگ‌های آن را با غبار پوش مرطوب نمود تا موجبات تشكیل میوه تشدید گردد. در این مرحله هر دو هفته یك بار بجای آبیاری با كود مایع گلدان را تقویت می‌نمایند.

 

سبزيكاری عمومی در منازل- قسمت اول

 

برچسب ها: روش کاشت سبزیجات، سبزیکاری در منزل، کاشت کاهو، کاشت جعفری، کاشت كرفـس، کاشت فلفل تعداد بازديد: 1312 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز