Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:36

4
دی
فوت و فن‌ انتخاب لوستر

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

انتخاب لوستر برای مکان‌های مختلف خانه فوت و فن‌هایی دارد که ما حسابی از آن غافل هستیم. در این مطلب نکاتی که باید هنگام خرید لوستر به آن‌ها دقت کنید، آمده است.

اولین و اصلی‌ترین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید متراژ اتاق و ارتفاع سقف است. استفاده از لوستر‌های بلند و ریسه‌ای در خانه‌هایی که سقف کوتاهی دارند باعث کوتاه‌تر به نظر رسیدن سقف می‌شود. رابطه‌ای نسبی بین ارتفاع اتاق و طول لوستر برقرار است. برای اینکه لوستر مناسب خودتان را پیدا کنید باید ارتفاع اتاق را یک‌بار تقسیم به چهار و بار دیگر تقسیم به پنج کنید.

اعدادی که به دست می‌آورید ابتدا و انتهای بازه‌ای است که ارتفاع مناسب لوستر برای اتاق شما را نشان می‌دهد. حالا که ویژگی فیزیکی لوستر مشخص شد، باید هدف‌تان از خرید آن را هم مشخص کنید؛ اینکه لوستر قرار است صرفا تزئینی باشد یا واقعا به نور آن احتیاج دارید. در خانه‌هایی که لامپ‌های هالوژن و دیوارکوب دارند تامین نور محیط بر عهده آنهاست و لوستر فقط برای زیباتر شدن خانه استفاده می‌شود، اما اگر لوستر وظیفه تامین نور محیط را دارد باید فاکتور‌های دیگری مانند تعداد شاخه را هم در زمان خرید درنظر گرفت.

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

 

 

بیشتر بخوانید:خرید آباژور مناسب خانه شما با چند نکته کاربردی

اگر مستاجر هستید و معلوم نیست سال بعد این موقع زیر کدام سقف باشید کمی در خرید لوستر محتاط باشید. سعی کنید حداقل‌هایی را در نظر بگیرید و چیزی نخرید که سال بعد با تغییر خانه نتوانید از آن استفاده کنید. لوستر‌های ساده، باز و بسته کردن‌شان راحت‌تر است و موقع حمل و نقل آسیب کمتری می‌بینند. اگر می‌خواهید لوسترتان حباب‌دار باشد به جنس و شکل حباب‌های آن دقت کنید. لوستر‌هایی را بخرید که حباب‌های معمولی‌تری دارند تا در صورت شکستن و آسیب دیدن بتوانید به‌راحتی آن را جایگزین کنید.

در نهایت هم اینکه چه مستاجرید و چه صاحبخانه موقع خرید نیم‌نگاهی به آینده داشته باشید و روز‌هایی را در نظر بگیرید که قرار است این لوستر را تمیز کنید. انتخاب لوستر‌هایی با انحنا و پیچیدگی‌های کمتر، دردسر کمتری هم برای تمیز کردن دارد. در زیر نمونه‌ای از لوستر‌های بازار همراه با قیمت حدودی شان را برای تان آورده ایم. این قیمت‌ها به عواملی مثل تعداد شاخه، تولید ایران یا چین و جنس مواد سازنده شان بستگی دارد.

اتاق پذیرایی

مدل‌های سنتی شبیه به این به خاطر جنس و لاله‌هایی که در آن به کار رفته یادآور خانه مادربزرگ‌های‌مان است. این لوستر‌ها که طرح‌های آشنای ایرانی و بومی دارند، برای فضا‌هایی مناسب‌ترند که روح حاکم بر چیدمان‌شان کلاسیک باشد. در بیشتر مدل‌ها روی ستون و شاخه‌های لوستر هم با دست کار می‌کنند که باعث زیبایی بیشتر آن می‌شود.

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

 

بیشتر بخوانید:نکته های مفید و کاربردی برای خرید لوستر

هرچند کریستال در انواع زیادی از لوستر‌ها به کار می‌رود، اما لوستر‌هایی هم مانند این هستند که جنس‌شان تمام کریستال است؛ یعنی همه قطعات از جمله شاخه‌ها و ستون آن هم کریستال است.

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

چنین لوستر‌هایی به خاطر ارتفاع زیادی که دارند مناسب خانه‌های ویلایی یا خانه‌هایی با سقف‌های بلند هستند که دکوراسیون مدرنی ندارند. هنگام خرید چنین لوستری باید به اصل یا تقلبی بودن کریستال‌ها دقت کنید. کریستال‌های اصل معمولا بی‌رنگ، شفاف و بدون حباب هستند.

شید‌ها ما را یاد فضا‌های کلاسیک اروپایی می‌اندازند و برای اتاقی که وسایلش چنین سبکی را دارد بسیار مناسب هستند. لوستر‌هایی که شید دارند نور را به صورت بسیار ملایم می‌تابانند که در نتیجه لوستر بیشتر حالت تزئینی به خودش می‌گیرد. پس بهتر است این لوستر‌ها را در فضایی استفاده کنید که نور اتاق از منابع دیگری مثل هالوژن‌ها و چراغ‌های سقفی تامین می‌شود.

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

موقع خرید علاوه بر زیبایی، به جنس شید و آستر آن هم دقت کنید تا دمای لامپ‌ها آسیبی به آن نرساند. سعی کنید شید‌ها را از رنگ‌های معمول‌تری انتخاب کنید تا با رنگ‌های زیادی هماهنگ شوند. دراین صورت با تعویض مبلمان و پرده‌ها باز هم لوسترتان با وسایل خانه هماهنگ است.

بهترین انتخاب برای خانه‌های آپارتمانی با سقف‌های کوتاه لوستر‌های سقفی است. این لوستر‌ها از لامپ‌های سوزنی و یک صفحه استیل که به سقف اتاق پیچ می‌شود تشکیل شده‌اند. اگر فضای مدرنی دارید که لوستر قرار است در آن فقط به عنوان یک وسیله تزئینی و نه روشنایی‌بخش به کار رود سراغ چنین گزینه‌ای بروید.

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

لامپ‌های سوزنی در کنار نور خوبی که دارند، مصرف‌شان بسیار بالاست و زود هم می‌سوزند در نتیجه استفاده از آن‌ها برای تامین نور اتاق اصلا توصیه نمی‌شود. لوستر‌های سقفی مدل‌های متنوعی دارند؛ مثلا اگر از طرفداران لوستر‌های سنتی با گوی‌های کریستال هستید، اما ارتفاع اتاق‌تان کم است می‌توانید نوع سقفی آن را بخرید.

اتاق خواب

برای اتاق خواب‌تان بهتر است دور لوستر‌های پخش‌کننده نور را خط بکشید. این لوستر‌ها به خاطر نور زیاد و مستقیم‌شان روی تخت، عملا فلسفه اتاق خواب را زیر سوال می‌برند.

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

در عوض لوستر‌هایی مثل این مدل، که نور را به سمت بالا هدایت می‌کنند بهترین انتخاب برای چنین اتاق‌هایی هستند، چون علاوه بر اینکه فضای اطراف‌تان را زیباتر می‌کنند به خاطر نوع طراحی شان باعث می‌شوند نور دریافتی شما روی تخت هم، نور کم و ملایمی باشد.

اگر وسایل اتاق خواب‌تان چوبی است می‌توانید از لوستر‌هایی مشابه این مدل که در آن مقدار زیادی چوب به کار رفته استفاده کنید. معمولا وسایل چوبی رنگ‌های متفاوتی دارند و با کمی گشت‌وگذار در بازار می‌توانید لوستری را که رنگ چوب آن با وسایل اتاق‌تان هماهنگ است پیدا کنید.

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

این لوستر تا هفت شاخه‌اش هم در بازار پیدا می‌شود، اما با توجه به نوع کاربری اتاق خواب تعداد شاخه‌های کمتر مناسب‌تر است.

اگر خانه‌تان کوچک و تک‌خواب است، اتاق خواب‌تان حالت چندمنظوره پیدا می‌کند و خیلی وقت‌ها مجبور می‌شوید برای مطالعه کردن، کار با لپ‌تاپ و کار‌های دیگر هم از آن‌ها استفاده کنید.

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

این‌طور مواقع می‌توانید با خیال راحت سراغ مدل‌هایی مثل این بروید که حالت آویز دارند و به خاطر تعداد بیشتر حباب‌ها و سر پایین بودن‌شان به شما در داشتن نور کافی کمک می‌کنند. البته در این‌صورت بهتر است یک نور مکمل ملایم هم در اتاق داشته باشید و برای زمان‌هایی که نمی‌خواهید لوستر را روشن کنید از آن کمک بگیرید.

آشپزخانه

اگر فضای مدرنی دارید و دنبال یک لوستر متفاوت برای میز ناهارخوری‌تان می‌گردید به لوستر‌هایی شبیه به این هم فکر کنید. این لوستر‌های کریستالی که در بعضی شرکت‌های سازنده نام وی‌ای پی برای آن‌ها به کار می‌رود، طرح‌های جدید و جالبی دارند که با توجه به سلیقه‌تان می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

در چنین طرح‌هایی میزان نور لوستر خیلی مطرح نیست و بیشتر قضیه همان خاص بودن و زیبایی متفاوت آن است.

بسته به سلیقه شخصی و دکوراسیون آشپزخانه‌تان، لوستر‌های زیادی را می‌توانید برای بالای میز ناهارخوری‌تان انتخاب کنید. اما فارغ از هر طرح و مدلی، باید نکاتی را در مورد چنین لوستر‌هایی در نظر بگیرید تا نور یک دست و مناسبی سر میز غذا داشته باشید.

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

برای نوردهی بهتر لوستری را انتخاب کنید که سر حباب‌های آن به سمت پایین بوده و عرض آن از عرض میز غذای‌تان ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر کمتر است. موقع نصب هم لوستر باید به قدری پایین بیاید که فاصله‌اش از میز غذای‌تان حدود ۸۰ سانتی‌متر باشد.

یکی از پرکاربردترین فضا‌هایی که از آن برای آویز استفاده می‌شود، آشپزخانه است. این آویز‌ها به خاطر تنوع رنگ و طرحی که دارند به‌راحتی می‌توانند با هر آشپزخانه‌ای هماهنگ شوند.

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

خوبی این آویز‌ها این است که ارتفاع‌شان با توجه به سقف آشپزخانه تا یک متر قابل تنظیم است و دیگر نگرانی بابت کوتاهی یا بلندی سقف وجود ندارد. آویز‌ها معمولا یک، دو یا سه روشنایی دارند که با توجه به متراژ آشپزخانه می‌توانید هرکدام که مناسب‌تر است را انتخاب کنید.

دست ساز

این هم از آن لوستر‌های خلاقانه و دست‌سازی است که اگر کسی به مهمان‌های‌تان نگوید آن‌ها هیچ‌وقت متوجه نمی‌شوند که شما این لوستر را با استفاده از قاشق یک‌بار مصرف ساخته‌اید! بله، قاشق یک‌بار مصرف، یک بطری، کمی چسب و یک لامپ به شما چنین لوستری می‌دهد. درست کردن این لوستر کار بسیار ساده‌ای است فقط کافی است انتهای بطری و دسته قاشق‌ها را با کاتر جدا کنید. بعد هم از پایین بطری قسمت‌های باقیمانده از قاشق‌ها را با فواصل معین روی بطری بچسبانید. در نهایت هم با اضافه کردن لامپ به بقیه وسایل به چنین لوستری می‌رسید.

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

این لوستر بامزه با وسایلی درست شده که در همه آشپزخانه‌ها هست. کافی است در کابینت‌تان فنجان‌های غیر قابل استفاده و زیبایی داشته باشید تا بتوانید نمونه‌هایی مثل این را درست کنید. اگر به لوستر‌های فانتزی و دست‌ساز علاقه‌مند هستید با سرچ کردن به زبان انگلیسی در اینترنت نمونه‌های جالب و متنوعی را خواهید دید.

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

این لوستر به‌طور بالقوه در طبیعت وجود دارد. فقط باید کمی وقت بگذارید و در محیط اطراف‌تان بچرخید تا آن را پیدا کنید. اگر رنگ آن را دوست نداشتید و دنبال لوستر براق‌تری بودید می‌توانید آن را رنگ بزنید و بگذارید خشک شود.

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

 

 

منبع : برترینها

برچسب ها: لوستر، لوستر آشپزخانه، خرید لوستر، لوستر دستساز، انواع لوستر، لوستر چوبی، لوستر فانتزی، لوستر کلاسیک، لوستر سقفی تعداد بازديد: 454 تعداد نظرات: 1

نظرات

  • وقتی شید دارند دردسر تمیز کردن مرتب لازمه و بعد نور کمتری منعکس می کنند ولی در عوض سبک بودن لوستر ایمنی خوبی داره ازینکه مبادا خدای نکرده زلزله بیاد و مشکل ساز بشه ... برنز ها سنگینند ولی کرسیتال بشرطی ک تعویض لامپ راحتی باشه برای پذیرایی خوبه و نوع چوبی برای آشپزخونه باید جالب باشه چون مرتب ب تمیز کردنش نیازی نیست . اتاق خواب ها هم سبک لازمه و بالای تخت اگر قراره مستقیم قرار بگیره باید همه جوانب رو سنجید .

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز