Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:04

27
اسفند
آزمون تمیزی آشپزخانه (5)

آزمون تمیزی آشپزخانه (5)

اگر قصد خرید غذاهای دریایی از جمله ماهی یا میگوی تازه دارید، آنها را فقط از فروشگاه‌های معتبر كه ماهی یا غذاهای دریایی را در یخچال و یا یخ نگهداری می‌كنند، خریداری كنید.

مهندس مسیح انصاری  كارشناس ارشد صنایع غذایی



11- جواب‌های (الف) و (ب) انتخاب‌های درست هستند، لذا هر كدام را انتخاب كرده‌اید، به خودتان 2 امتیاز بدهید. اگر قصد خرید غذاهای دریایی از جمله ماهی یا میگوی تازه دارید، آنها را فقط از فروشگاه‌های معتبر كه ماهی یا غذاهای دریایی را در یخچال و یا یخ نگهداری می‌كنند، خریداری كنید.

وقتی غذاهای دریایی از جمله ماهی یا میگو می‌خرید، آنها را فورا در یخ، یخچال و یا فریزر قرار دهید. 

سایر توصیه‌ها برای انتخاب ایمن غذاهای دریایی عبارتند از:

 اگر ماهی، میگو و یا سایر غذاهای دریایی را به صورت تازه خریداری می‌نمایید، از تماس آنها با سایر مواد غذایی جلوگیری كنید. 

 اگر بسته ماهی، میگو و یا سایر غذاهای دریایی منجمد شده باز، پاره یا له شده بود، از خریدن آنها خودداری نمایید. علایم یخ‌زدگی (برفك) و یا كریستال‌های یخ را بر روی غذاهای دریایی منجمد بررسی كنید. اینها علایمی هستند كه نشان می‌دهند به مدت طولانی نگهداری و یا دوباره منجمد شده‌اند. 

 چنانچه قصد دارید غذاهای دریایی، گوشت قرمز و یا مرغ را دو روز بعد از خرید مصرف نمایید، آنها را در سردترین قسمت یخچال نگهداری كنید. در غیر این صورت و چنانچه بخواهید به مدت طولانی آنها را نگه‌دارید، باید در پوشش محكم و ضد رطوبت مانند كیسه فریزر قرار دهید و سپس در فریزر جاسازی نمایید. 

12- اگر تحت درمان برای هر یك از بیماری‌هایی كه اشاره شد هستید، باید از خوردن غذاهای دریایی خام خودداری نمایید، لذا 2 امتیاز به خودتان بدهید. افرادی كه به یكی از این بیماری‌ها و یا شرایط آن مبتلا هستند، باید در این مورد بسیار دقت نمایند، زیرا این بیماری‌ها و یا داروهایی كه می‌خورند، می‌تواند آنها را در موقعیت بیماری جدی و یا مرگ ناشی از آلوده شدن غذاهای دریایی قرار دهد.

این شرایط عبارتند از: 

بیماران كبدی ناشی از مصرف بیش از حد مشروبات الكلی، هپاتیت ویروسی یا علل دیگر، هموكروماتوسیس و اختلالات آهن، دیابتی‌ها،  مشكلات معده مانند عمل جراحی معده و یا تولید مقدار كم اسید معده، سرطان، اختلالات سیستم ایمنی مانند ایدز (HIV) و استفاده طولانی مدت از استروئیدها برای آسم و التهاب مفاصل (آرتریت).

افرادی كه دارای یكی از این بیماری‌ها باشند، تنها باید غذاهای دریایی را كه به طور كامل پخته شده‌اند، مصرف نمایند. 

امتیازات:

24 امتیاز: درباره ایمنی غذاهای مصرف شده در منزل احساس اطمینان نمایید، زیرا شما تمامی موارد ایمنی غذایی را كه در این آزمون آمده است رعایت می‌كنید. 

12 تا 23 امتیاز: در صورتی كه امتیاز شما بین 12 تا 23 باشد، باید عملیات ایمنی مواد غذایی در منزل را دوباره مطالعه نمایید، زیرا برخی از قواعد كلیدی ایمنی مواد غذایی را رعایت نمی‌كنید. 

11 امتیاز یا پایین‌تر: چنانچه امتیاز شما 11 یا كمتر از آن باشد، باید فورا مراحل نگهداری، آماده سازی و تكنیك‌های پختن مواد غذایی را آموزش ببینید. عملیات جاری در رابطه با ایمنی غذا در منزل، شما و سایر اعضاء خانواده را در معرض خطرهای ناشی از مصرف غذاهای آلوده قرار می‌دهند.

 

برای خواندن بخش اول - آزمون تمیزی آشپزخانه – اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم - آزمون تمیزی آشپزخانه – اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم - آزمون تمیزی آشپزخانه – اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم - آزمون تمیزی آشپزخانه – اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: غذای دریایی، آزمون تمیزی آشپزخانه، نکات مهم در ایمنی غذا، بهداشت و ایمنی مواد غذایی، انتخاب ایمن غذاهای دریایی، توصیه مهم برای بهبود ایمنی مواد غذایی، توصیه مهم برای مواد غذایی تعداد بازديد: 610 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز