Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:50

21
اسفند
ترفندهایی برای تازه ماندن میو‌ه‌ها

ترفندهایی برای تازه ماندن میو‌ه‌ها

هیچ‌چیز بدتر از این نیست که کلی وقت و هزینه برای خرید میوه از بازار صرف کنید و میوه‌ها به‌سرعت خراب‌شده و دور بریزید. در این مقاله روش‌های نگه‌داری انواع میوه‌های فصل توضیح داده‌شده است.

ترجمه : نادیا زکالوند

 

تحریریه زندگی آنلاین : هیچ‌چیز بدتر از این نیست که کلی وقت و هزینه برای خرید میوه از بازار صرف کنید و میوه‌ها به‌سرعت خراب‌شده و دور بریزید. در این مقاله روش‌های نگه‌داری انواع میوه‌های فصل توضیح داده‌شده است.

 بیشتر بخوانید:

بهترین روش نگهداری هندوانه

چگونه خواربار را ضدعفونی کنیم تا از کرونا در امان باشیم؟

 

 

 

سیب

سیب در دمای معمولی به‌سرعت تازگی خود را از دست می‌دهد. اگر هم در یخ‌زن گذاشته شود، پس از یخ زدن و دوباره ذوب شدن، له و نرم می‌شود. بنابراین بهترین جا برای نگه‌داری سیب در یخچال، است. سیب‌ها را درون کشوی یخچال گذاشته و روی آن‌ها را با پارچه‌ای مرطوب بپوشانید. یا می‌توانید آن‌ها را درون کیسه‌های پلاستیکی منفذ دار گذاشته و داخل کشوی یخچال بگذارید. در ضمن یک سیب خراب از خود، گاز اتیلن متصاعد می‌کند و باعث خرابی سیب‌های دیگر می‌شود. اگر میان سیب‌ها، سیبی لکه‌دار وجود داشت، آن‌ها را جدا گذاشته و زودتر مصرف کنید. اگر هم قصد دارید برای مدت طولانی‌تر سیب نگه‌دارید، سیب‌هایی که سفت و بادوام‌تر هستند، خریداری کنید. پوست این نوع سیب‌ها معمولاً کلفت است.

 

کیوی

موقع خرید کیوی دقت کنید کیوی‌های بسیار نرم را نخرید. آن‌ها باید کمی سفت باشند، البته نه مثل سنگ. کیوی‌های سفت در دمای اتاق پس از 2 تا 3 روز می‌رسند و پس‌ازآن می‌توان آن‌ها را در یخچال به مدت 5 تا 7 روز نگه‌داری کرد. آن‌ها را در کیسه پلاستیکی گذاشته و در یخچال قرار دهید. کیوی‌ها را می‌توان به مدت 10 تا 12 ماه در یخ‌زن نگه‌داری کرد. برای فریز کردن آن‌ها پس از شست‌وشو، پوستشان را بکنید و ورقه یا کاملاً درست برای یخ‌زنی کردن آماده کنید. سپس درون ماهی‌تابه 2 تا 4/3 فنجان شکر و 4 فنجان آب ریخته و کاملاً حل کنید. سپس بگذارید این محلول به جوش آید. سپس این شربت آماده‌شده را بگذارید خنک شود و سپس روی کیوی بریزید. بعدازآن کیوی را درون ظروف دربسته محکم یا کیسه‌های یخ‌زن قرار دهید.

 

گلابی

گلابی‌ها برخلاف میوه‌های دیگر از درون می‌رسند و وقتی بخش روی گلابی‌ها نرم است، بنابراین قسمت درون آن‌ها بیش‌ازحد رسیده است. گلابی‌های رسیده را باید در یخچال در دمای 1 تا 7 درجه سلسیوس نگه‌داری کرد. در صورت تمایل می‌توانید گلابی‌ها را یخ‌زنی کنید. گلابی‌های نسبتاً رسیده را پس از شست‌وشو، ورقه کرده و دو طرف آن راکمی آب‌لیمو بمالید تا قهوه‌ای‌رنگ نشوند. سپس درون ظرف مخصوص یخ‌زن گذاشته و در یخ‌زن قرار دهید.گلابی‌های کال را در دمای اتاق بگذارید تا برسند. برای سرعت بخشیدن به رسیدن آن‌ها، گلابی‌های کال را درون یک کیسه کاغذی بگذارید. گاز اتیلن در کیسه محبوس مانده و باعث رسیدن گلابی می‌شود. قرار دادن گلابی در کنار موز یا آووکادو نیز باعث رسیدن آن‌ها می‌شود. زیرا هر دو میوه نیز به‌طور طبیعی گاز اتیلن متصاعد می‌کنند.

 بیشتر بخوانید:

بهترین روش نگهداری میوه

ترفندهایی برای نگهداری میوه و سبزیجات

ترفندهایی برای جلوگیری از سیاه شدن موز

 

 

 

آووکادو

آووکادو‌های برش خورده، به دلیل وجود نوعی آنزیم در آن‌ها به‌سرعت اکسیده شده و به رنگ قهوه‌ای درمی‌آیند. برای تازه نگه‌داشتن آووکادوهای برش خورده، روی آن‌ها آب لیموترش ریخته و درون کاغذ بپیچانید و در یخچال بگذارید. همچنین می‌توانید یک‌لایه روغن‌زیتون روی برش‌های آووکادو بمالید و جلوی رسیدن هوا و اکسیده شدن آن را بگیرید. روش دیگر قرار دادن چندلایه پیاز در ظرفی است که برش‌های آووکادو را درون آن نگه می‌دارید. البته این احتمال هم وجود دارد که آووکادو بوی پیاز بگیرد. ولی با هریک از روش‌های فوق می‌توانید آووکادوها را تازه نگه‌دارید.

 

انبه

یک انبه رسیده، وقتی آن راکمی فشار دهید بوی خوشی از آن به مشام می‌رسد. انبه‌هایی که هنوز سبز هستند و کاملاً نرسیده‌اند را می‌توان در دمای اتاق نگه داشت تا کاملاً برسند. انبه‌های رسیده را هم درون ظرف دربسته و داخل یخچال بگذارید. بدین ترتیب حداقل تا 5 روز سالم می‌مانند. اگر هم آن‌ها را در یخ‌زن نگه‌داری کنید، تا 6 ماه دوام می‌آورند.

 

 

گریپ‌فروت

گریپ‌فروت برش نخورده را می‌توانید در دمای اتاق به مدت یک هفته نگه‌دارید که این مدت‌زمان در یخچال به 2 تا 3 هفته می‌رسد. گریپ‌فروت وقتی در دمای اتاق می‌ماند، شیرین‌تر می‌شود. آب گریپ‌فروت را نیز می‌توان در ظرف دردار پلاستیکی یا شیشه‌ای به مدت 2 تا 3 روز نگه داشت. البته بهتر است آب‌میوه‌ها در 24 تا 48 ساعت اول مصرف شوند.

 

 

انار

هنگام خرید انار، اناری را انتخاب کنید که قهوه‌ای، نرم، شکننده و یا بسیار سبک نباشند. دانه‌های صورتی‌رنگ انار به دلیل فرآیند اکسیداسیون، قهوه‌ای می‌شوند. بهترین روش نگه‌داری انار، گذاشتن آن‌ها در یخچال است. اگر انار را درسته و دانه‌دانه نشده در یخچال نگه‌دارید، مدت‌زمان بیشتری دوام می‌آورد. اما انارهای دانه‌دانه شده را می‌توانید در ظروف دربسته که هوا وارد آن نشود، در یخچال نگه‌داری کنید. در ضمن بهتر است به‌جای استفاده از ظروف پلاستیکی، آن‌ها را درون ظروف شیشه‌ای یا سرامیکی نگه‌داری کنید. زیرا انار به‌راحتی مواد شیمیایی متصاعد از پلاستیک را به خود جلب می‌کند و زودتر خراب می‌شود. همچنین می‌توانید دانه‌های انار را یخ‌زنی کرده و هر زمان که خواستید از آن‌ها استفاده کنید.

 

 

لیموترش

لیموترش بهترین میوه برای استفاده در غذا و سالادهای مختلف است و طعم غذاها را بسیار عالی می‌کند. لیموترش در دمای اتاق یک هفته بیشتر دوام نمی‌آورد. اما قرار دادن آن‌ها در کیسه‌های پلاستیکی که کاملاً در آن‌ها بسته است، باعث می‌شود تا یک ماه تازه بمانند.

 

پرتقال

پرتقال‌های رسیده را باید در یخچال نگه‌داری کرد. البته آن‌ها باید کاملاً خشک باشند. زیرا رطوبت باعث خراب شدنشان می‌شود. بدین ترتیب می‌توانید تا دو هفته و حتی بیشتر آن‌ها را تازه نگه‌دارید. اما اگر می‌خواهید زمانی بیشتر از دو هفته، سالم بمانند، آن‌ها را درون کاغذ بپیچید تا از رطوبت کاملاً دور بمانند.

 

 

خرمالو

بهتر است موقع خرید، خرمالوهایی بخرید که هنوز کاملاً نرسیده‌اند. این خرمالوها در دمای اتاق 5 تا 10 روز دوام‌دارند. خرمالوها را وقتی کاملاً رسیده باشند، می‌توانید در یخچال به مدت یک هفته نگه‌دارید. آن‌ها را درون ظرفی قرار داده و با کیسه پلاستیکی بپوشانید، سپس در یخچال بگذارید.

 

آناناس

این میوه پس از چیده شدن دیگر بیشتر از آن نمی‌رسد، بنابراین بهترین کار خوردن آناناس پس از خرید آن است. اگر می‌خواهید میزان اسیدی ته آناناس کم شود، 1 یا 2 روز، آن را در دمای اتاق نگه‌داری کنید. از اسیدی بودن آن کم می‌شود اما شیرینی آن بدون تغییر باقی می‌ماند. همچنین می‌توانید آن‌ها را درون کیسه پلاستیکی گذاشته و در یخچال بگذارید. بدین ترتیب تا 4 روز تازه باقی می‌مانند.

 

نارگیل

نارگیل را همان‌طور سالم می‌توانید در دمای اتاق به مدت 2 تا 4 ماه نگه‌دارید. اما اگر آن را خرد کردید، در یک ظرف دردار قرار داده به‌طوری‌که هوا وارد آن نشود، سپس درون یخچال بگذارید. بدین ترتیب تا یک هفته دوام خواهند داشت. اما اگر می‌خواهید به مدت 9 ماه نارگیل‌ها را نگه‌دارید، آن‌ها را در یخ‌زن ذخیره کنید.

 

برچسب ها: سبزیجات، خرمالو، میوه، نگهداری از میوه، سیاه شدن موز تعداد بازديد: 243 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز