Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 20:44

17
مهر
کاربرد و ویژگی‌های چوب ترمو برای طراحان داخلی

کاربرد و ویژگی‌های چوب ترمو برای طراحان داخلی

تصور کنید که وقتی آب‌وهوا متغیر است؛ یک سازه یا وسایل چوبی در فضای باز یا حتی داخلی بنا، مانند روز اول زیبا به‌نظر برسند! یا در کنار این استحکام بالا، قابلیت استفاده برای انواع کاربری هم در دل خود جای دهد

تصور کنید که وقتی آب‌وهوا متغیر است؛ یک سازه یا وسایل چوبی در فضای باز یا حتی داخلی بنا، مانند روز اول زیبا به‌نظر برسند! یا در کنار این استحکام بالا، قابلیت استفاده برای انواع کاربری هم در دل خود جای دهد؛ قهرمان پرقدرت در تمامی حالت چیزی نیست جز چوب ترموود!

چوبی که با تمام این ویژگی‌ها به یکی از محبوب‌ترین مواد اولیه برای ساخت و طراحی بناها مختلف به‌کار گرفته می‌شود. هم‌سفر ما باشید تا، با کاربرد این چوب‌ها آشنایی بیشتری پیدا کنید؛ چوب‌هایی ارزشمند که عمر بالایی دارند و در عین‌حال هم از تنوع زیادی برخوردار هستند. همراه ما باشید!

چوب حرارتی یا ترموود چیست؟

چوب نمونه‌ای که می‌خواهیم با بررسی ویژگی‌های آن به شما در انتخاب بهترین انواع آن کمک کنیم، ترموود یا چوب ترمو نام دارد. زادگاه این چوب کشور فنلاند است که اولین بار این چوب را خلق کرد و جهان را با کاربردهای ویژه ترموود غافلگیر کرد.

حتما از نام کشور فنلاند تا حدودی می‌توانید حدس بزنید چوب‌های ترموود از چه درختان و چه نوع الواری تشکیل می‌شوند؛ چوب ترموود از درخت‌های کاج مناطق قطبی جمع‌آوری و در چرخه تولید قرار می‌گیرند تا با راهکارهای حرارتی به یک محصول ویژه تبدیل بشوند؛

در ابتدا چوب‌های طی فرآیندی استاندارد تصفیه می‌شوند و بعد از پاک‌سازی کلیه ناخالصی‌ها، در کوره‌های مخصوص قرار می‌گیرند تا رطوبت آن‌ها از بین برود. پس از این‌که حرارت مخزن ترمو به 100 درجه رسید، بخارهایی برای جلوگیری از فروپاشی بافت چوب، وارد مخزن‌ها می‌شود و دفعه دوم حرارت تا 130 درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می‌کند.

این فرآیند از 2 الی 4 مرتبه تکرار می‌شود و در انتها با نمناک کردن سطوح چوب به‌پایان می‌رسد و برای عرضه آماده می‌شود.اما همان‌طور که مهم‌ترین مسئله و دغدغه هر فرد متخصص در عرصه طراحی داخلی و خارجی بنا، کاربرد به‌جا و مناسب از ترمووود است! لازم است با کارکرد، ویژگی‌ها و انواع این چوب آشنا شوید!

صرفا جهت پیبشنهاد، برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ای که در سایت چوب روسی در مورد چوب ترمو به صورت جامع نوشته شده را مطالعه نمایید.

ویژگی‌های چوب ترمو

با بررسی چوب ترموود متوجه شدیم که این چوب نه تنها یک نوع از مصالح ساختمانی، بلکه تعیین کننده نوعی سبک زندگی موافق با طبیعت است! چرا که این‌گونه چوبی با الهام از اصول معماری پایدار متولد شد و در راستای «حفظ طبیعت» حیات خود را ادامه داد. 

محیط‌زیست

 چوب حرارتی از جنگل‌های مدیریت پایدار تأمین می‌شود، اطمینان حاصل می‌کنید که انتخابی پایدار دارید. اگر کمی با دغدغه جهانی‌ محیط‌زیست همراه شده باشید؛ متوجه می‌شوید که استفاده از این نوع چوب ثانیه‌شمار نابودی طبیعت را به‌تعویق می‌اندازد! چراکه چوب مناسب برای حرارت‌دهی و تبدیل آن‌ها به ترموود، صرفا چوب‌های مرطوب و زنده نیستند… به‌عبارتی استفاده از چوب‌های خشک یا مرده هم در این صنعت رایج است و نیازی به قطع درختان جدید برای ساخت ترموود وجود ندارد.

مقاومت بالا

 فرآیند حرارتی استفاده شده در چوب ترموود، باعث می‌شود که این چوب از خطر پوسیدگی، حشرات یا انواع قارچ در امان بماند. بافت متراکم، گره‌های منظم و انعطاف مطلوب، از ترموود یک چوب همه‌کاره ساخته است.

کاربرد چند منظوره:

لازم است بدانید چوب ترمو با قابلیت استفاده در ساخت کفپوش تا صنعت مبلمان را در برمی‌گیرد! چراکه با مقاومت بالا در برابر رطوبت، نور خورشید و برخورد اکسیژن، می‌تواند کیفیت خود را در طول زمان حفظ کند.

روح‌بخشی به طراحی

یکی از محاسن چوب‌های ترموود مجهز بودن آن به بافت طبیعی و تنوع رنگی بالاست که می‌تواند سبک‌های معماری و طراحی متفاوت را دربربگیرد و فضایی گرم را به طراحی بنا هدیه کند. این قابلیت لحظه‌ای جذاب می‌شود که ما با خیال راحت چوب ترمو در طراحی‌های خود استفاده کنیم، بی‌آن که نگران سلامت درختان باشیم! همان‌طور که قبل‌تر هم اشاره کردیم این چوب با فرآیند ویژه‌ی تولیدی، جان درختان جوان را به‌خطر نمی‌اندازد.

نگهداری آسان

به‌دلیل مقاومت بالا و پایداری بی‌نظیر در تمام شاخه‌های دیزاین و طراحی؛ استفاده از ترموود همان تصمیم مهمی‌ست که برای انتخاب مواد اولیه سازه‌های خود انتخاب می‌کنید. یکی از شاخصه‌های چوب‌های ترمو بهینه‌سازی هزینه نگهداشت و جلوگیری از صرف هزینه برای تعمیر فضا در آینده است.

فراموش نکنید که امروزه ترموود در پروفیل‌های گوناگون قابلیت عرضه در بازار را پیدا کرده‌اند که این تنوع در نحوه تولید به کاربران کمک می‌کند تا با کمترین هزینه بتوانند از این چوب‌ها با مقدمات کافی استفاده کنند.

انواع چوب ترموود

چوب ترموود از کاربری‌های متفاوتی تبعیت می‌کند که روی عرضه این محصول در کشورهای متفاوت تاثیر زیادی دارد. علاوه‌بر منطقه جغرافیایی، سنت‌ها، ترندهای معماری و نیاز کاربری سازه از چوب‌های ترموود متفاوت به‌شمار می‌آید. برای مثال چوب‌های ترموود زمانی در معماری ژاپنی به‌کار می‌رود که کمترین هزینه برای حفظ و نگهداری را برای سازه ایجاد کند. با بررسی کارکردهای متفاوت و اشکال متفاوت ترموود در ادامه همراه ما باشید.

چوب حرارتی فقط به قوت جسمی خود محدود نمی‌شود؛ ترموود رنگ‌های گرم و دلفریبی دارد که از قهوه‌ای‌ تیره گرفته تا کاراملی متغیر هستند! لازم است بدانید که هر قطعه از چوب‌های ترموود دارای اشکال، الگو و تعداد گره مخصوص‌به‌ خود است که این ویژگی به طراحی طبیعی‌ترفضا کمک می‌کنند.

بر اساس فرآیند تولید

یکی از دسته‎بندی‌های چوب ترموود براساس نوع تولید آن است که دو فاکتور پایداری و استحکام در تقسیم‌بندی آن‌ها نقش دارند.

Thermo.S

چوب‌های Thermo S با درنظر گرفتن فاکتور ثبات و پایداری تولید می‌شوند. این چوب‌ها با ثبات بالا در مقابل مصرف مداوم گزینه مناسبی برای مصرف داخلی به‌شمار می‌روند.ساختمان از جمله مبلمان داخل، اتصالات در محیط خشک، اجزای درب و پنجره، سونا و نیز گونه های پهن برگ آن برای اتصالات در هر آب و هوا، کف‌پوش، مبلمان، مبلمان فضای سبز و سونا استفاده می شود.چوب‎های ترمو S گزینه مناسبی برای تهیه مبلمان داخلی، سونا و استخرهای سربسته محسوب می‌شوند و یکی از پرتقاضاترین انواع برای طراحی و داخلی محسوب می‌شوند.

Thermo.D

لازم است بدانید چوب‌های Thermo D از درختان کاج‌های سوزنی ایجاد شده و به‌دلیل تحمل دمای بیشتر نسبت به گروه قبلی از دوام و عمر بیشتری برخوردار هستند که این ویژگی به کاربرد ترمو-دی در خارج از بنا و محیط خارجی سازه دارد. استفاده از گونه ترمووود D در ساخت ، مبلمان فضای آزاد، سرویس بهداشتی و حمام، نما و دیوار، درب اصلی و … کاربرد دارد.

براساس ابعاد و طرح

ترموود در پروفیل‌های متنوع (3 تا 6 متر) به بازار عرضه می‌شود و لازم است بدانید که مقطع‌های متفاوتی از پروفیل‌ها در سطح بازار وجود دارند. ترموودها با اشکال شیاردار یا بدون شیار در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد که این تنوع در عرضه و طراحی پروفیل‌های ترموود دست مشتریان را برای انتخاب گونه مناسب (براساس نیاز خود) بازمی‌گذارد.

شاید تصور کنید که استفاده از ترموود فقط‌و‌فقط در طراحی بیرونی یک سازه قابلیت استفاده داشته باشد؛ اما لازم است بدانید حتی در مناطقی که رطوبت بالایی دارند هم استفاده از این چوب جذاب کاربرد دارد! به‌همین دلیل از شما دعوت می‌کنیم که با توجه به اصول معماری جهانی در استفاده از چوب ترموود توجه داشته باشید و به تجربه‌های بصری خود در این مورد اکتفا نکنید.

تعداد بازديد: 162 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز