Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:47

26
مهر
چگونه تلخی غذا را برطرف کنیم؟

چگونه تلخی غذا را برطرف کنیم؟

عوامل مختلفی باعث تلخی غذا‌ها می‌گردند. در برخی موارد بهترین راه برطرف کردن تلخی غذا حذف و یا به حداقل رساندن عامل تلخ کننده است.

به گزارش تابناک، مزه تلخ همیشه در غذا‌های پخته شده احساس نمی‌گردد و گاهی غذا‌های خام مانند انواع میوه و سبزی هم دارای مزه تلخی می‌باشند که با چند ترفند ساده می‌توان آن را کم کرد.

چرا بعضی غذا‌ها مزه تلخی می‌گیرند

عوامل مختلفی باعث تلخی غذا‌ها می‌گردند. در برخی موارد بهترین راه برطرف کردن تلخی غذا حذف و یا به حداقل رساندن عامل تلخ کننده است. مثلا در برخی خورشت‌ها لیموی عمانی اگر زیاد در خورشت بماند باعث تلخ شدن مزه آن می‌شود.

برخی غذا‌ها نیز باید تازه مصرف شوند. ماندن در یخچال باعث تغییر ساختار برخی غذا‌ها شده و مزه تلخی در آن ایجاد می‌گردد.

 

بیشتربخوانید:

چگونه تلخی غذا را بگیریم؟

 

چند روش ساده برای از بین بردن تلخی غذا

یکی از کلی‌ترین راه‌ها حذف عامل تلخ کننده است، مثلا اگر خورشتی درست می‌کنید که در آن از لیمو عمانی استفاده می‌شود پوست و تخم آن را قبل از ریختن داخل خورشت جدا کنید و همچنین با خیساندن آن قبل از طبخ و سپس خارج کردن آن مدتی پس از پخت از تولید مزه تلخ جلوگیری نمایید.

یکی دیگر از عواملی که باعث عدم جذب مواد تلخ بر روی زبان می‌شود نمک است. مثلا مزه تلخ قهوه و یا مزه تند کیوی را می‌شود با ریختن مقداری نمک در درون قهوه و یا سرو کیوی به همراه مقداری نمک بر روی آن برطرف کرد.

دیگر عامل مهمی که باعث تلخی غذا‌ها می‌گردد سوخت سطحی آن است مثلا پیاز داغ اگر زیاد سرخ شود و دچار سوختن سطحی گردد مزه تلخی در آن احساس می‌شود.

از آبلیمو هم می‌توانید برای از بین بردن مزه تلخ بسیاری از غذا‌ها استفاده کنید. حتما شما هم تجربه خوردن سبزیجاتی که مزه تلخی دارند را دارید. استفاده از ابلیمو بر روی این سبزیجات مزه تلخ آن‌ها را برطرف می‌کند.

چگونه تلخی آبلیمو را بگیریم

تلخی آبلیمو عموما به علت له شدن هسته آن هنگام آب گیری است. اما از آنجایی که گرفتن آبلیمو توسط دستگاه انجام می‌شود ورود هسته لیمو به داخل آبلیمو اجتناب ناپذیر است.

برای رفع تلخی آبلیمو از هویج استفاده می‌کنند. به این منظور به ازای هر ۱۰ کیلو لیمو ۲ عدد هویج متوسط پوست کنده داخل آبلیمو می‌ریزند. پس از مدتی هویج تلخی لیمو را به خود گرفته و می‌توان آن را خارج نمود.

 
 

بیشتربخوانید:

 

تلخ شدن خورش قیمه با لیمو عمانی

مهم‌ترین دلیل تلخ شدن خورشت قیمه لیمو عمانی می‌باشد، البته به دلیل اینکه لیمو عمانی طعم بسیار خوبی به خورش قیمه می‌دهد نمی‌شود از خیر آن گذشت. لیمو عمانی در خورش قیمه مثل چاقوی دو لبه هست یعنی اگر درست استفاده شود خورش را خیلی خوشمزه می‌کند و گر به صورت اشتباه استفاده شود طعم خورش را تلخ و غیر قابل مصرف می‌کند.
خورش قورمه سبزی از خورش‌های پر طرفدار ایرانی است که پختن آن به بهترین شکل کمی مشکل است

علت تلخ شدن خورش قیمه با لیمو عمانی

لیمو عمانی اگر بیش از حد در خورش قیمه بماند باعث تلخی خورش قیمه می‌شود و هر چقدر زودتر داخل خورش ریخته شود تلخی بیشتری داخل مزه خورش ایجاد می‌کند. چندین راهکار وجود دارد که شما خورش قیمه تان را با لیمو عمانی بپزید، ولی خورش شما تلخ نشود، در ادامه به این راهکار‌ها می‌پردازیم.

۱) استفاده از پودر لیمو عمانی

اگر در تهیه خورش خود از مقدار کمی لیمو عمانی پودر شده استفاده کنید خورش شما کمی طعم ترشی لیمو عمانی را به خود می‌گیرد، ولی خوب این روش نقص‌هایی هم دارد. اول اینکه لیمو عمانی طعم بهتری نسبت به پودر لیمو عمانی دارد و دوما پودر لیمو عمانی باعث تیره شدن رنگ خورش می‌شود.

۲) استفاده از لیمو عمانی خیسانده شده

در این راهکار شما می‌توانید لیمو عمانی‌ها را با چنگال سوراخ کنید سپس در آب ولرم قرار دهید تا تلخی شان گرفته شود سپس داخل خورش بیندازید. این راهکار هم یک نقص بزرگ دارد و ان هم این است که آب علاوه بر تلخی لیمو عمانی، ترشی آن را هم نیز می‌گیرد.

۳) استفاده از لیمو عمانی نصف شده

راهکار بعدی استفاده از لیمو عمانی نصف شده است که ما این راهکار را به شما پیشنهاد می‌دهیم. لیمو عمانی‌ها را از وسط نصف کنید سپس تخم‌های آنرا خارج کنید و در ۲۰ دقیقه پایانی پخت خورش به قابلمه اضافه کنید. با این روش لیمو عمانی طعم بسیار خوبی به خورش شما می‌دهد.

۴) بیخیال لیمو عمانی شدن!

راه حل اخر این است که بیخیال استفاده از لیمو عمانی شوید که البته به نظر من واقعا حیف است طعم به این خوبی را از دست دهید. می‌توانید آبغوره یا تمرهندی را جایگزین لیمو عمانی کنید البته باز هم می‌گویم که هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین طعم لیمو عمانی در خورش قیمه باشد.

 

بیشتربخوانید:

بهترین روش های گرفتن تندی انواع غذا

 



رفع تلخی خورش قیمه

تا اینجای کار دنبال این بودیم که کاری کنیم که غذای ما تلخ نشود، اما در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که اگر خورش قیمه ما تلخ شد با چه روشی تلخی آنرا کم کنیم و یا به طور کل از بین ببریم، در ادامه با ما همراه باشید.

استفاده از سیب زمینی

اگر متوجه شدید خورش شما طعم تلخی می‌دهد خیلی سریع یک سیب زمینی درشت پوست بگیرید سپس داخل خورش بیندازید. پس از اینکه خورش آماده شد سیب زمینی را از خورش خارج کنید و دور بیندازید. اگر تلخی خورش شما خیلی زیاد نباشد با این روش می‌توانید مشکل را حل کنید.

استفاده از زعفران و شکر

اگر متوجه شدید خورش قیمه شما خیلی تلخ شده است و امکان گرفتن تلخی آن با سیب زمینی وجود ندارد، مقداری زعفران را بسابید و با کمی آب جوش دم کنید، سپس به نسبت زعفران کمی شکر اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا شکر کمی حل شود سپس مخلوط زعفران و شکر را به قابلمه خورش اضافه کنید، این راهکار علاوه بر اینکه تا حد زیادی تلخی خورش قیمه را می‌گیرد، باعث می‌شود خورش شما عطر زعفران بیشتری نیز بگیرد.

برچسب ها: آموزش آشپزی، ترفندهای آشپزی، گرفتن تلخی غذا، تلخی غذا، ترفندهای ساده تعداد بازديد: 203 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز