Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 20:05

24
اسفند
خانم ها مراقب صدمات خانه تکانی باشید!

خانم ها مراقب صدمات خانه تکانی باشید!

به منظور جلوگیری از آسیب فیزیكی نباید در طول روز فشار زیادی به بدن وارد شود. هنگام خانه‌تكانی، احساس خستگی را جدی گرفته و به خود استراحت دهید؛ چرا كه این احساس خستگی زنگ خطری است برای سلامتی بدن.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

صدمات ناشی از خانه‌تکانی 

از آنجا كه اغلب فعالیت‌ها در خانه تكانی عید از فعالیت‌های فیزیكی سنگین هستند، بدن باید از نظر جسمانی آماده باشد. با نزدیك شدن نوروز چهره خانه‌ها تغییر می‌كند و اهالی خانه در تكاپوی «خانه تكانی» قرار می‌گیرند. از اوایل اسفندماه فرش‌های شسته و آویزان شده بر پشت بام‌ها، دیوارها و ایوان‌ها خودنمایی می‌كنند.

پرده‌ها از پنجره‌ها به پایین آمده، نردبان‌ها برقرار شده و خلاصه دستی به سر و صورت خانه كشیده می‌شود و اهل خانه به‌ویژه خانم خانه تلاش می‌كنند تا كارها را در حداقل زمان ممكن به پایان برسانند؛ غافل از آنكه این سنت زیبا گاه در اثر عدم رعایت نكات ایمنی كه اغلب خانم‌ها آنها را نادیده می‌گیرند، دردسرهای جبران‌ناپذیری به دنبال دارد.

دكتر فتانه اكبری، متخصص طب فیزیكی در این باره می‌گوید: از آنجا كه اغلب فعالیت‌ها در خانه تكانی عید فعالیت‌های فیزیكی سنگین هستند، بدن باید از نظر جسمانی آماده باشد. و هر صبح قبل از آغاز كارها بدن با نرمش گرم شود.

دكتر اكبری با تاكید بر لزوم تقسیم كردن فعالیت‌های خانه‌تكانی طی روزهای مختلف ادامه داد: به منظور جلوگیری از آسیب فیزیكی نباید در طول روز فشار زیادی به بدن وارد شود. هنگام خانه‌تكانی، احساس خستگی را جدی گرفته و به خود استراحت دهید؛ چرا كه این احساس خستگی زنگ خطری است برای سلامتی بدن.

 

وی خطاب به بیماران مبتلا به مشكلات اسكلتی یا عضلانی گفت: این افراد باید در طی خانه‌تكانی به درد در قسمت‌های مختلف بدن خود، به‌ویژه اندام‌های آسیب‌دیده توجه جدی داشته باشند؛ چرا كه فشار به اندام‌ها در هنگام احساس درد، موجب آسیب‌دیدگی بیشتر می‌شود. این افراد بهتر است قبل از آغاز فعالیت‌های خانه‌تكانی به منظور راهنمایی بیشتر و استفاده از ابزار فیزیكی به متخصص مربوطه مراجعه كنند. 

مبارزه  با  جرماتوهای بخار به مرور زمان و بر اثر استفاده جرم می‌گیرند. برای پاک کردن جرم اتو کمی سرکه سفید و آب داخل محفظه آن ریخته و ۲۴ ساعت صبر کنید. سپس اتو را روشن کنید و بگذارید آب و گچ آن خارج شود. حالا اتوی شما مثل روز اول تمیز و بدون رسوب است.

اگر اتوی شما معمولی است و کف آن کثیف شده، برای تمیز و براق کردن آن اتو را روشن کرده و روی درجه متوسط قرار دهید. سپس پارچه‌ای آغشته به نمک یا جوش شیرین را محکم به کف اتو بمالید تا تمام جرم آن گرفته شود.

فر هم ممکن است جرم بگیرد و چرب شود. برای از بین بردن این جرم و چربی می‌توانید ظرفی پلاستیکی را پر از آمونیاک کرده و شب تا صبح در فر قرار دهید. ۵ قاشق جوش شیرین و ۳ قطره مایع ظرفشویی و ۴ قاشق سرکه را با هم مخلوط کرده و با اسفنج یا پارچه تمیز فر را تمیز کنید. حالا فر اجاق گاز شما تمیز و پاکیزه است. 

چگونگی نظافت

دیوار و سقف: ابتدا تمام وسایل اتاق را جمع كنید. تابلوها را بردارید و پنجره‌ها را باز كنید. بعد با برس دسته بلند سقف و دیوارها را گردگیری كنید. اگر رنگ دیوارها قابل شستشو است، محلول آب ولرم و صابون و مقدار كمی‌مایع سفیدكننده را با اسفنج روی دیوار بكشید و با دستمال تمیز پاك كنید. هر بار قسمت كوچكی از دیوار را تمیز كنید (حداكثر نیم متر مربع). مرز بین دو قسمت تمیزشده را نیز هر بار تمیز كنید تا لكه به جا نماند.

تمیز كردن رادیاتور شوفاژ: برای این كار زیر و رو و اطراف رادیاتور روزنامه خیس قرار دهید. سپس با قسمت دمیدن هوای جارو برقی خاك آنها را بگیرند و بعد با یك دستمال نمدار به كمك یك برس دسته بلند كه بین پره‌های رادیاتور برود، آن را پاك كنید. 

پرده‌ها

بعد از شستن دیوارها، درها و كف منزل، نوبت پرده‌ها می‌رسد. پرده‌های نخی در اثر تابش نور آفتاب و تأثیر آب و هوا الیافشان ضعیف می‌شود، ولی پارچه‌های الیاف مصنوعی كمتر چنین آسیب‌هایی می‌بینند.  پرده‌های نخی را قبل از شستن به مدت 15-10 دقیقه در آب سرد یا ولرم خیس كنید تا گرد و غبار آن جدا شود.

سپس آن را به آرامی ‌بلند كرده و آب كثیف را خالی كنید. حالا پرده را در محلول كف صابون ولرم و غلیظ با ملایمت بشویید. پرده را به هیچ وجه نچلانید. سه بار پرده را با آب ولرم آبكشی كنید. برای شستشوی پرده حمام، آن را روی سطحی صاف پهن كنید و با محلول غلیظ كف صابون و آب ولرم بشویید و بعد آبكشی كنید؛ سپس با پارچه‌ای تمیز آن را خشك كنید.

برچسب ها: خانه تکانی، صدمات ناشی از خانه‌تکانی، تمیز کردن منزل، شستن دیوار، نظافت منزل، روش های خانه تکانی، آسیب دیدن در خانه تکانی تعداد بازديد: 1472 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز