Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 03:32

7
دی
فراتر از دیدن...

فراتر از دیدن...

در سال 1917 میلادی دکتر شینوبو ایشیهارا استاد دانشگاه توکیو یک آزمون ادراک رنگ منتشر کرد، در این آزمون تصویری، رنگ‌ها و طرح‌ها به گونه‌ای در غالب یکدیگر نقش می‌بستند که بتوانند حسگرهای مخروطی شبکیه چشم را به چالش بیندازند

به قلم : ملیحه احمدبیگی

 

تحریریه زندگی آنلاین : در سال 1917 میلادی دکتر شینوبو ایشیهارا استاد دانشگاه توکیو یک آزمون ادراک رنگ منتشر کرد، در این آزمون تصویری، رنگ‌ها و طرح‌ها به گونه‌ای در غالب یکدیگر نقش می‌بستند که بتوانند حسگرهای مخروطی شبکیه چشم را به چالش بیندازند، امروزه چارت‌های ایشیهارا در یک دفترچه 38 صفحه‌ای جمع‌آوری شده است که می‌تواند صحت و سلامتی حس بینایی در انواع کور رنگی چشم را تشخیص دهد. نور طبیعی محیط، فاصله مناسب چشم‌ها از چارت و همچنین سرعت پاسخگویی از نکات مهم آزمون ایشیهارا می‌باشد. فرآیند دیدن رنگ‌ها و تشخیص آنها از هم بسیار شگفت‌انگیز است. اینکه مسئولیت دریافت و پذیرفتن طول موج‌های رنگی بر عهده 6 تا 7 میلیون حسگر مخروطی است و نیز همین تعداد تقریبی هم در 4 نوع متفاوت هستند، یکبار دیگر شاهکار خلقت را فریاد می‌زنند.

 

بیشتربخوانید:

رنگ سال ۲۰۲۱ ؛ زرد خاکستری برای آرامش

 

 

 سلول‌های مخروطی کوچک

 Short-wavelenght که به نوع S مشهورند دیدن رنگ آبی را برای ما تسهیل می‌کنند. در واقع دریافت طول موج‌های کوتاه که در حدود 420 نانومتر هستند را بر عهده دارند. به زبان ساده‌تر به رنگ‌های سرد و طیف آبی حساسیت بیشتری نشان می‌دهند.

 

سلول‌های مخروطی متوسط

 Medium-wavelenght که به نوع M نامگذاری شده‌اند، سبب دیدن رنگ سبز هستند و طول موج‌های متوسط در حدود 530 نانومتر را جذب می‌کنند و واکنش بیشتری نسبت به این طول موج‌ها نشان می‌دهند.

 

 سلول‌های مخروطی بزرگ

 Long-wavelength که نوع L می‌باشند موجب دیدن رنگ قرمز و زرد می‌شوند و طول موج‌های بلند در حدود 560 نانومتر را دریافت می‌کنند و به رنگ‌های گرم تعصب خاصی دارند.

 

حسگرهای مخروطی

 در نوع چهارم حسگرهای مخروطی ویژگی‌های خاصی وجود دارد که به تتراکرومات‌ها مشهور هستند. آن‌ها در حدود 25 درصد از جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهند.

 تا کنون گزارشی برای بودن نوع چهارم از حسگر‌های مخروطی در آقایان ذکر نشده و اگر اغراق شده به حساب نیاید تنها بانوان از آن بهره‌مند هستند، این چشم‌های خارق‌العاده تفکیک و دیدن صدها میلیون رنگ را دارند، افراد تتراکرومات رنگ‌هایی در محیط پیرامونشان می‌بینند که خودشان هم خبر ندارند. آن رنگ‌ها برای ما بقی 75 درصد کل جهان نامرئی محسوب می‌شوند و نمی‌توانند با چشم غیر مسلح رصدشان کنند.

در سبک طب دکوراسیون که بر اساس شرایط جسمانی و روحی افراد خصوصاً روانشناسی فردی و محیطی بنا شده است جزء به جزء این اطلاعات، ارزشمند و حیاتی است. اجرای قوانین طب دکوراسیون بسیار پیچیده و طاقت فرسا است، مگر اینکه هدفی والاتر از طراحی در بین باشد. آنگاه هر قدم آن در عین سختی راهش بسیار لذت‌بخش خواهد بود. در تحقیقات پزشکی‌ و روانشناسی محیطی به نکته حیرت‌انگیزی دست یافتم که من را در طراحی دکوراسیون برای نابینایان گرامی بسیار یاری می‌کند.

 

بیشتربخوانید:

رنگ هایی که در دکوراسیون تاثیر منفی دارند

 با وجود اینکه نابینایان توانایی دیدن و تشخیص رنگ‌ها را از هم ندارند، اما یگانه خالق هستی مهربان سطح پوست انسان را هم به دریافت طول موج‌های رنگی تجهیز کرده است. از این رو به راحتی می‌توان از رنگ درمانی برای آرامش جسمی و روحی نابینایان گرامی نیز کمک گرفت و خانه‌ای سرشار از شادی و نشاط برایشان طراحی کرد.

 پیشینه صنعت رنگرزی در ایران علاوه بر باستان در دوره 100 هزار ساله پارینه سنگی نیز با نقش نگارهای رنگی بر سنگ‌ها به اثبات رسیده است. آن‌ها با بهره گرفتن از رنگ‌های طبیعت و آثار هنری تکرار نشدنی روح زندگی و معنای زیستن را ارتقاء می‌بخشیدند و می‌بخشند و مفتخر هستم بگویم طبق روال همیشگی، ما ایرانیان اولین نسلی از آدمیان بودیم که توانست رنگ‌ها را بشناسد، آن را از طبیعت برگیرد و بسازد و به بهترین طریقه ممکن با هنرمندی بسیار، آثاری مانا و غیر قابل انکار را بوجود بیاورد و بدین صورت تحسین همگان و جهانیان را برانگیزد.

 

 

جشنواره‌ای از رنگ‌ها و کشف راز فوبیای رنگی

اگر بتوانید با یاری گرفتن از طراحی مجرب یک زنجیره رنگی متصل به هم، اما نا محسوس را در منزلتان بنا کنید سه خصلت بزرگ و مهم دکوراسیونی را تصاحب می‌نمایید: 1- نظم، 2- طراوت و شادبی، 3- تنوع طول موج رنگ‌ها، اما متاسفانه در اغلب خانه‌ها تنها مورد اول رعایت می‌شود و خبری از طراوت و شادابی و خصوصاً تنوع رنگی نیست! و آن هم دلیلش فوبیای استفاده از رنگ‌های رنگین‌کمانی در دکوراسیون است که سبب می‌شود همیشه پناه به رنگ‌های تیره و خنثی ببرید!!! یکی از رازهای فوبیای رنگی این است که در صد خطایتم تیره بسیار کمتر از طراحی بارنگ‌های متنوع است. بدین صورت بانوی خانه هم سلیقه خود را در چیدمان و طراحی بکار برده و هم با کمترین اشتباه توانسته به موفقیت در این امر دست یابد، اما باید به خاطر داشته باشید رنگ‌ها شور و نشاط را بر جان و روحتان می‌نشانند و اشتیاق به زندگی را در شما می‌افزایند، افسوس که این موهبت الهی را در فوبیای رنگی خود از دست می‌دهید!! ترس ست نشدن اکسسوری‌های رنگی با دکوراسیونتان و اینکه ممکن است خانه‌تان زیبا نگردد، شما را برای همیشه از رنگ‌های متنوع دور می‌سازد. در واقع خود و خانواده‌تان را از محیطی با نشاط و روح افزا محروم می‌نمایید، به همین دلیل بهترین انتخاب شما نیز به استفاده از رنگ‌های تیره و خنثی ختم می‌گردد. انتخابی که روح و روانتان را در ‌هاله‌ای از انزوا‌طلبی و افسردگی پیش می‌برد! شاید تصور کنید بهره بردن از تم کلاسیک همچون سیاه و سفید نشانه قدرت و سلیقه بالای شما است که البته در سبک‌های متنوع طراحی و روانشناسی رنگ، سیاه نیز رنگ قدرت محسوب می‌شود، اما در ادامه هم هشدارهایی همچون ابتلا به افسردگی، القای حزن و اندوه و همچنین بیماری‌های دیگر روحی نیز اذعان می‌گردد. فارغ از همه این کشمکش‌ها برای خاص بودن معتقدم تنها قدرت ممکن و تنها طراحی صحیح در دنیا این است که بتواند طراوت و شادابی درونی و برونی شما را افزایش دهد، بتواند روح و روان شما را در آرامش و تکاپوی بالا نگه دارد، بتواند حس زندگی و امید را هرچه بیشتر در شما فزونی بخشد و بتواند ایده‌پردازی و تفکر را در شما تأمین بخشد و این یعنی قدرت شما و این یعنی یک طراحی صحیح و این یعنی آرمان و هدفی بزرگ برای یک طراح. همان‌طور که می‌دانید رنگ‌ها دنیای عظیمی برای نمایش دادن خود دارند. گاهی بعضی مغرورترند و با هر رنگی همنشین نمی‌شوند و گاهی برخی از آنها با تمامیت زیبایی‌شان در فروتنی بسیار جشنواره‌ای از رنگ‌ها را در کنار خود می‌پذیرند تا بتوانند زمین را به بهشتی آسمانی مبدل نمایند، بنابراین علاوه بر اینکه به خصوصیات هر رنگ باید به خوبی اشراف داشت و آن را دست کم نگرفت، روانشناسی فردی و محیطی را هم باید مغتنم و مهم برشمرد، اما هرگونه کاهلی و کاستی در قانونی که برایتان وضع کردم انجام دهید، عواقبی بسیار هولناک را به همراه خواهید داشت!!! شاید هم تصور کنید ساخت یک دکوراسیون رنگی کار آسانی است و به راحتی خودتان می‌توانید آن را انجام دهید و این همه قیل و قال برای کمک گرفتن از یک متخصص بیهوده است!

 

بیشتربخوانید:

چه رنگ فرشی مناسب دکوراسیون شما است؟

 

اما بهتر است آن را جدی بگیرید، زیرا روال طبیعی شکست در طراحی دکوراسیون رنگی پروسه زمان‌بری است که شما را در حصاری از پشیمانی مطلق، ناامیدی، تخلیه انرژی و افول نشاط در درونتان تنها می‌گذارد. بماند که طعنه‌های اطرافیان در عدم موفقیت طراحی منزلتان این نشانه‌های روحی را دوچندان می‌نماید و به همین علت متاسفانه شما در مسیر فوبیای رنگی و به زبان شیرین پارسی رمیدگی رنگی قرار می‌دهد. اثرات روحی و روانی که حتی پس از تغییر دکوراسیون‌تان به حالت اولیه خودش یا کمک گرفتن از یک طراح حرفه‌ای برای تصحیح آن، همراهتان خواهد بود. می‌توانم بگویم شکست در طراحی با شکست در زندگی برابری می‌کند، بنابراین بنا کردن یک محیط شاداب و مملو از رنگ‌های با نشاط توسط یک متخصص و یا حداقل فردی که مطلع و کاردان باشد، شما را از تضرر مالی و جراحت روحی بیمه می‌نماید.

یکی دیگر از رازهای فوبیای رنگی ترس از نظم است! بله نظم، درتم تیره اگر خانه‌تان کمی به هم ریخته و نامرتب هم باشد، زیاد جلب توجه نمی‌کند و می‌توانید با یک جمع و جور سطحی اوضاع را سرو سامان بخشید، اما در دکوراسیون رنگی کوچک‌ترین به‌هم ریختگی و یا انباشتگی کاملاً هویدا می‌شود و همچون ذره‌بینی بزرگ نظر همگان را به خود جلب می‌کند که این مورد هم با تعبیه جاسازهای مخفی در اجزاء ساختمان و استفاده از اثاثیه‌های چند منظوره کم جا برای کوچک‌ترین لوازم خود، می‌توانید اقامتی دائمی تعیین کنید، اما به شرطی که قول دهید پس از استفاده از هر وسیله آن را سرجای خودش قرار دهید تا بی‌نظمی و شلوغی ایجاد نگردد. استفاده از تم میوه، طراحی مناسبی برای آشتی با رنگ‌ها است. کافی است به مواردی که برایتان بازگو می‌کنم، با نهایت دقت عمل نمایید تا پیروزی بزرگی در آذین بندی دکوراسیون همراهتان شود.

 کوسن‌های میوه حس و حال تازگی به جانتان می‌بخشند.

  با طرح‌ها و رنگ‌های رئالشان حس جوانی به دکوراسیونتان القاء می‌کنند.

 در واقع آنها انتخابی جسورانه از زیبایی‌های طبیعت هستند.

 اگر طرح رئال میوه را دوست ندارید می‌توانید از طرح‌های فانتزی میوه درکوسن‌ها استفاده نمایید.

پس از انتخاب کوسن‌ها نوبت به زنجیره بعدی انتخاب، همان پروسه ست‌سازی معروف در دکوراسیون می‌رسد.

زیر لیوانی‌های رنگی و چشم نواز میوه‌ای نیز هنگام پذیرایی از مهمان‌ها و یا حتی ظروف با طرح میوه بر روح و جانتان اثر‌ فراوانی می‌گذارد که نباید آن‌ها را به هیچ وجه دست کم گرفت... مبل‌های تکی فانتزی نیز راهی دیگر برای ست‌سازی با طرح میوه است که دکوراسیونتان را خاص کرده و جلوه گری‌اش را می‌افزاید.

نکته: طرح و رنگ در مبل‌های تکی فانتزی بیداد می‌کند. شما می‌توانید با تأمل بیشتر و انتخاب دقیق‌تر رونق بهارانه به منزلتان ببخشید. اگر کمی نسبت به تصمیم‌تان در انتخاب طرح و رنگ آن تردید دارید از یک متخصص مشاوره بگیرید تا نتیجه بهتری برایتان حاصل گردد.

 

برچسب ها: روانشناسی، دکوراسیون منزل، اکسسوری، رنگ سال 2021 تعداد بازديد: 397 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز