Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 19:03

27
اسفند
آزمون تمیزی آشپزخانه (2)

آزمون تمیزی آشپزخانه (2)

دمای یخچال روی 50 درجه فارنهایت و یا 10 درجه سانتیگراد قرار دارد. به همین دلیل قرار دادن یك دماسنج در یخچال و یا فریزر در هر زمانی مورد نیاز است. در صورت نیاز، پیچ كنترل دمای یخچال را تنظیم نمایید.

مهندس مسیح انصاری  كارشناس ارشد صنایع غذایی

 

پاسخ‌ها

1- یخچال‌ها باید بر روی دمای 40 درجه فارنهایت و یا 5 درجه سانتیگراد یا كمتر تنظیم شوند. اگر شما جواب (ب) را انتخاب كرده‌اید، به خودتان 2 امتیاز بدهید.

بعضی از مردم به اهمیت حفظ دمای مناسب یخچال آگاهند. در برخی دیگر از خانواده‌ها دمای یخچال روی 50 درجه فارنهایت و یا 10 درجه سانتیگراد قرار دارد. به همین دلیل قرار دادن یك دماسنج در یخچال و یا فریزر در هر زمانی مورد نیاز است. در صورت نیاز، پیچ كنترل دمای یخچال را تنظیم نمایید. 

دمای 5 درجه سانتیگراد یا كمتر در یخچال مهم است، زیرا سبب كند شدن رشد اكثر باكتری‌ها می‌شود. در غیر این صورت به دلیل تكثیر و رشد باكتری‌ها، با مصرف اینگونه مواد غذایی احتمالا بیمار خواهید شد. حفظ دمای 0 درجه فارنهایت و یا 18- درجه سانتیگراد در فریزر سبب توقف رشد باكتری‌ها می‌‌شود، اگرچه این دما باعث كشته شدن تمام باكتری‌های موجود نمی‌شود. 

2- جواب (ب)، بهترین جواب است و اگر آن را انتخاب كرده‌اید، به خودتان 2 امتیاز بدهید. 

غذاهای گرم را باید بعد از 2 ساعت بعد از زمان پختن كه طی این 2 ساعت خنك نیز می‌شوند، در یخچال سرد كرد. ابتدا غذا را به مقادیر كوچك تقسیم كنید. سپس آنها را در ظروف كم عمق قرار دهید تا به سرعت سرد شوند. یادتان باشد یخچال و فریزر را بیش از حد پر نكنید، زیرا هوای سرد باید در یخچال جریان داشته باشد تا ایمنی موادغذایی حفظ شود، البته چنانچه غذایی بیش از 2 ساعت در دمای اتاق قرار گرفت آن را نگهداری نكنید و دور بریزید.

حتی آن را تست هم نكنید، زیرا مصرف مقدار كم غذای آلوده نیز می‌تواند باعث بیماری شود. ضمنا باقیمانده غذایی را كه در یخچال قرار داده‌اید، باید در طی زمان معینی مصرف نمایید. چنانچه در مورد مدت زمان نگهداری شك داشتید، آن را دور بریزید.

3- اگر جواب (الف) را انتخاب نموده‌اید و به آن عمل می‌كنید، به خودتان 2 امتیاز بدهید. چنانچه جواب (ب) را انتخاب كرده‌اید، به خودتان 1 امتیاز بدهید. معمولا لوله‌های رابط (اتصالات)، مجرا و لوله‌های فاضلاب سینك آشپزخانه كمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، البته آنها باید به طور دوره‌ای و به صورت تمیز و بهداشتی پاكیزه شوند.

این عمل می‌تواند به وسیله یك قاشق چایخوری (5 میلی‌لیتر) محلول سفید كننده كلرین در 1 لیتر آب انجام شود. همچنین می‌توان از یك محلول تجاری تمیز كننده آشپزخانه كه شامل دستورالعمل مصرف است، نیز استفاده نمود. ذرات مواد غذایی باعث گرفتگی مجرا و لوله‌های فاضلاب سینك می‌شوند كه در این صورت در حضور رطوبت، محیط مناسبی برای رشد باكتری‌ها ایجاد خواهد شد. 

4- در صورت انتخاب جواب (د) به خودتان 2 امتیاز بدهید. ایمن‌ترین عمل شستشو به وسیله صابون و آب گرم و سپس ضدعفونی كردن به وسیله یك محلول سفید كننده رقیق می‌باشد. اگر شما جواب (الف) را انتخاب كرده‌اید، یك قاعده مهم ایمنی مواد غذایی را نقض نموده‌اید. هرگز اجازه ندهید گوشت قرمز، مرغ و ماهی خام در تماس با سایر مواد غذایی قرار گیرند.

انتخاب جواب (ب) نیز نادرست می‌باشد. هرگز شستشوی نامناسب مانند استفاده از یك پارچه مرطوب نمی‌تواند سبب برطرف كردن باكتری‌ها شود. جواب (ج) یعنی شستشوی تنها با آب گرم و صابون نیز نمی‌تواند كافی باشد. 

برای جلوگیری از انتقال آلودگی از یك تخته برش به سایر مواد غذایی، FDA توصیه‌های زیر را اعلام می‌نماید

 از یك تخته برش صاف ساخته شده از چوب درخت افرای سخت و یا یك تخته برش پلاستیكی صاف فاقد منفذ كه بتواند به آسانی پاكیزه و تمیز شود، استفاده نمایید، البته باید فاقد ترك‌خوردگی، شكاف و درز باشد. 

 تخته برش را با آب گرم، صابون و یك برس تمیز كننده كه باعث برطرف كردن ذرات مواد غذایی می‌شود، بشویید. ضدعفونی تخته برش را می‌توان با قرار دادن آن در یك ماشین ظرفشویی و یا آبكشی در یك محلول 1 قاشق چایخوری از سفید كننده كلرین در 1 لیتر آب انجام داد. 

 بعد از استفاده از تخته برش برای گوشت، مرغ و ماهی خام و قبل از استفاده از آن برای مواد غذایی آماده مصرف، باید تخته برش را ضدعفونی نمایید. 
همچنین می‌توان از 2 تخته برش استفاده كرد، یكی برای مواد غذایی قابل پخت مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی خام و دیگری فقط برای مواد غذایی آماده خوردن مانند نان، میوه تازه و گوشت‌های پخته شده.

 

برای خواندن بخش اول - آزمون تمیزی آشپزخانه – اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم - آزمون تمیزی آشپزخانه – اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم - آزمون تمیزی آشپزخانه – اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش پنجم - آزمون تمیزی آشپزخانه – اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: اسرار خانه داری، نکاتی مهم برای تمیز کردن گاز، نکاتی مهم برای تمیز کردن یخچال، روش تمیز کردن انواع اجاق گاز، برق انداختن آشپزخانه، آزمون تمیزی آشپزخانه، نحوه تمیز کردن و استریل نمودن آشپزخانه تعداد بازديد: 724 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز