Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 12:56

23
تیر
آلوده کننده‌های هوای خانه

آلوده کننده‌های هوای خانه

باید دانست که گاهی اوقات هوای داخل خانه از هوای بیرون از منزل، آلوده‌تر است. در اینجا با آلوده کننده‌های محیط خانه و راهکارهای مقابله با آنها آشنا می‌شوید.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

آلودگی هوای خانه حتی می‌‌تواند از بیرون از خانه مهلک‌تر باشد 

وقتی به هوای آلوده فکر می‌‌کنیم، بلافاصله به یاد کارخانه‌‌ها یا خودروهای فرسوده می‌‌افتیم که هوای محیط زیست را با ابری غلیظ از دود آلوده می‌‌کنند.

اما فراموش نکنید که آلودگی هوای خانه حتی می‌‌تواند از بیرون از خانه مهلک‌تر باشد. برای محافظت از خانه و خانواده باید این آلوده کننده‌‌ها را بشناسیم:

1- مونوکسید کربن

مونوکسید کربن، گازی بی رنگ، بی بو و بسیار خطرناک است. در استفاده بدن از اکسیژن اختلال ایجاد می‌‌کند و موجب خستگی، سردرد، سرگیجه، تهوع و بالا رفتن ضربان قلب می‌‌شود.

اگر فردی در محیطی که غلظت مونوکسید آن بالاست تنفس کند، جان خود را از دست خواهد داد.

چه باید کرد؟

سیستم گرمایشی خانه را باید سال به سال بررسی و از وسایل احتراقی در کنار تهویه هوا استفاده کرد. در ضمن برای گرم نگهداشتن خانه نباید از اجاق گاز استفاده نمود.

2- رادون

رادون هم مانند گاز مونوکسید کربن بی رنگ و بی‌بو است و در هر محیطی در مقدارهای کم یافت می‌‌شود. رادون به طور طبیعی در اورانیوم وجود دارد و قرار گرفتن در معرض این گاز، خطر سرطان را افزایش می‌‌دهد.

چه باید کرد؟

با استفاده از ابزارهایی که می‌‌توانید از بازار تهیه کنید، یا با کمک کارشناسان در این زمینه، از مقدار وجود رادون در خانه مطمئن شوید و اگر این گاز در محیط خانه وجود داشت، برای رفع آن از متخصصان کمک بگیرید.

3- دی اکسید نیتروژن

دی اکسید نیتروژن، گاز سمی و فاسد کننده است. البته توجه داشته باشید که دی اکسید نیتروژن از دی نیتروژن اکسید که در پزشکی و دندانپزشکی کاربرد دارد متفاوت است.

دی اکسید نیتروژن موجب سوزش گلو، صدمه به چشم‌‌ها، بینی و حتی مجرای تنفسی می‌‌شود. قرارگرفتن در برابر حجم بالایی از این گاز، مانند آتش سوزی‌‌ها، منجر به ادم ریه – جمع شدن آب در ریه - می‌‌شود.

انتشار متوسط این گاز، برونشیت مزمن یا شدید به وجود می‌‌آورد. حتی تنفس میزان کم این گاز، فرد را به آسم مبتلا می‌‌کند.

چه باید کرد؟

باید وسایلی که با احتراق کار می‌‌کنند، مانند بخاری‌‌ها را مرتب بررسی کرد و در وضعیت خوبی نگهداشت. برای این وسایل باید دودکش و تهویه هوای مناسبی به کار برد. همچنین نباید به هیچ وجه خودروی خود را در پارکینگ و فضای بسته، بیهوده روشن گذاشت.

4- دود سیگار دست دوم

این نوع دودها، دود تنباکوی محیط زیستی نامیده می‌‌شوند و از محصولات تنباکویی که کاملا نسوخته‌اند ناشی می‌‌شوند. دود سیگارهای دست دوم حاوی بیش از 4700 ماده شیمیایی است.

در دوره‌‌های کوتاه مدت دود این سیگار موجب سوزش گلو و چشم و آبریزش بینی می‌‌شود و قرار گرفتن به مدت زمان بیشتری در معرض این دود، مشکلاتی مانند خس خس سینه، سینه پهلو، حملات آسمی، برونشیت و سرطان ریه به وجود می‌‌آورد.

چه باید کرد؟

هرگز در خانه هیچ نوع سیگار نکشید و به کسی هم اجازه کشیدن سیگار در محیط داخل خانه ندهید.

5- پنبه نسوز

پنبه نسوز و یا پنبه کوهی، به طور کلی نام گروهی از ترکیبات معدنی منیزیم و سیلیسیم است که بیشتر در طبیعت به صورت الیاف معدنی و سنگ یافت می‌‌شود و به دلیل مقاومت بالای شان در برابر گرما و آتش به عنوان مواد نسوز به کار می‌‌روند.

پنبه نسوز در سال 1971 وارد فهرست آلوده کننده‌‌های خطرناک هوا قرار گرفت. البته اگرچه این ماده وقتی دست نخورده در طبیعت بماند، آلوده کننده نیست اما استفاده از الیاف آن، باعث انتشارشان در هوا شده که در نهایت راه خود را به سمت ریه باز می‌‌کنند.

به مدت طولانی در معرض پنبه نسوز قرار گرفتن، موجب مشکلات ریوی متفاوتی از جمله سرطان ریه و یا آبستوز( التهاب ریه ) در فرد می‌‌شود.

چه باید کرد؟

اگر برخی از محصولات خانه‌تان حاوی این نوع پنبه هستند، مراقب باشید صدمه نبینند و سالم باشند. در غیر اینصورت یا آنها را دور بریزید و یا به وسیله یک متخصص تعمیر کنید.

6- کپک

کپک‌‌ها انواع قارچ‌‌هایی هستند که درون و یا بیرون خانه رشد می‌‌کنند. برخی از انواع کپک‌‌ها بی ضرر هستند اما باقی آنها خطرناک اند.

کپک‌‌ها در برخی از افراد موجب واکنش‌‌های حساسیتی همچون کیپ شدن بینی، سوزش چشم و یا گلو، تورم گلو، سرفه و یا خس خس کردن سینه ، سردرد و یا مشکلات پوستی می‌‌شوند. در موارد شدیدتر فرد دچار تب و سختی تنفس می‌‌شود.

چه باید کرد؟

برای مقابله با کپک‌‌ها باید مراقب میزان رطوبت در خانه باشید. اول اینکه در هیچ کجای خانه لوله ای نشتی نداشته باشد و تمام وسایلی که ایجاد رطوبت می‌‌کنند، از محیط بیرون برده شوند. در حمام هم فن نصب شود تا رطوبت موجود را خشک کند.

 

برچسب ها: کپک، دود سیگار، آلوده کننده های هوای خانه، دی اکسید نیتروژن، مونوکسید کربن، رادون، پنبه نسوز تعداد بازديد: 610 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز