Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 21:54

16
شهریور
کاکتوس‌ها را بيشتر بشناسيم

کاکتوس‌ها را بيشتر بشناسيم

معمولا پنجره‌ای که نور مستقیم خورشید را دریافت می کند جای مناسبی برای کاکتوس‌ها می باشد. در مورد گیاهان مجاور پنجره باید با گردش دورانی نور مناسبی را برای گیاه فراهم کرد.

تحريريه ماهنامه خدمات شهری

 

کاکتوس‌ها به سه زیر خانواده تقسیم می‌شوند:
-زیر خانواده پرسکیهPereskia ؛
-زیر خانواده اوپنسیهOpuntia ؛
- زیر خانواده سرئه Cerea
توجه داشته باشید که تعدادی از کاکتوس‌ها مثل اکینو کاکتوس و ... در‌این طبقه‌بندی قرار نمی‌گیرند.

 

ویژگی‌های کاکتوس‌ها

کاکتوس‌ها گیاهانی گوشتی هستند که با محیط‌های خشک بیابانی و کویری کاملا سازش یافته‌اند. ساقه متورم، گوشتی و آبدار‌این گیاهان فاقد برگ است و برگ‌ها تبدیل به خار شده‌اند. کاکتوس‌ها در اندازه‌های مختلف دیده می‌شوند، از کاکتوس‌های کروی شکل کوچک گرفته تا کاکتوس‌های عظیمی که شبیه درخت هستند. خصوصیاتی همچون تبدیل برگ به خار، بزرگ و گوشتی بودن ساقه‌هایی که قادرند آب را به راحتی در خود ذخیره کنند و در نهایت ریشه‌های محکم و گسترده و عمیق آن‌ها سبب شده برای نواحی ای که دارای فصل گرم و خشک طولانی‌تری هستند، مناسب باشند.کاکتوس طی طوفان‌های ناگهانی آب ذخیره کرده و آب ذخیره شده را طی ماه‌های خشکسالی به مصرف می‌رساند.  

 

پرورش کاکتوس‌ها

کاکتوس‌ها، خاکهای شنی رسی یا خاک‌هایی با درصد بیشتری از شن یا سنگریزه را‌ترجیح می دهد. آنها آبیاری منظم و با فواصل بیش از گیاهان معمول نیاز دارند و بسته به سرعت رشد و فصل، تعداد و فواصل آبیاری تنظیم می‌شود. نکته مهم در ابیاری کاکتوس این است که آبیاری آنها باید در فصل رشد باشد. برای آبیاری کاکتوس از پاشیدن و اسپری آب به روی گیاهان خودداری کنید. در هنگامی که کاکتوس در دوره رشد خود قرار ندارد به آب بسیار کمی احتیاج دارد. ریشه کاکتوس وقتی که گیاه خواب است در صورت آب دهی بیش از اندازه می پوسد و از بین خواهد رفت.کاکتوس‌ها در مناطق گرم و پر نور رشد می‌کنند و به نور زیادی احتیاج دارند و در محیط‌های کم نور معمولاً رشد علفی دارند و منظره ظاهری آن‌ها از حالت کاکتوس بودن خارج می‌شود.

 

نگهداری کاکتوس‌ها در فضاهای سربسته

معمولا پنجره‌ای که نور مستقیم خورشید را دریافت می کند جای مناسبی برای کاکتوس‌ها می باشد. همچنین گیاهان مجاور پنجره را نباید در یک حالت ثابت نگهداشت بلکه با گردش دورانی نور مناسبی را برای گیاه فراهم کرد. جایگاه نگاهداری کاکتوس‌ها در فضای بسته، بجای‌اینکه در مجاورت پنجره‌های گوناگون باشد بهتر است در یک محل به صورت متمرکز باشد چرا که آب دادن و تمیز کردن آنها ساده‌تر خواهد بود.

 

تکثیر بذری کاکتوس‌ها

بعضی از کاکتوس‌ها نظیر مامیلاریا گل دهی منظم هر ساله دارند. بعضی دیگر از کاکتوس‌ها نظیر زیئو کاکتوس که گل‌های بسیار کم دوامی دارند تولید بذر کمتری می‌کنند.
عموم کاکتوس‌ها بذرهای بسیار ریز با قوه نامیه نسبتاً کوتاه دارند.
نکات مهم در کشت بذری کاکتوس: - بذرها قوه نامیه مناسبی داشته باشند؛ نحوه کشت طوری باشد که بذرهای ریز بتوانند جوانه بزنند. بنابراین کاکتوس‌ها را در سبدهای پلاستیکی کم عمق با یک خاک بسیار سبک (ترجیحا پیت ماس) کشت می‌کنند.

 

تکثیر رویشی کاکتوس‌ها

عمده‌ترین تکثیر رویشی کاکتوس‌ها روش قلمه زدن است. قلمه زدن در کاکتوس به فصل بستگی دارد و بهترین فصل برای آن بهار و اوایل تابستان می‌باشد. قلمه‌ها را معمولا از سر ساقه یا بخشی از ساقه انتخاب می کنند و آن‌ها را در یک بستر سبک و محیط با رطوبت کافی با آبیاری منظم کشت می‌کنند.

cacti propagation

تکثیر کاکتوس‌ها با استفاده از روش تقسیم بوته و جدا کردن پاجوش نیز امکان پذیر است.

cacti propagation cacti propagation

همچنین کاکتوس‌ها همانند سایر گیاهان با روش پیوند زدن تکثیر می‌شوند. مناسب‌ترین زمان پیوند از اواخر فصل بهار تا پایان تابستان است یعنی زمانی که گیاه دارای فعالیت است وگیاه قوی‌تر و دارای شیره کافی برای انجام پیوند است.

 

آفات و بیماری‌های کاکتوس‌ها

حشراتی که بیشتر به کاکتوس‌ها حمله می‌کنند شامل شته، شپشک‌های سپردار و شپشک‌های آرد آلود، ‌تریپس‌ها و کنه‌ها، حلزون‌های صدفدار و بی صدف هستند.پیش از تصمیم‌گیری برای درمان، باید نوع حشره یا بیماری را تشخیص داده و با همکاری کارشناس آفات و بیماری برای درمان آن اقدام نمود.آبیاری بیش از اندازه، شکستگی، بریدگی، حمله و هجوم لاروها و گزیدگی حشرات یا رطوبت بیش از حد از راه‌های پیدایش بیماری‌های قارچی می باشند. برای مبارزه باید گیاهان آلوده را از محل دور کرد.

 

برچسب ها: کاکتوس، پرورش کاکتوس‌، نگهداری کاکتوس‌، بیماری‌های کاکتوس‌، تکثیر کاکتوس‌ تعداد بازديد: 1841 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز