Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 20:43

27
اسفند
آزمون تمیزی آشپزخانه (4)

آزمون تمیزی آشپزخانه (4)

باقیمانده غذاها در ظروف كمك می‌كند كه باكتری‌ها به غذای مورد نظر خود برای رشد و تكثیر دسترسی پیدا كنند، البته چنانچه بشقاب‌ها و ظروف را با دست بشویید، بهتر از آن است كه آنها را طی 2 ساعت شستشو نمایید.

مهندس مسیح انصاری  كارشناس ارشد صنایع غذایی

 

باقیمانده غذاها در ظروف كمك می‌كند كه باكتری‌ها به غذای مورد نظر خود برای رشد و تكثیر دسترسی پیدا كنند، البته چنانچه بشقاب‌ها و ظروف را با دست بشویید، بهتر از آن است كه آنها را طی 2 ساعت شستشو نمایید. همچنین بهتر است ظروف را بعد از شستشو خشك كنید تا اینكه آنها با داشتن رطوبت نگهداری شوند. 

9- جواب (ج) تنها پاسخ درست است، لذا 2 امتیاز برای خودتان در نظر بگیرید. شستن دست‌ها با آب گرم و صابون برای 20 ثانیه قبل و بعد از دست زدن به مواد غذایی به ویژه گوشت خام، مرغ و ماهی باید انجام شود. اگر دست شما دارای زخم و یا بریدگی است باید قبل از دست زدن به مواد غذایی دست خود را با باند و یا دستكش پلاستیكی بپوشانید. همچنین باید اغلب دستكش‌ها را به دقت شستشو دهید، زیرا دستكش‌ها می‌توانند محل رشد و تكثیر باكتری‌ها نیز باشند.

10- اگر جواب (ب) یا (ج) را انتخاب نموده‌اید، 2 امتیاز برای خودتان در نظر بگیرید. متخصصین ایمنی مواد غذایی پیشنهاد می‌كنند عمل دیفراست مواد غذایی باید در یخچال و یا ماكروویو انجام شود. همچنین آنان معتقدند این عمل را می‌توان با قرار دادن ماده غذایی منجمد در یك كیسه پلاستیكی ضد آب و گذاشتن این كیسه در ظرف آب سرد كه آب آن هر 30 دقیقه عوض می‌شود، انجام داد.

آب را باید هر 30 دقیقه یك بار عوض كرد تا اطمینان داشته باشید ماده غذایی شما سرد مانده است، زیرا یك فاكتور مهم برای رشد آهسته باكتری‌ها آن است كه قسمت بیرونی ماده غذایی كاملا از حالت انجماد خارج شود، ولی قسمت داخلی آن هنوز در حال دیفراست باشد. این حالت سبب می‌شود كه باكتری‌ها بتوانند در سطح خارجی ماده غذایی رشد نمایند. دیفراست تدریجی در یخچال بهترین كار است، زیرا این عمل كمك می‌كند كیفیت ماده غذایی دیفراست شده حفظ شود.

وقتی برای دیفراست ماده غذایی از مایكروویو استفاده می‌كنید، باید به دستورالعمل مربوطه توجه نمایید. همچنین باید حدود 2 اینچ یا 5 سانتیمتر فاصله بین ماده غذایی و اطراف (كناره‌های) مایكروویو خالی باشد تا اجازه دهد حرارت در مایكروویو چرخش نماید.

قطعات كوچكتر مواد غذایی سریع‌تر از قطعات بزرگتر دیفراست می‌شوند. توجه داشته باشید كه مواد غذایی دیفراست شده در مایكروویو باید سریعا پخته شوند. 
نباید گوشت، مرغ و ماهی خام و محصولات آنها را كه منجمد هستند، بدون قرار دادن در آب سرد، در سطح آشپزخانه و یا سینك ظرفشویی دیفراست نمود، زیرا باكتری‌ها سریعا در دمای اتاق تكثیر می‌شوند.

ضمنا چنانچه ماده غذایی (مانند گوشت، مرغ و ماهی) را در تركیبی (مانند سركه، آبلیمو، ماست، پیاز و ...) قرار می‌دهید، باید آن را در یخچال نگهداری كنید و هرگز در پیشخوان آشپزخانه قرار ندهید. ضمنا باید تركیب را بعد از مصرف ماده غذایی دور بریزید، زیرا می‌تواند حاوی باكتری باشد. 

برای خواندن بخش اول - آزمون تمیزی آشپزخانه – اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم - آزمون تمیزی آشپزخانه – اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم - آزمون تمیزی آشپزخانه – اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش پنجم - آزمون تمیزی آشپزخانه – اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بررسی تاثیر دما بر مواد غذایی، نکات مهم در ایمنی غذا، تاثیر دما بر مواد غذایی، نکات ايمنی در پخت مواد غذايی، بهداشت و ایمنی مواد غذایی، بهبود ایمنی مواد غذایی تعداد بازديد: 621 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز