Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 14:01

4
بهمن
گل‌های آپارتمانی؛ تصفيه كنند‌ه‌های طبيعی (1)

گل‌های آپارتمانی؛ تصفيه كنند‌ه‌های طبيعی (1)

بسیاری از مواد شیمیایی موجود در خانه ما از جمله مصالح ساختمانی مدرن و لوازمی همچون مبلمان و لوازم خانگی تولید گاز‌های گلخانه‌ای می‌كنند.

تحريريه دنيای سلامت

 

 

 

برگ‌ها، رنگ و شكل گیاهان، آرامبخش‌ هستند و به ما قوت قلب و گرما می‌بخشند. با وجود گیاهان آپارتمانی در خانه و یا آپارتمان كوچك خود احساس می‌كنید به طبیعت نزدیك‌تر هستید. تزئین منزل با گیاهان طبیعی موجب می‌شود تا هوای سالم‌تری تنفس كنید، زیرا برخی از گیاهان آپارتمانی در واقع صلاح ارزشمندی برای مبارزه با آلودگی در منزل هستند. محققان معتقدند كه این گیاهان به‌طور بالقوه قادرند گازهای مضر موجود در داخل ساختمان‌های مدرن را جذب و هوای داخل منزل را تصفیه كنند.

در واقع این گیاهان همچون یك دستگاه پیچیده عمل می‌كنند و آلودگی‌ها را از بین می‌برند. وجود آنها در منزل یكی از روش‌های طبیعی مبارزه با بیماری‌هاست. آلودگی هوای منازل یكی از پنج تهدید سلامت عمومی می‌باشد و برای هر 8 متر مربع، حداقل یك گیاه متوسط یا بزرگ نیاز است.

سموم موجود در هوا

بسیاری از مواد شیمیایی موجود در خانه ما از جمله مصالح ساختمانی مدرن و لوازمی همچون مبلمان و لوازم خانگی تولید گاز‌های گلخانه‌ای می‌كنند. این مواد بظاهر طبیعی كاملاً مصنوعی شده‌اند؛ چرا كه با اسپری‌ها، رنگ‌ها، چسب‌، رزین و مواد شیمیایی .  پوشش داده شده‌اند و گازهای شیمیایی آزاد شده از آنها مستقیماً وارد هوای منزل می‌شود. در محیط‌های بسته‌ای مثل خانه، موادی همچون. فرمالدئید‌ها، بخار آمونیاك، كلرواتیلن، بنزن و . . . وجود دارند كه ما استنشاق می‌كنیم.

در اینجا به بررسی برخی از این گاز‌های شیمیایی و رایج‌ترین منابع آنها اشاره خواهیم كرد:

 فرمالدئید

فرش، درزگیرها، كاشی، پارچه، دستمال كاغذی، كیسه‌های مواد غذایی، پوشش كف، اجاق‌گاز، فنجان‌های كاغذی (ظروف یكبار مصرف)، حوله‌ها، و . . . از جمله لوازم داخلی منزل و حاوی فرمالدئید هستند. فرمالدئید غشای مخاطی چشم، بینی، و گلو را تحریك می‌كند و یكی از علل عمده ابتلا به آسم است. قرار گرفتن در معرض مقادیر زیادی از این ماده شیمیایی می‌تواند به سوزش چشم و سردرد منجر شود.

 تری‌كلرواتیلن 

از آن در تهیه چسب، چاپ پارچه، رنگ جلا و روغن‌های شیمیایی و در صنایع فلزی استفاده می‌شود و پژوهشگران معتقدند كه یكی از مواد سرطان‌زای قوی است و سرطان كبد را موجب می‌شود.

 زایلن/تولوئن

در حال حاضر از آن در فتوكپی، رنگ پرینترها و صفحات كامپیوتر، پوشش‌های كف، روغن‌های جلا و پوشش‌های دیوار استفاده می‌شود و قرار گرفتن در معرض مقادیر بالایی از آن موجب سرگیجه، گیجی، سردرد و عدم هماهنگی عضلات می‌شود. قرار گرفتن در معرض آن به مدت كوتاه نیز موجب سوزش پوست، چشم، بینی، گلو، اشكال در تنفس و سایر مشكلات ریوی می‌شود

 كلرومزم

شیرهای آب حاوی كلرومزم هستند و استنشاق مزمن و یا قرار گرفتن در معرض آن موجب صدمه به كبد، كلیه و قلب می‌شود.

 بنزن

پلاستیك، لاستیك، رنگ، جوهر، مواد شوینده دود تنباكو و بنزین و پوشش‌های دیواری حاوی بنزن هستند كه استنشاق مقادیر بالایی از آن موجب ضعف، تاری‌دید، سردرد، مشكلات كلیه، كبد و بی‌هوشی شده و حتی مقادیر نسبتاً كمی از آن نیز می‌تواند موجب سردرد، خواب‌آلودگی،‌اختلالات روانی و بیماری‌های لنفاوی و خونی شود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم -گل‌های آپارتمانی؛ تصفيه كنند‌ه‌های طبيعی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: گیاهان آپارتمانی، گل و گیاه، گل‌های آپارتمانی، پرورش و تولید گل های اپارتمانی، پرورش و تولید گل، شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی تعداد بازديد: 1015 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز