Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 18:01

14
آذر
روغن زیتون بر روی فشار خون تاثیر می گذارد؟

روغن زیتون بر روی فشار خون تاثیر می گذارد؟

تاثیر روغن زیتون بر فشار خون مبحث مهم و کلیدی این نوشتار در نظر گرفته شده است. و قرار است در این مطلب فواید و مضرات و در کل نحوه ی عملکرد روغن زیتون بر فشار خون مورد برسی قرار گیرد.

تاثیر روغن زیتون بر فشار خون مبحث مهم و کلیدی این نوشتار در نظر گرفته شده است. و قرار است در این مطلب فواید و مضرات و در کل نحوه ی عملکرد روغن زیتون بر فشار خون مورد برسی قرار گیرد. بر اساس پژوهش های صورت گرفته پیرامون تاثیر روغن زیتون بر فشار خون ، این ادعا به اثبات رسیده است که روغن زیتون می تواند فشار خون را کاهش دهد. تا انتهای این پژوهش با ما بمانید.

پرفشاری خون چیست؟

بد نیست قبل از اینکه بخواهیم تاثیر روغن زیتون بر فشار خون را مورد بررسی قرار بدهی، یک آشنایی کلی با این بیماری و دلایل ابتلا به آن داشته باشیم.

فشار خون از جمله بیماری های پنهانی است که تا زمانی که مورد بررسی قرار نگیرد اثری از خودش بروز نمی دهد و اتفاقا اصلی ترین جایی را که می تواند تحت تاثیر خودش قرار دهد قلب است. زمانی که فعالیت قلب زیاد باشد و خون بیشتری را پمپاژ کند در نتیجه شریان ها باریک تر شده و فشار خون بالاتر می رود. در کشور ما ایران بالای 17 میلیون نفر به بیماری پرفشار خون مبتلا هستند و متاسفانه از هر 5 نفر مبتلا به این بیماری 1 نفر از بیماری پرفشار خون در خودش بی اطلاع است.

عوامل ابتلا به پرفشاری خون

درمان فشار خون با روغن زیتون

فشار خون بالا در دوران بارداری

افزایش سن

اضافه وزن و چاقی

عدم تحرک و فعالیت های جسمی

مصرف توتون، سیگار، قلیان و ...

استفاده ی بیش از حد از نمک

مصرف بیش از حد الکل

عوامل محیطی مثل استرس و اضطراب

کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی در بدن مانند پتاسیم

بیماری های مزمنی مانند دیابت و بیماری های کلیوی، احتمال ابتلا به بیماری پرفشار خون را افزایش می دهد.

انتقال به صورت وراثتی

و موارد زیادی که در این مطلب فرصت پرداختن به تمامی این موارد وجود ندارد. چرا که قرار است در این قسمت تاثیر روغن زیتون بر فشار خون مورد بررسی قرار گیرد.

علایم هشدار دهنده ی فشار خون بالا

ایجاد اختلال در خواب

پریشانی و اضطراب

عرق کردن

سردرد

سرگیجه

احساس ضربان در گوش و گردن و سر

حالت تهوع

احساس خستگی

تاری دید و مشکلات بینایی

ضربان قلب نامنظم

وجود خون در ادرار

مشکلات تنفسی

از جمله علائم هشدار دهنده جهت افزایش فشار خون بالا می باشد.

رابطه ی کاهش فشار خون با مصرف روغن زیتون

بر اساس پژوهش های صورت گرفته توسط محققان علوم تغذیه، به این نتیجه رسیده اند که رژیم غذایی حاوی روغن زیتون و در کل مصرف روغن زیتون خواص بسیار زیادی برای بدن و کاهش فشار خون دارد. تاثیر روغن زیتون بر فشار خون برای این محققان به صورت علمی به اثبات رسیده است. روغن زیتون سرشار از پولیفنول است که در برابر فشار خون بالا نقش موثری ایفا می کند. این ترکیب اجازه ی رسوب چربی در شریان های خونی را نمی دهد و چون رگ های خونی عاری که از چربی هستند انعطاف پذیر شده و در نتیجه خون در رگ ها بهتر جریان پیدا می کند و از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می کنند. البته تاثیر روغن زیتون بر فشار خون محدود به این موارد نیست، بلکه این روغن حاوی ویتامینE و آنتی اکسیدان است. این دو ویژگی موجود در روغن زیتون نیز نقش بسیار موثری در کاهش فشار خون بالا دارد.

بهترین روش استفاده از روغن زیتون برای کاهش فشار خون

تاثیر روغن زیتون برفشار خون زمانی خود را نشان می دهد، که از این روغن به نحو درست استفاده شود. متخصصان براین باورند که اثر گذاری روغن زیتون بر فشار خون زمانی است که این نوع روغن تحت حرارت و گرمای بالا قرار نگیرند. بنابراین شما می توانید از این روغن

برای سرو غذاهای سرد

سس انواع سالاد

مزه دار کردن غذا

پخت و پز انواع غذا و سوپ با درجه حرارت پایین استفاده کنید. و صد البته از این مزیت(پایین آمدن فشار خون با مصرف روغن زیتون) بهره مند شوید.

بهترین گزینه برای انتخاب یک روغن زیتون با کیفیت در جهت کاهش فشار خون

به طور کلی روغن زیتون در سه دسته ی

روغن زیتون فرابکر

روغن زیتون بکر

و روغن زیتون تصفیه شده تولید می شود.

که هر کدام از این روغن زیتون ها دارای خواص و فوایدی می باشند. یکی از فواید آن تاثیر روغن زیتون بر فشار خون است. اما آیا هر نوع روغن زیتونی در درمان پرفشاری خون مفید است؟ یا خیر.

در پاسخ به این سوال باید گفت: بهترین گزینه برای یک انتخاب موثر در جهت کاهش وزن، استفاده از روغن زیتون فرابکر می باشد. این روغن تا 74 درصد چربی اشباء نشده دارد و همین امر باعث شده که علاوه بر اینکه خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد از بالا رفتن فشار خون نیز جلوگیری می کند.

نتیجه ی نهایی تاثیر روغن زیتون بر فشار خون

مصرف به جا و به اندازه ی روغن زیتون تا سه درصد فشار خون سیستولیک را کاهش می دهد.

اسید اولئیک موجود در روغن زیتون کلسترول را کاهش می دهد و از بروز بیماری های قلبی و عروقی و انسداد شریان های خونی و در نتیجه افزایش فشار خون جلوگیری می کند.

روغن زیتون رگ های خونی را تمیز کرده و اجازه ی رسوب نمی دهد.

روغن زیتون حاوی انتی اکسیدان است که اجازه ی ماندن کلسترول در رگ های خونی را نمی دهد.

بنابراین با توجه به تمامی مطالب ذکر شده در این نگاشته به صورت علمی ثابت شد که تاثیر روغن زیتون بر فشار خون تا چه میزان است.

نکته مهم در مورد استفاده از روغن زیتون برای کاهش فشار خون

نکته نهایی در این مطلب که لازم به ذکر است این که صرف استفاده از یک روغن و گنجاندن در برنامه ی غذایی برای کاهش فشار خون کفایت نمی کند. درست است که تاثیر روغن زیتون بر فشار خون از نظر علمی به اثبات رسیده است، اما داشتن فعالیت روزانه، عادت به سبک غذایی سالم و منظم و بهینه سازی اثرات نامطلوب محیط بر سلامت زندگی نیز می تواند نقش پر رنگی در رسیدن به این هدف داشته باشد.

واما کلام آخر

تاثیر روغن زیتون بر فشار خون غیر قابل انکار است. اما نه هر روغن زیتونی، بلکه روغن زیتون بکر بهترین گزینه برای کاهش فشار خون می باشد روغن زیتون که صد درصد ارگانیک و اصیل باشد. یکی از بهترین گزینه ها برای داشتن یک روغن زیتون سالم و طبیعی استفاده از انواع روغن زیتون سالماطور است.

برچسب ها: فشار خون، روغن زیتون، روغن زیتون فرابکر تعداد بازديد: 110 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز